Milan Hausner: ICT v evropských školách - jsou před námi daleko?

pondělí 17. prosince 2001 ·

Zajímá vás, jak jsou na tom školy Evropské unie co do přístupu k informačním technologiím? Některé závěry průzkumu jsou překvapivé, jiné méně, každopádně bude zajímavé srovnat je s výsledky dotazníkové akce, kterou nyní dokončuje AutoCont On Line u nás.

Zajímá vás, jak jsou na tom školy Evropské unie co do přístupu k informačním technologiím? Některé závěry průzkumu jsou překvapivé, jiné méně, každopádně bude zajímavé srovnat je s výsledky dotazníkové akce, kterou nyní dokončuje AutoCont On Line (ACOL) u nás.

Nedávno byla na webu European Schoolnet (www.eun.org) uveřejněna zajímavá zpráva (odkaz), která shrnuje statistické výsledky průzkumu Eurobarometru v oblasti využívání ICT ve školách Evropské unie (dále jen evropských). Její obsah zde parafrázuji a doplňuji svými poznámkami.


ICT v Evropě a my

  • V EU průměrně připadá 12 žáků na 1 počítač nepřipojený k internetu (rozpětí od 3 do 25 v různých zemích), 24 žáků pak na 1 počítač připojený k internetu (od 3 do 50).

  • 90  % škol je připojeno k internetu. Např. 50  % škol ve Finsku a Dánsku využívá vysokokapacitní připojení, školy v Helsinkách jsou připojeny do sítě rychlostní 1Gb. Podle předběžných, neoficiálních informací z ACOLu v současné době nemá žádné připojení k internetu 18  % českých škol.

  • 90  % evropských učitelů má počítač doma, 70  % s připojením k internetu. Náklady si však z 90  % platí sami. V tomto parametru jistě výrazně zaostáváme. Důvodem však nebude neochota ze strany učitelů, ale především jejich kupní síla.

  • 90  % evropských učitelů je přesvědčeno, že internet změní jejich vyučovací metody, ovšem jen 34  % učitelů využívá ve výuce internetu přímo.

  • 71  % evropských učitelů I. stupně ZŠ (primary teachers) využívá počítač 3 hodiny týdně, zatímco na II. stupni a SŠ (secondary teachers) již jen 56  %, a to pouze 1,5 hodin týdně. Tento poněkud překvapivý trend – vyšší stupně používají počítače méně – mohu potvrdit i v rámci naší ZŠ. Využití ICT je na I. stupni výrazně lepší (17  % hodin, na II. stupni jen kolem 9  %). Důvodem může být větší nutnost frontálního učení, zaměřeného na předávání velkého objemu faktických informací.

  • Polovina evropských učitelů má určité vzdělání v ICT, třetina pak zvláštní kurz pro využívání internetu. Tady naše školství evidentně zaspalo. Jestliže je cílem SIPVZ dosáhnout za 4 roky 75 % gramotnosti, pak mi toto číslo připadá – i ve srovnání s nynější Evropou - poněkud nízké. Počítač a jeho základní funkce by mělo zvládnout 90  % všech učitelů.

  • Internet dochází uznání ze strany evropských učitelů až v okamžiku, kdy pochopí jeho užitečnost při práci s dětmi. A až pochopí, k čemu může prakticky posloužit i jim samotným, dodávám.

  • 17  % škol využívá internet pro přímé navazování kontaktů s jinými evropskými školami. Situace v České republice je podstatně horší. Žádná úplná statistika neexistuje, ale jen prostým nahlédnutím do sítě EUN zjistíme, že z celkového počtu 1030 škol je českých jen 10, z toho pouze tři školy základní. Podle mého názoru je však i těch 17  % v evropském měřítku málo. U nás hraje významnou roli především malá jazyková gramotnost učitelů a jedinou cestou, jak tento trend zlomit, je společná příprava učitelů v jazycích a informatice.

  • E – learning ve všech jeho podobách se stal běžnou součástí programu základních a středních škol v celé EU. A je skutečně za pět minut dvanáct na to, aby se výrazněji prosadil také v České republice. Základní změnou musí být přechod od školy orientované na učitele ke škole orientované na žáky. Potom e-learning změní celý vzdělávací systém. Osnovy a standardy jsou dnes již méně důležité. Daleko větší důraz by měl být kladen na kolaborativní učení (žák – skupina - žák) a na mezinárodní plánování vzdělávacích projektů. Ostatně, EU k tomu poskytuje celou řadu grantů i našim školám.

  • Ani Evropské unii se nevyhýbají další problémy, důvěrně známé též u nás: učitelé stárnou a příliš absolventů pedagogických fakult na školy nenastupuje. V Anglii byla v loňském roce situace přímo kritická.


Milan Hausner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.