redakce: Otevřený dopis řediteli SIPVZ Drahomíru Fránkovi

úterý 18. prosince 2001 ·

Na počátku prosince jsme informovali o nové Iniciativě učitelů informatiky, která vznikla na semináři ve Zlenicích a požaduje především započetí skutečné komunikace mezi vedením SIPVZ a učiteli na školách. Iniciativa v pátek odeslala vrchnímu řediteli SIPVZ Drahomíru Fránkovi otevřený dopis, kterému dáváme prostor i na České škole.

Na počátku prosince jsme informovali o nové Iniciativě učitelů informatiky, která vznikla na semináři ve Zlenicích a požaduje především započetí skutečné komunikace mezi vedením SIPVZ a učiteli. Iniciativa v pátek odeslala vrchnímu řediteli SIPVZ Drahomíru Fránkovi otevřený dopis, kterému dáváme prostor i na České škole.

Původní článek ze 4. prosince naleznete ZDE, v diskuzním fóru naleznete i prohlášení Sdružení školských asociací CZESHA. Web iniciativy je na adrese http://www.horackova.cz/zlenice/.


Vážený pane Fránku,

velice rádi bychom s Vámi usedli k jednacímu stolu a požádali Vás o informace k problematice SIPVZ. Je naší prioritou navázat a vést s Vámi dialog s cílem vytvořit přímý informační tok od vedení projektu k lidem na školách. Je nutné, aby projekt počítal s naším potenciálem a nebyli jsme stavěni před hotová rozhodnutí, která neřeší (nebo komplikují) stávající situaci. Naší snahou je nabídnout Vám pomocnou ruku, ujasnit si další kroky a získat pro projekt SIPVZ podporu zaměstnanců škol, neboť je od svého vzniku přijímán s nedůvěrou. Velice se snažíme, aby mezi námi nevznikla již na samém počátku naší komunikace žádná osobní ani profesní averze.

Uvědomme si, že usilujeme společně o stejnou věc. Měli bychom o sobě navzájem hodně vědět a podporovat se v rámci resortu, protože naše aktivita podporuje realizaci původního záměru celého projektu, tj. zlepšit podmínky vybavení škol, zajistit většímu počtu žáků přístup k počítačům a získat učitele pro práci a využívání ICT ve větší míře, než je tomu dnes, a současně vytvořit ze škol centra pro vzdělávání širokých vrstev celé naší populace.

Jsme to my, kdo je dnes a denně ve styku se žáky, učiteli a rodiči. Řešíme problémy spojené s HW, SW, sítěmi, připojením, personálním obsazením a těmto aktivitám, bez kterých by dnes nefungovala počítačová struktura drtivé většiny škol, věnujeme mnoho svého času, většinou zdarma nebo za částky, které u komerčních firem vzbuzují úsměv. Nemáme žádné mluvčí, tiskové agentury nebo vlastní lobby ve vládě, parlamentu nebo ve sněmovně. Žijeme v realitě, která nám ihned poskytuje zpětnou vazbu, zda se rozhodujeme správně. To vše vypovídá o zájmu pracovníků, jež zastupujeme a kteří představují v současné době základ fungování informačních technologií na různých typech základních a středních škol. Naše výsledky dokládá známý fakt, že pouze v případě, když má člověk zájem a opravdu chce, může se něco nového naučit a postoupit o krok dále na své cestě životem a být přínosem pro své okolí.


Ptáme se

Co udělalo MŠMT v rámci projektu SIPVZ pro učitele? Jaké jim připravilo podmínky, aby měli zájem na sobě pracovat? Bez podchycení osobního zájmu pracovníků ve školství se stává celý projekt cárem papíru a vynaložené finance se rozplynou bez užitku.

Sdělilo vedení SIPVZ učitelům informatiky, správcům sítí a vedení škol, které poskytují žákům tyto služby, jakou úlohu jim vymezuje, jaké ocenění jejich práce pro ně připravuje? Počítá vůbec s jejich potenciálem? Proč nebyly využity jejich znalosti místních podmínek pro přesné pojmenování výchozí situace? Dnešní situace vypovídá mnohé o podmínkách a průběhu vytváření koncepce SIP. Kdo si dal práci s průzkumem v terénu? Kdo předem zjišťoval, jaké jsou obrovské rozdíly ve vybavenosti škol a jejich fungování? Ptal se někdo z MŠMT na zkušenosti ze škol, které dovedly kvalitu výuky a vybavenost učeben na vysokou úroveň? Jaký postup zvolily? Jak školí své učitele? Při jakých celkových nákladech vše provozují?

V současné době jste reprezentantem projektu SIPVZ. Proto se s těmito dotazy obracíme právě na Vás. Máte představu, co očekávají zaměstnanci škol a co by vedlo k nastartování jejich zájmu o celý projekt? My si uvědomujeme, že pokud se nepodaří správně začlenit projekt do stávající situace na školách, může se zcela míjet účinkem. Již dnes jsou školy, kde jsou učebny nevyužité a žáci prosedí celé měsíce zapisováním do sešitů, co všechno počítač umí, ale pustí si jej až v druhém pololetí.


K zamyšlení

Kolikátým jste kapitánem korábu SIPVZ? Kdo a proč odvolal Vaše předchůdce a jejich „důstojníky“? Proč a podle čeho je vybíral, aby je záhy zbavil funkcí? Proč nikdo nepředával rozdělanou práci svému nástupci? Kdo vůbec určuje směr plavby korábu v neklidných vodách informačních technologií? Uvědomujete si, že i Vaše kapitánské prýmky jsou přišité velice tenkou nití? Cítíte potřebu vyslovení důvěry veřejnosti jako obranu před politickým tlakem? Veďte s námi dialog!

Že se koráb přes neustálé změny u kormidla dosud nepotopil, je zásluhou zkušeného mužstva, které plní denně své povinnosti, zná možnosti své lodi a stará se, aby mohla plout, přestože již několikrát nabrala vodu.

Rádi bychom Vám tímto dopisem sdělili, že Vám nabízíme pomocnou ruku. Vám, který jste v současné době vrchní ředitel celého projektu. Byli bychom rádi, aby se situace stabilizovala.
Do včerejška jste nás neoslovil. Nebylo koho. Byli jsme anonymní. Nebyli jsme znát. Dnes Vám však nabízíme své zkušenosti. Jsme zaměstnanci škol z celé České republiky, nejsme komerční firmy. Jsme ti, kterých se projekt SIP nejvíce dotýká, a budeme jeho hybnou silou při uvádění v život. Žádný dálkový správce sítě ani oblastní manažer nepředá žákům a kolegům ze škol potřebné znalosti a každodenní podporu. Osud projektu, který má zvýšit kvalitu vzdělávání nám není lhostejný a bude v našich rukou.


Na zvážení

Přes počáteční euforii z objemu financí dnes víme, že jich zas tolik není, aby se s nimi mohlo nakládat tak jako doposud.

MŠMT je zadavatelem všech prací a investorem. To znamená, že musí mít ve všech bodech jasnou koncepci, nesmí si dovolit žádné přehmaty a pasivitu. To vyžaduje ve vedení projektu lidi schopné odolat politickým tlakům, s plnou podporou špiček resortu a vysokým morálním kreditem.

Projekt I - Projekt SIPVZ by měl podpořit vznik široké nabídky vzdělávacích akcí, neboť školení učitelů je z velké části v možnostech škol samých za finanční podpory ze strany ministerstva. Dále by měl vytvořit pracovníkům ve školství odpovídající podmínky a prostor pro zvyšování kvalifikace - podpořit školení učitelů na školách - platit své lektory z řad učitelů - vytvořit odpovídající podmínky pro získání certifikátu s platností v EU - jednat s pracovníky ve školství, jako s partnery a vytvořit si mechanismus zpětné vazby.

Projekt II - Zmapovat situaci v oblasti SW - zjistit přínos jednotlivým školám, jeho kvalitu, výukové možnosti apod., - shromáždit informace ze škol nebo firem, zabývajících se distribucí SW - zachovat možnost volby pro každou školu - firmám vytvořit rovné podmínky soutěže - zveřejnit přesné informace o záměru fy. Microsoft pro tento projekt a Vaše stanovisko.

Projekt III - Dodat stabilní komunikační sítě - bezplatné rychlé připojení na internet - spolehlivé PC (není řešením mít ve škole jen několik špičkových, značkových a tedy drahých PC s nejmodernějším SW) - zajistit co největší možný počet počítačů do škol pro co největší počet žáků a zajistit jejich okamžité následné využívání. Školy, které jsou ve využívání ICT dále, než jejich kolegové, by měly dostat možnost pořídit si modernější vybavení, posunout kvalitu výuky, protože k tomu mají díky své předchozí práci větší předpoklady. S komerčními firmami vypracovat kvalitní smlouvy, abychom se v blízké budoucnosti nedostali pod jejich diktát. Zvážit po všech stránkách, zda vize, předkládaná v současné době konsorciem AutoCont On Line, je opravdu správné řešení.


Obecně

MŠMT by mělo paralelně s prováděním koncepce SIP vést jednání se všemi potencionálními strategickými partnery na úrovni ministrů resortů o financování škol mimo rámec SIP pro období po roce 2005 ve všech regionech ČR. Dále by mělo vytvářet aktivní politiku při jednáních o daňových úlevách pro školy (z financí určených pro školy se 22  % automaticky vrací do státního rozpočtu) - oslovit zahraniční investory - nasměrovat jejich daňové úlevy do školství, a tím nastartovat akci „každý žák vlastní počítač“ – změnit postoj k pracovníkům ve školství - chtít včas a přesně informovat veřejnost o svých krocích (neschopnost mít aktuální informace na svých internetových stránkách a mluvit o zvýšení počítačové gramotnosti, je ostuda celého MŠMT) - jednat s ministerstvem sociálních věcí - upravit mzdové tabulky a tarify podle schopností pracovníků ve školství - zmírnit prioritu podle odpracovaných let - zohlednit počítačovou gramotnost - vytvářet podmínky pro mladé učitele, bez kterých je celé naše školství odsouzeno ke stagnaci.


Věříme ve Vaši vstřícnost a očekáváme konkrétní kroky.

Tento dopis je koncipován jako otevřený a bude zveřejněn na internetu.


Přejeme hezký den.

S pozdravem

Jaroslav Střeštík
Daniel Janata

mluvčí aktivity Zlenice
www.horackova.cz/zlenice

V Praze dne 14.12.2001



redakce

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.