Jako hřejivý záblesk z nebe plného pochmurných zpráv o SIPVZ na mne zapůsobila zpráva o hromadném nákupu výukového a informačního softwaru pro školy. Počin se může jevit jako ukvapený, ale utratit nepřevoditelné rozpočtové peníze je lepší, než je nechat propadnout. Navíc vybrané tituly jsou vesměs kvalitní, i když některé jistě chybí.
Jako hřejivý záblesk z nebe plného pochmurných zpráv o SIPVZ na mne zapůsobila zpráva o hromadném nákupu výukového a informačního softwaru pro školy. Počin se může jevit jako ukvapený, ale utratit nepřevoditelné rozpočtové peníze je lepší, než je nechat propadnout. Navíc vybrané tituly jsou velmi kvalitní, i když některé jistě chybí.
Na nových, přehledných stránkách http://vsiz.msmt.cz jsou od včerejška školám nabízeny zdarma multilicence na výukový software společností Silcom Multimedia, LANGMaster, SGP Systems, Diderot a Lingea. Pro ty, kteří se zajímají o výukový software, to nebudou neznámá jména - uvedení producenti patří k české multimediální špičce. Mezi nejočekávanější tituly bude jistě patřit série EDU-ROM od LANGMasteru. Pokud se tento projekt zrealizuje v celém rozsahu, pak se žáci mají na co těšit. Totéž platí také o novém produktu Němčina Tangram. Nelze pochybovat ani o účelnosti výukového programu Baltík, který je na našem trhu patrně nejvhodnějším nástrojem k výuce programování (viz článek). Slovníky Lingea mohou sloužit nejenom učitelům v kabinetu při vlastní přípravě, ale díky plnému ozvučení zcela jistě přispějí i ke zkvalitnění výuky jazyků ve třídách.
Někteří jistě namítnou, že by existují kvalitní tituly, které v nabídce neměly chybět (Grada, Terasoft, BSP Multimedia a další). Proč se tak nestalo, jak proběhlo výběrové řízení a zda budou doplněny v příštím roce, zatím nevíme. Zvolená skupina softwaru je však v každém případě vynikajícím začátkem.
Daň, kterou ředitel či informatik školy “zaplatí“, je kromě případných zaškolovacích poplatků čas strávený nad dotazníkem, jak škola využívá či hodlá využívat výukový software. Je zřejmé, proč tomu tak je. Na ministerstvu jsou znalosti o realitě na školách velmi kusé a propojení dotazníku a „odměny“ je bezesporu efektivní cestou, jak získat alespoň trochu relevantní informace.
Co mne však zarazilo, je poslední věta v úvodním dopise ředitelům škol: „Jestliže nezažádáte o dodání Základního programového vybavení, pak finanční prostředky na rok 2001 vyčleněné pro Vaši školu budou zohledněny v rámci rozpočtu SIPVZ pro rok 2002.“ Tomu se mi ve světle posledních zpráv nechce příliš věřit. Vzhledem k pokročilému ročnímu období i známým peripetiím bych proto všem kolegům doporučoval: Neváhejte a vypište dotazník! I když třeba nedokážete tento software plnohodnotně využít hned na samém počátku. Učitelé aspoň budou mít dostatek času se s ním naučit pracovat (věřte, že to bude hodně trudný úděl). A pokud namítáte, že nejprve musí dorazit technika, do níž byste cédéčko mohli zasunout, i tehdy doporučuji neváhat. Nikdo nevíme, zda bude nabídka příští rok ještě platit. A pokud ano, ve světě českých multimédií do roka rozhodně nedojde k žádným zázrakům. Možná pár dalších titulů se objeví – ale ty, které jsou v současném výběru, na hodnotě určitě neztratí.
Recenze některých titulů z nabízené sady najdete již nyní na České škole – viz Související články níže. K dalším přineseme recenze v nejbližší době.
Milan Hausner
0 komentářů:
Okomentovat