Antonín Mezera: Dlouhodobý záměr rozvoje českého školství je na světě

čtvrtek 13. prosince 2001 ·

Aby nezůstala Bílá kniha jen teorií, MŠMT vypracovalo dlouhodobý plán, jak v jejím duchu reformovat českou vzdělávací soustavu. Obsáhlý dokument navrhuje konkrétní způsoby, náklady a časové horizonty realizace školské reformy. Řeší také otázku učitelských platů, vymezuje spolupráci s kraji… Blýská se opravdu na lepší časy?
Aby nezůstala Bílá kniha jen teorií, MŠMT vypracovalo dlouhodobý plán, jak v jejím duchu reformovat českou vzdělávací soustavu. Obsáhlý dokument navrhuje konkrétní způsoby, náklady a časové horizonty realizace školské reformy. Řeší také otázku učitelských platů, vymezuje spolupráci s kraji … Blýská se opravdu na lepší časy?

Kritická slova pravicových poslanců na adresu Bílé knihy, že se jedná spíše o jakýsi ideový manifest bez jasné představy o realizaci, po půl roce padla na úrodnou půdu. Ministerstvo školství totiž koncem září dokončilo ve spolupráci se Střediskem vzdělávací politiky Pedagogické fakulty UK první verzi materiálu s názvem Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy v ČR.

Ten by měl mimo jiné překlenout váznoucí komunikaci se zaměstnavateli, odbory a především s nově vzniklými kraji, které se v tomto roce staly dominantními zřizovateli většiny českých škol. Dokument vznikl v duchu zákona o státní správě a samosprávě, který mimo jiné ukládá Ministerstvu školství zpracovávat a zveřejňovat nejméně jednou za 4 roky dlouhodobý záměr, který musí být předložen vládě. Povinností jednotlivých krajů je potom zpracovat a každé dva roky upřesňovat dlouhodobý záměr rozvoje školství v daném regionu, který musí vycházet z dlouhodobého záměru státního.


Deset let dopředu

Ministerský plán výhledově pokrývá období dalších sedmi až deseti let, konkrétněji pak v horizontu nejbližších tří až šesti let. Náklady na realizaci hlavních cílů jsou odhadovány jenom do roku 2004 na více než 37 miliard korun. Odkud je vzít? MŠMT (opět) počítá s tím, že výdaje na vzdělávání hrazené z veřejných rozpočtů se mají zvýšit na 6  % HDP.

Maximální rozvoj každého jedince, celoživotní učení pro všechny v učící se společnosti, nutná proměna tradiční školy, přístup ke vzdělávání pro všechny a rovnost příležitostí – to jsou základní atributy Dlouhodobého záměru, které navazují na ideový repertoár Bílé knihy.

Po několika letech se ministerstvo též vrací k dlouho odmítané myšlence propojení vzdělávacího systému s trhem práce. V podmínkách svobodné společnosti a tržního hospodářství je to úkol skutečně více než složitý. V tomto smyslu také ministerstvo předpokládá, že v dalších deseti letech se uskuteční zásadní změny ve struktuře i fungování celého vzdělávacího systému, který by měl být zárukou celoživotní zaměstnatelnosti dnešních školáků, ale nebude věnovat již tak velkou pozornost přípravě na jejich konkrétní zaměstnání.


Bouřlivé změny do pěti let

Zásadním bodům dokumentu, který má Česká škola k dispozici, se budeme věnovat v navazujících, samostatných článcích. Zde jen stručněme uvedeme, co se lze v mnohastránkovém dokumentu dočíst:

V předškolním vzdělávání hodlá Ministerstvo školství usilovat o zvýšení účasti pětiletých dětí z dnešních 92,2  % na 98  % již v roce 2004. Celkový počet dětí v mateřských školách se má snížit (vlivem demografických tendencí) za 10 let o 11  %.

Velké změny by se měly dotknout základních škol, především v podstatném posílení a zkvalitnění 2. stupně, tak aby byly konkurenceschopné gymnáziím. Do roku 2005 si ministerstvo současně klade za cíl zavést ve většině velkých škol funkci školního psychologa nebo speciálního pedagoga. Počet žáků základních škol by měl i nadále klesat, což podle MŠMT přinese celému školství úspory.

K dalším proměnám struktury vzdělávacího systému dojde i v oblasti středního vzdělávání. Od roku 2002 dojde k vyrovnání počtu vyučovacích hodin v učebních plánech 2. stupně ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Střední odborná učiliště se zaměří mnohem více na obecně odbornou přípravu, která má být poměrně širokým základem další profesní profilace v různých etapách života. Předpokládá se, že podíl všech žáků studujících maturitní obory vzroste do roku 2010 skutečně na téměř 75  %. Žáky středních odborných škol čeká nový systém objektivizovaných praktických závěrečných zkoušek, které mají svou paralelu v nové standardizované maturitní zkoušce na středních školách.

Dále by se měly zkvalitňovat stávající možnosti terciárního vzdělávání, které budou obohaceny o možnosti kombinovaného, distančního a dálkového studia. U vybraných vyšších odborných škol dokument navrhuje, aby se v rámci krajů staly vysokými školami neuniverzitního typu, které by po určitou dobu přechodného období uskutečňovaly akreditovaný bakalářský program ve spolupráci s některou ze stávajících vysokých škol.


Významná položka - učitelské platy

Materiál se zabývá i zvyšováním platů ve školství. Explicitně je zde řečeno, že platy učitelů by měly dosáhnout hladiny 127  % průměrného platu v ČR v roce 2005. Po tomto datu se budou platy již jen stabilizovat kolem 130  % průměrné mzdy v ČR. Navrhovaná strategie ministerstva ovšem předpokládá vypracování a schválení zvláštního předpisu (novely nařízení vlády, vlastního nového platového řádu), který by měl ”mimořádný režim” a rozlišil různé kategorie pracovníků ve školství a různý průběh zvyšování jejich platů.

Očekávané změny ve vzdělávání ovšem podle ministerstva nenastanou jenom proto, že se zlepší finanční situace učitelů a zvýší se provozní prostředky škol. Výraznou změnou budou pro školy i nové rozvojové a inovační programy.

Na druhé straně je však zřejmé, že redukce počtu škol, uskutečněná v rámci předchozí optimalizace, bude dále pokračovat. V mnoha případech prý bude nutné překonat snahy o zachování co nejvyššího počtu škol. Zelenou budou mít zejména velké, polyfunkční a integrované základní a střední školy zaměřené nejen na počáteční vzdělávání, ale i na vzdělávací programy pro dospělé.

Ministerstvo školství plánuje vytvoření Státního programu vzdělávání, jehož součástí by byl Státní program vzdělávání pro mládež od 3-19 let, ale i řada rámcových vzdělávacích programů pro jednotlivé stupně a obory. Vyvinuty mají být i metodiky tvorby školních vzdělávacích programů, které budou v prvých letech reformy ověřovány ve vybraných pilotních školách.

Do roku 2004 plánuje ministerstvo vznik systému monitorování a vyhodnocování výsledků vzdělávání ve spolupráci s ČŠI. Komplexní systém evaluace bude doplněn nejen o nové metody autoevaluace škol, ale současně o široké spektrum standardizovaných nástrojů hodnocení výsledků vzdělávání, které bude zajišťovat nové Centrum pro evaluaci vzdělávacích výsledků v rámci ČŠI (případně CERMATu).


Dlouhodobý, Široký a Bystrozraký

Ministerstvo si v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy v ČR nepochybně vytklo nemalý cíl, když usiluje o změny ve všech rovinách současně. Na cestě k rozvoji regionálního školství však doposud stojí několik nejasností.

Předně jde o spojitost s dosud neschváleným školským zákonem, což se odráží i v reakci klíčových partnerů – krajů, které první verzi dokumentu obdržely koncem září. Postoj krajů je podle ministerstva v zásadně kladný, nicméně podle informací České školy doposud více než třetina krajských orgánů váhá s odesláním připomínek. “Nevíme, jak s materiálem naložit, jestliže většina myšlenek Bílé knihy je vázána na přijetí nového školského zákona, jehož osud je zatím nejasný”, tak reaguje řada pracovníků oslovených krajských odborů školství, kteří prý koncem roku mají úplně jiné starosti. Jejich prioritou je spíše, aby se ve školách topilo. (Po zapracování připomínek by mělo ministerstvo vyhotovit druhou verzi Dlouhodobého záměru, kterou pak v březnu příštího roku projedná vláda.)

Avšak závažnější překážkou může být tradičně nejistá výše finančních prostředků, které budou v dalších letech na školství vyčleněny. Úplně stejná čísla, jako jsou v novém dokumentu, jsme totiž už slyšeli, když tato vláda nastupovala: 6  % HDP na školství a 130  % průměrného platu v roce 2002. Všichni víme, jak to dopadlo. Zbývá jen věřit, že tentokrát bude lépe.



Antonín Mezera

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.