Milan Hausner: Vyhrál jsi v kvízu? Kopni soupeře do břicha!

pondělí 10. prosince 2001 ·

Nestává se tak často, aby si do ředitelny přišli rodiče popovídat nikoli o žáčkovi či učiteli, ale o jednom populárním multimediálním programu. Jde o soutěžní titul, který těží z módy televizního Milionáře. V tomto případě ale za své znalostní body můžete někoho zmlátit – není to úžasné?

Disk, o kterém mluvím, je lokalizací amerického titulu Beat up millionaire. Česky Kdo chce bít Milionáře. (Ne, nespletl jsem se - „i“ je naprosto v pořádku.) Snad bych mu ani článek nevěnoval, nebýt toho, že se titul v nynější vánoční horečce masově prodává v lecjakém supermarketu a některé děti ho začaly „tahat“ i k nám do školy. Což je znak určité popularity.


Už po pouhé instalaci mi bylo jasné, že rodiče měli pro návštěvu opravdový důvod. Co odlišuje tento CD-ROM od mnoha jiných znalostních soutěží? Otázky jsou kladené v „humorně laděném“ vulgárním tónu a odměnou za správnou odpověď v kvízu je možnost zmlátit svého protivníka na obrazovce. Zda je to žena nebo muž, záleží jen na vaší volbě. Máte přece v mechanice hru Kdo chce bít Milionáře! Program vám dokonce nabídne klávesy, kterými se vaše schopnosti boxera vylepší; dostanete třeba lopatu či podobný nástroj, to aby vás nebolely klouby.

Tento „povedený“ software zkrátka předčil všechna má očekávání. Za cenu lidovku (Kč 500) se dozvíte, jak někoho nakopat do … a další povedené slogany. Ty jsou do češtiny lokalizovány přesně. Ostatní – škoda mluvit. Půlka kláves je česky, půlka anglicky, o komentářích to platí jakbysmet.

Za zmínku také stojí citáty z webu distribuční firmy: Že se jedná o parodii výbornou a povedenou svědčí fakt, že v zahraničí má hra neuvěřitelný úspěch a mnoho spokojených zákazníků se ptá po pokračování této výjimečné zábavy. Disk je označen jako vědomostní hra, aby na další stránce bylo řečeno, že se vlastně pro děti vůbec nehodí a distributor ji doporučuje až od 15 let. To je ovšem jen alibismus, protože mnoho dospělých, kteří by „pařili“ podobné hry, asi není. Sám distributor se navíc hodnotí takto: TOP distributor, s.r.o. je vydavatel a distributor počítačových her a naučně zábavných multimediálních programů pro děti. Takže nová didaktická teze zní: „Když budeš hodně umět, můžeš toho druhého hodně zmlátit.“ Tuto zásadu pan Komenský do těch svých, otřepaných nezahrnul.

Odpověď na otázku, zda tento program není propagací násilí a rasismu v té nejhorší podobě, nechávám jiným, povolanějším. Úsudek o takovém „díle“ zase pro změnu na vás.

Milí kolegové a hlavně rodiče: Vím, že před vánoci se najdou peníze na nákup výukového softwaru docela často. Pokud zavítáte do obchodu, kde se podobné disky prodávají, věnujte prosím trochu času zjištění, co je vlastně jejich obsahem. Gramatická chyba nemusí být „ošibkou“ a název by měl přesně vyjadřovat obsah. V případě vědomostní soutěže Kdo chce bít Milionáře bylo toto zlaté pravidlo marketingu beze zbytku dodrženo.

Milan Hausner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.