Petr Vanický: Planimetrik - geometrické konstrukce bez pravítka

pondělí 12. listopadu 2001 ·

Hledáte-li nástroj, kterým byste si zjednodušili přípravu na hodiny nebo ukázali žákům využití ICT v matematice, neměli byste přehlédnout Planimetrik. Program je českého původu a za jeho používání nezaplatíte ani korunu.



Program Planimetrik je určen k zobrazování geometrických konstrukcí v rovině podle zápisu konstrukce ve tvaru, který je obvyklý na základní a střední škole. To by samo o sobě nebylo nic tak úžasného, ale to, co z něj činí opravdu silný nástroj, je možnost s některými objekty pohybovat, a libovolně tak ovlivňovat výslednou konstrukci. Během pohybu s vybraným objektem se plynule přesouvají, vznikají a zanikají i všechny objekty, které s ním přímo souvisí. Například pokud vytvoříte postup konstrukce tečny ke kružnici z nějakého bodu, máte posléze možnost s tímto bodem pohybovat a pozorovat, jak se změní poloha a počet tečen v závislosti na tom, kde daný bod leží. Přitom je pro větší přehlednost možné některé pomocné objekty skrývat, takže se můžete soustředit pouze na to podstatné.


Základní ovládání

Práce s programem je velmi jednoduchá. Postup konstrukce nezapisujeme přímo, ale po řádcích pomocí průvodce. Ten se nás vždy nejprve zeptá, jaký objekt chceme vytvořit, jestli bod, úsečku, přímku, polopřímku, kružnici, uzavřenou lomenou čáru nebo uživatelský objekt. Dále se nás zeptá, jak bude nový objekt označen a poté jakým způsobem bude vytvořen. Tady už se nabídky liší podle vybraného typu objektu. Například u bodu je možno volit z volného položení na plochu, položení na jiný objekt, vytvoření z průniku jiných objektů nebo jako obraz bodu v geometrickém zobrazení. Poté si průvodce vyžádá případné další potřebné informace. Například jak se jmenují přímky, v jejichž průniku má být bod umístěn atp.



Ač se to možná z tohoto popisu nezdá, je to velmi rychlý a přehledný způsob. Nabídky se objevují postupně až tehdy, když jsou potřeba, v každou chvíli se program ptá jen na jednu věc, takže uživatel není zmaten spoustou okének, do kterých by měl něco vyplňovat.

Takto vytvoříme konstrukci, kterou poté můžeme jediným tlačítkem vykreslit. Přitom se ještě program zeptá, kam chceme umístit objekty, u kterých jsme zadali, že jsou volně položené na plochu či jiný objekt. Můžeme ho ovšem nechat, ať si je položí sám. Máme - li konstrukci vykreslenu, můžeme si s ní „pohrát“.


Další možnosti

Především je možné celou konstrukci plynule zmenšovat a zvětšovat, skrývat a zobrazovat některé pomocné objekty. Přepneme-li konstrukci do editačního módu, označí se nám modrou barvou všechny objekty, které byly volně položeny, můžeme s nimi pohybovat, a tím ovlivňovat výslednou konstrukci. Přitom program samozřejmě hlídá, abychom se například s bodem položeným na přímku mohli pohybovat pouze po této přímce atp.



Další možností jak zkoumat výslednou konstrukci jsou takzvané filtry řešení. Ty nám umožní skrývat nebo zobrazovat další řešení, která vznikla jako důsledek toho, že dva objekty mají více než jeden průsečík. Například pokud vytváříme bod jako průnik dvou kružnic, můžeme dostat dva body. Pomocí filtru řešení můžeme jeden z nich skrýt (a s ním všechny další objekty, které jsou od něj odvozeny), abychom konstrukci zpřehlednili.

Abychom nemuseli psát opakovaně některé částečné konstrukce, nabízí program možnost vytvořit si tyto postupy jako tzv. uživatelské konstrukce a pak je opakovaně používat. Po instalaci již rovnou nabízí některé konstrukce připravené. Jsou to osa úhlu, osa úsečky, trojúhelník podle věty sss a kosočtverec daný dvěma vrcholy a délkami uhlopříček. Tyto si můžeme upravit nebo jednoduše vytvořit zcela nové.

Dále je k dispozici možnost vytvářet tzv. uživatelské objekty. S programem jsou rovněž dodány některé předdefinované. Jsou to thaletova kružnice, tečna ke kružnici a množina bodů, ze kterých je daná úsečka vidět pod zadaným úhlem.


Drobné nedostatky

Abych ovšem nepěl jenom chválu, musím se zmínit i o několika nedostatcích. Program neobsahuje skutečnou nápovědu. V adresáři Dokumentace jsou pouze textové soubory, z nichž jeden popisuje program z programátorského hlediska a druhý popisuje základy práce a způsob, jak pojmenovávat vytvářené objekty. Není to ovšem podstatná chyba, neboť celý program je velmi přehledný a snadno pochopitelný i bez nápovědy.

Jiným omezením je, že zapsaný řádek nelze editovat. Musí se smazat a vytvořit znovu. Vzhledem k použitému způsobu zápisu je to ale pochopitelné. Podstatnější chybou je ale to, že zápis konstrukce nebo výslednou konstrukci nelze vytisknout ani nijak vyexportovat. Pokud byste potřebovali své výsledky použít v jiném programu, musíte si vypomoci nějakým programem na snímání obrazovky.

I přes tyto drobné nedostatky si myslím, že Planimetrik je výborný program, který by neměl chybět v počítači žádného učitele matematiky.

autor: Ladislav Šobr
licence: freeware
www: http://www.kolej.mff.cuni.cz/~lsob8366/projects.cz.html - planimetrik
velikost souboru: cca 1,55 MB


Další užitečné programy najdete v  matematické sekci  našeho archivu výukového softwaru.




Petr Vanický

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.