Pavel Stopa: Projektové vyučování s páťáky a internetem

středa 19. prosince 2001 ·

Učím páťáky na malé základní škole v Návsí. Se svými žáky jsem se pokusil o týdenní projekt, který byl realizován v několika různých předmětech, kladl důraz na týmovou práci a smysluplné využití ICT. Jeho popis zde dávám k posouzení či případné inspiraci.

Výstup projektu

Výsledkem projektu byly obsahové podklady pro web http://www.sweb.cz/kuratka. Stránky mají charakter prezentace třídy, kde se každý žák představí. Úkolem tedy bylo napsat o sobě pár řádků, vyrobit se spolužáky výtvarnou práci, vymyslet a zrealizovat tabulku popisující něco ze života žáků třídy, přinést nějakou zajímavost o obci a nakreslit plánek okolí, třídy nebo školní budovy.


Vzdělávací a výchovný cíl

Projektem jsem sledoval praktické využití nabytých poznatků z těchto předmětů: český jazyk, matematika, vlastivěda, přírodověda, výtvarná výchova a pracovní činnosti.

Velkou pozornost jsem věnoval mezipředmětovým vztahům, např. u tématu obec: sloh (vyprávění), vlastivěda (mapa), VV (kresba plánku). Projekt jsem přizpůsobil osnovám s tím, že jsem do něj zařadil i informace nad jejich rámec.

Dále se žáci dověděli o internetu, o způsobech vyhledávání informací a o možnostech komunikace jeho prostřednictvím. Podle svých možností pracovali s počítačovými aplikacemi.

Hlavním úkolem z výchovného hlediska bylo podpořit týmovou práci a zdůraznit její význam. Z dalších pak rozvíjet kladný vztah dětí ke svému okolí – spolužákům, škole, obci. V průběhu projektu jsem s žáky hovořil také na téma ochrany přírody a zdraví.


Prostředky a pomůcky

Počítač s příslušenstvím (10 + server), digitální fotoaparát, scanner, tiskárna, školní počítačová síť s přístupem do internetu, textový, tabulkový a grafický editor, televize, převodník obrazu z PC na TV. K tomu méně náročné pomůcky žáků podle konkrétního úkolu.


Časová náročnost

Projekt jsem realizoval v průběhu jednoho týdne (22 vyučovacích hodin, 10 hodin volného času dětí). Práce jsem přizpůsobil dosavadnímu rozvrhu hodin, podle potřeby jsem však jednotlivé hodiny spojoval. Závěrečné podklady pro internetové stránky jsem zpracoval sám v jednoduchém WYSIWYG programu během osmi hodin.

Do projektu byly zapojeny všechny děti (21) ve třídě. Projekt probíhal v prostorách klasické třídy a počítačové učebny.


Postup

V úvodu jsem žáky seznámil s pracovní náplní celého týdne. První dvě hodiny jsme věnovali brouzdání internetem ve třídě s jedním počítačem, propojeným s TV. Na něm jsem žákům předváděl vyhledávání stránek jiných tříd. Později, v rámci mimoškolní výchovy, žáci v počítačové učebně vyhledávali stránky sami, vždy ve dvojici u jednoho počítače.

Úvodní shlédnutí několika desítek internetových stránek bylo nahrazeno diskusí na téma vlastních stránek, kde žáci měli různé nápady, co by na jejich stránkách mohlo být a jak se na to připravit. Poté žáci začali pracovat na jednotlivých úkolech.


V hodinách českého jazyka žáci převážně procvičovali slohové útvary a s tím spojenou i gramatickou část učiva. V průběhu slohové části žáci psali své příspěvky do sešitu. Po dokončení jsme společně jednotlivé výkony hodnotili jak po stránce stylistické, tak po gramatické. Po dokončení jsme přešli do počítačové učebny, kde žáci ve dvojicích přepisovali své výtvory do textového editoru.

Vzhledem k tomu, že žáky vedu i v nepovinném počítačovém kroužku, nebyl pro ně problém informace do textového editoru přepsat. Po dokončení všech slohových příspěvků a jejich uložení následovala korektura prací žáky, kdy byly jednotlivé příspěvky prezentovány opět na televizní obrazovce, kterou žáci sledovali. V průběhu prezentací jsme prováděli případné opravy přímo do počítače.


V hodinách matematiky jsme s žáky tvořili jednotlivé tabulky související s každodenním životem žáků. Vždy ve dvojicích měli zadán úkol - zpracovat konkrétní oblast formou dotazů (předem připravených v českém jazyce ) na spolužáky a pak, na základě zjištěných informací, sestavit tabulku v tabulkovém procesoru.

Z hlediska učiva matematiky pro 5. třídu žáci procvičovali učivo o přímé úměrnosti a také tvorbu tabulek, které s učivem souvisí. Někteří též procvičovali převádění jednotek či násobení. Po úvodní krátké instruktáži, kde jsem vysvětlil nejdůležitější činnosti při vytváření tabulek v tabulkovém procesoru, jsem žáky nechal pracovat samostatně.


V rámci hodin vlastivědy si žáci opakovali a procvičovali učivo o regionu ze 3. a 4. třídy a následně vytvářeli mapu okolí, při níž si osvěžili nejdůležitější pojmy týkající se map a plánů. Ve spojení s výtvarnou výchovou pak vytvářeli jednotlivé mapky tak, jak jsme o nich hovořili ve vlastivědě. Někteří schopnější žáci tvořili slohové práce na téma region a okolí.


V rámci hodin přírodovědy se žáci seznámili s počítačem, jeho součástmi, formami komunikace a dalšími informacemi tak, jak si žádá učivo přírodovědy v 5. ročníku dle osnov ZŠ. Nejzdařilejší grafické práce, vytvořené v rámci výtvarné výchovy, byly žáky naskenovány pro pozdější využití na internetových stránkách. Dalším zařízením, se kterým se děti seznámily, byl digitální fotoaparát, kterým byly pořízeny veškeré snímky umístěné na internetových stránkách. V neposlední řadě se děti dověděly o možnostech komunikace přes internet: rozesílání sms zpráv, e-mailů či chatování on-line.


V hodinách výtvarné výchovy, které byly kombinovány s hodinami pracovních činností, děti vytvářely grafické práce s použitím barev, textilu a jiných materiálů převážně na vlastivědná témata (mapy, plány apod.). V počítačové učebně jsme se věnovali práci s grafickým editorem, kdy děti různě přetvářely naskenované fotografie a vytvářely karikatury svých spolužáků.


V rámci využití volného času jsem s žáky v počítačovém kroužku dotvářel a dále rozvíjel jejich představu o stránkách a možném využití volného času. Některé z dětí s chutí dokončovaly a vylepšovaly práce započaté ve vyučovacích hodinách, dovídaly se o dalších možnostech jak jednotlivých programů, tak dalšího využití internetu. Spousta dětí samostatně vyhledávala zajímavé informace na internetu, někteří se pokoušeli o navázání kontaktu s kamarády z jiných škol.


V rámci hudební výchovy děti vybíraly skladbu, která by zvukově doprovodila jejich stránky. V průběhu „výběrového řízení“ žáci přinášeli nahrávky, ze kterých jeden vzešel jako vítězný. Podobně jako tělesnou výchovu, tak i hudební výchovu jsem v návrhu projektu obsaženu neměl, ale do projektu jsem ji implementoval.


U tělesné výchovy jsem se soustředil na správné návyky při práci s počítačem, a to především na správnou polohu při sezení, vzdálenost od monitoru apod. Po hodinách prosezených u počítače jsme se vždy šli protáhnout do tělocvičny, kde jsem kladl důraz na procvičení těch svalových skupin, které byly při práci s počítačem.nejvíce namáhány.


Závěrečné poznámky

Žáci byli způsobem výuky nadšeni a práce je natolik bavila, že mnozí v ní pokračovali i v době mimo vyučování. Dvojice žáků u počítače nebyla problémem, naopak, žáci se od sebe navzájem učili. Přípravě projektu jsem věnoval několik týdnů a svou roli při samotné realizaci jsem chápal jako roli koordinátora, který s žáky jednotlivé náměty a problémy konzultoval.

Vzhledem k tomu, že webové stránky http://www.sweb.cz/kuratka musí být živé, aby byly navštěvované, je na mně, abych žáky motivoval tak, aby je i nadále obohacovali a dotvářeli sami. Posuďte sami a mějte na paměti, že stránky dělaly desetileté děti.

Závěrem svého příspěvku bych rád podotknul, že bez podpory ředitele školy - nadšence pro využití ICT, by podobný experiment nemohl být realizován. To jistě vědí všichni, kdo se o něco podobného kdy pokoušeli…




Pavel Stopa

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.