Druhé setkání s generálním dodavatelem SIPVZ proběhlo 9. ledna 2002 v SOŠ spojů v Brně. Hlavní obsahovou náplň zajistilo seznámení s tzv. životním cyklem školy, tedy s principy a metodikou, na které bude realizováno připojení a vybavení jednotlivých škol v rámci Projektu III – Infrastruktura.
Druhé setkání s generálním dodavatelem proběhlo 9. ledna 2002 v SOŠ spojů v Brně. Hlavní obsahovou náplň zajistilo seznámení s tzv. životním cyklem školy, tedy s principy a metodikou, na které bude realizováno připojení a vybavení jednotlivých škol v rámci Projektu III – Infrastruktura SIPVZ.
Základem je Centrální informační systém
Konsorcium AutoCont On Line – Český Telecom vyvíjí vlastními silami Centrální informační systém (CIS), pomocí něhož budou všechny procesy realizace ze strany generálního dodavatele a všech dalších zainteresovaných stran řízeny a verifikovány. Pro školy je důležité, že do tohoto systému budou mít pod heslem přístup i jejich zástupci, kteří tak budou moci sledovat postup realizace na jejich škole. Přístup k tomuto systému bude řešen přes webové rozhraní a v podstatě má navazovat na stránky www.acol.cz, kde již mohly jednotlivé školy minulý rok vyplnit formulář o vybavenosti ICT.
Pro jistotu se paralelně připravuje i systém záložní (založený na jiném principu), který by v případě neočekávaných problémů původní CIS nahradil.
První kontakt
Celý tzv. životní cyklus jedné školy je plánován na padesát dní a měl by začít telefonickým kontaktováním oblastního manažera, který se řediteli školy představí a sjedná si schůzku ve škole. První školy by měly být manažery kontaktovány již v druhém únorovém týdnu.
Na úvodní schůzce manažer seznámí ředitele a další zástupce školy se záměrem celého projektu a dalšími konsekvencemi, které z toho pro školu vyplývají. Zároveň si domluví termín obhlídky, kdy se ve škole kromě oblastního manažera a ředitele (resp. ICT koordinátora) sejdou lokální dodavatel LAN a lokální dodavatel aktivních míst (počítačů).
Pokud bude škola vyžadovat nějaké nadstandardní služby, například dodávku více počítačů, pak s tím musí počítat již v tomto kroku a vše oblastnímu manažerovi oznámit. Do 21. ledna 2002 bude na www.acol.cz zveřejněn katalog nadstandardních služeb, tj. toho, co všechno je generální dodavatel schopen dodávat.
V této fázi životního cyklu školy by již měly být v CISu všechny potřebné údaje zadány. Seznam škol připravených k realizaci by měl být každý čtvrtek generován a vytištěn, aby MŠMT mohlo konkrétní realizaci potvrdit. Od tohoto okamžiku může po podepsání prováděcí smlouvy mezi generálním dodavatelem a školou/zřizovatelem dojít v domluveném termínu k vybudování LAN, vybavení počítači a připojení k internetu.
CIS, který má být dokončen během příštích dvou týdnů, se bude skládat i z veřejné části, kde by měl být například aktuální seznam pořadí škol, podle kterého budou jednotlivé realizace probíhat. Sestavení tohoto pořadí však podle ACOLu není vůbec jednoduché, má na něj vliv několik faktorů a bude se v průběhu doby patrně měnit.
Hlavním faktorem jsou podklady o vybavenosti ICT, které školy dodaly koncem minulého roku. Jako první přijdou na řadu školy s vybavením nejhorším. Pořadím však může zamíchat Český Telecom (ČTe), protože se předpokládá, že ne vždy bude v určené době schopen připojit příslušnou školu. Pokud nemá ČTe v lokalitě příslušné školy dostatečné technické prostředky (předpokládám, že jde o dostatečně robustní páteřní síť a kvalitní přípojná místa), pak se bude muset realizace odložit do doby, až tuto infrastrukturu vybuduje.
Zajímavý je fakt, že mezi prvními připojenými školami by měly být zejména školy zaměřené na vzdělávání minorit a školy při nemocnicích, kde jsou dlouhodobě hospitalizovány děti. Je možné, že pořadí bude vystaveno politickým vlivům. Potvrzení realizace musí vždy schválit zadavatel, tedy MŠMT.
Nic nemáme, nic nepřiznáme
Měl jsem možnost nahlédnout do momentálně aktuálního pořadníku škol a byl jsem překvapen, že z cca šesti tisíc škol, kterých se má projekt týkat, zaujímají prvních šest set míst školy, kde je poměr žáků na jedno PC roven nule! Do této skupiny, která by měla přijít na řadu první, patří tedy školy vůbec nedotknuté ICT, ovšem i školy, které žádné vybavení nepřiznaly.
Při letmém procházení jsem zde totiž nalezl i školy, jejichž vybavení jsem na vlastní oči viděl v praxi. Situace se tedy bude řešit tak, že v případě, kdy oblastní manažer nalezne diametrální rozdíly mezi realitou a hlášeným stavem, bude škola přesunuta na patřičné místo v seznamu. Přístup těchto škol tedy ve svém důsledku může celou realizaci nepříjemně brzdit.
Čísla projektu
Podle informací, které na setkání zazněly, bude v roce 2002 vybaveno a připojeno 25 000 počítači 3600 škol z celkového počtu cca 6000. Zbytek v roce příštím (Pozn. red.: Zde viz rozpor z nedávnými informacemi o podstatně nižším počtu zapojených škol; popsáno v tomto článku).
Začnou-li první hrubé práce dejme tomu v březnu, pak nám vyjde, že každý den musí být průměrně připojeno 12 škol a dodáno 75 počítačů zapojených v LAN. Tato čísla jsou samozřejmě velmi ilustrativní, nicméně dávají jasně najevo, o jak velkou a složitou zakázku se jedná.
Celá mega akce je tedy před spuštěním. Prvním kolem konkurzu na oblastní manažery prošlo ze 700 přihlášených asi 340. Po druhém kole jich zůstane ke 200, pro které bude ihned následovat několikadenní kurz.
Informací, které jsou spjaty s realizací Programu III, je ohromné množství a tak jsem do tohoto článku vypsal pouze ty nejdůležitější, které se týkají škol v dohledné době. Proces realizace celého životního cyklu školy má generální dodavatel velmi detailně zpracován. Teprve čas ukáže, do jaké míry se jej daří uskutečňovat v praxi.
Seznam členů Rady školských expertů bude zveřejněn na adrese www.indos.cz v druhé polovině ledna.
Ondřej Neumajer
0 komentářů:
Okomentovat