Ondřej Neumajer: Postřehy z Rady školských expertů

pátek 7. prosince 2001 ·

Generální dodavatel SIPVZ se rozhodl vytvořit dvě rady, které mu mají být poradním orgánem při realizaci celé zakázky. Jedná se o Radu strategických partnerů a Radu školských expertů. Do druhé z nich jsem byl přizván, a dovolím si tedy přinést několik informací a postřehů k její činnosti (i celému projektu).

Význam a složení rady

Rada školských expertů je poradní orgán, který by měl generálnímu dodavateli poskytovat zpětnou vazbu v koncepčních otázkách realizace celé SIPVZ a především Programu III – Infrastruktura. Rada by měla reprezentovat „oficiální názor terénu“.

Podle Filipa Čálka, administrátora rady ze strany ACOL-ČTc, byl cílem vytvořit vyvážený tým lidí, reprezentující co nejvíce typů škol. Z tohoto důvodu je v radě zastoupen každý kraj jedním zástupcem. Čtrnáct zástupců je pak původem z velmi rozmanitého typu škol – jedná se o základní školu, střední průmyslovou školu, gymnázium, učiliště, zvláštní školu, soukromou školu, školu církevní či uměleckou.

Snahou bylo udržet rozmanitost i ve velikosti, a tak má nejmenší zastoupená škola padesát pět žáků a škola největší téměř třináct set. Některé školy jsou z velkých měst, jiné z menších vesnic.

Z výčtu je jasné, že tyto školy mají v současné době velmi odlišné vybavení informačními technologiemi. Krajní meze se pohybovaly od připojení pevnou linkou v řádu stovek kilobitů a vybavenost 250 počítači, až po několik málo počítačů a komutované připojení. Samotní zástupci škol jsou ředitelé, zástupci ředitelů a především lidé pověření správou ICT, zpravidla tedy školní informatici. Název Rada školských „expertů“ tedy podle mého názoru trochu pokulhává. Postupem času by měl být zveřejněn jmenný seznam členů.


Všichni se do rady nehrnou

Nelehkým problémem bylo získání zástupců malých škol. Práce v radě je časově náročná, a nutnost opakovaného suplování je pak pro menší školu velmi bolestivá. Právě ve slabším zastoupení menších ZŠ vidím drobný problém, protože školy, pro které je SIPVZ nejvíce zajímavá, jsou právě ty, které v současné době velké vybavení ICT nemají. Pro střední školu s dvěmi sty počítači připojenými pevnou linkou bude dodávka dvanácti počítačů spíše okrajovou záležitostí, zatímco základní škole vlastnící pár nezasíťovaných „čtyřistaosmdesátšestek" zásadně pomůže.

Další nemalý problém je fakt, že každé zasedání má probíhat v jiné domovské škole některého člena, tedy jiném kraji, a doprava přes celou republiku bude jistě pro mnohé členy nemalou překážkou. Účast v radě není honorována a někteří oslovení zájemci si vyhradili možnost se pro svoji účast rozhodnout v průběhu několika dnů.


Poprvé v Praze

První setkání rady proběhlo 5. prosince 2001 v Modřanské ZŠ s RVJ v Praze. Tedy v den, kdy Bill Gates předával v jiné pražské škole dar českému školství v podobě operačního systému Windows pro dodávané počítače. Bez zajímavosti není to, že v tento den ještě nebyla podepsána dílčí smlouva mezi MŠMT a ACOL–ČTc, která má konkretizovat již podepsanou smlouvu rámcovou (a potvrdit tak celou zakázku).

Hlavním předkladatelem informací zde byl Jaromír Horák, vedoucí celého projektu ze strany vítězného konsorcia. Vzhledem k faktu, že Horák stál se svojí firmou Aquasoft u zrodu celé koncepce SIPVZ na straně MŠMT (hájil tedy zájmy zákazníka) a nyní stojí v čele vítězného konsorcia, šlo o informace z první ruky podané v širším kontextu.

Každá schůze rady bude zaměřena na jednu konkrétní oblast realizace. Mezi současné nejožehavější problémy patří výběr vhodných oblastních manažerů – tedy osob, s nimž přijdou školy nejdříve do styku, proto práce těchto zástupců generálního dodavatele je i prvním tématem rady. (Zatím se přihlásilo kolem 600 zájemců a vybráno jich má být 200.)


Mnoho problémů na obzoru

Úskalí projektu může být velké množství. Velmi problematicky na mě působí například fakt, že první na řadu přijdou školy s dnes nejhorším vybavením. To je na první pohled celkem logické. Strašákem současného školství je ale optimalizace, aneb rušení malých, neekonomických nebo jinak nevyhovujících škol. Ve výhledu několika let se počítá s „optimalizací“ v řádu stovek škol. Uvědomíme-li si, že především tyto školy jsou dnes špatně vybaveny (a i to může být průvodním znakem přibližující školu k zrušení), pak může dojít k paradoxní situaci, kdy právě tyto školy budou přednostně vybaveny ICT a v krátké době zrušeny.

Je jasné, že celkový systém realizace SIPVZ ze strany ACOL-ČTc Rada školských expertů ovlivnit nemůže. Podle Jaromíra Horáka však mohou její připomínky ovlivnit mnoho konkrétních rozhodnutí. Uvidíme.

Ondřej Neumajer

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.