David Hawiger: Oblastní manažer – nový hráč na hřišti SIPVZ

pondělí 26. listopadu 2001 ·

Oblastní manažer bude plnit úlohu přímého zástupce generálního dodavatele pro jednání s ředitelem školy o dodávkách a integraci počítačové techniky. Na možné problémové body jsme se blíže podívali a zároveň nechali promluvit i zástupce AutoContu On Line. (Poznámka autora: Výsledná podoba tohoto článku vznikla tak, že své výchozí otázky a úvahy jsem předložil k připomínkování tiskovému mluvčímu AutoContu On Line Jiřímu Chvojkovi. Obsah jeho připomínek jsem pak začlenil.)


1) Kdo je vhodnou osobou na funkci OM?

Je logické, že podmínky výběru OM si stanovuje GD (k nahlédnutí na www.acol.cz). Já se pozastavím u některých z nich:

- ACOL vyžaduje živnostenský list. Tím však vyřazuje nemalou skupinu odborníků, kteří mají zkušenosti s požadovanou problematikou.
Jiří Chvojka: Nemůžeme si prostě dovolit zaměstnaneckou agendu (dovolené, nemocenské…). Živnostenský list stojí 2000 Kč a jeho vystavení trvá týden, neměla by to tedy být omezující podmínka. Navíc jsme přesvědčeni, že naprostá většina zájemců už nějaký ŽL má.

- ACOL limituje působnost manažera na cca 30 škol. Kvůli tomuto omezení nemůže případný manažer využít již dříve vybudované struktury škol, se kterými doposud spolupracoval. Navíc dle mého názoru tato podmínka počítá s tím, že OM a vybraný lokální dodavatel budou mít na starosti identickou skupinu škol.
J. CH:
Omezení na 30 škol vychází z námi vytvořeného životního cyklu školy – tedy harmonogramu prací na škole. Více jich prostě manažersky stihnout nelze tak, aby to vyhovovalo našim procesům. Lokální dodavatelé a OM se ale nebudou překrývat a přidělení škol jednotlivým OM a LD se budou řídit i spokojeností ze vzájemné spolupráce.

- ACOL de facto požaduje po oblastním manažerovi plné uvolnění z dřívějších aktivit. Školy však žijí v prostředí školního roku, a ne kalendářního. Proto je jistě nemálo případných manažerů ze sféry školství, kteří nemohou opustit stávající pracovní náplň i přesto, že by splnili všechny ostatní podmínky.
J. CH.: Plné uvolnění z jiných aktivit požadujeme proto, že tento člověk bude mít prostě příliš práce a my si nemůžeme dovolit ho vyškolit a využívat pouze v době prázdnin. My ho potřebujeme po celou dobu realizace a práce bude mít více než dost.

- Na základě těchto skutečností mám obavy, že pozice OM budou obsazeny spíše osobami ze sféry mimoškolské. Očekával bych však pravý opak. Na druhou stranu je nutné objektivně uznat, že ACOL se musí pohybovat v takovém časovém prostoru, který má v současnosti k dispozici.
J.CH.: To, že existují nějaké omezující podmínky, je jasné a nedá se s tím nic dělat.


2) Jaká je role OM?

Tvrdím, že OM bude v roce 2002 nejdůležitější osobou při realizaci v daném regionu. Rozebírat nutnost manažerských i odborných schopností je bezpředmětné. Za nejdůležitější však považuji znalost školského prostředí, které má následující specifika:

- Školy většinou nejsou svými „pány“. Mnohdy je nutné určitá rozhodnutí podmiňovat vyjádřením zřizovatele.
J.CH.: Obecní a krajské úřady jsou jednou z cílových skupin, kterým budeme při prezentaci vysvětlovat, co je potřeba pro součinnost s GD podniknout. Jejich spolupráce je velmi důležitá, ale nikoliv vyloženě klíčová. Ředitel školy má od zřizovatele jisté pravomoci a je třeba si uvědomit, že škola bude dostávat něco zadarmo, tedy že nepůjde o náklady spojené s provozem škol. Se zřizovateli budeme obecně jednat o tom, jak smysluplně infrastrukturu placenou MŠMT rozšířit a jak zaintegrovat stávající vybavení. Nemělo by to však zpomalit chod ve škole, protože tato diskuse se povede pomocí jiných mechanismů.

- Školy mají zaběhnutý rytmus a jejich týdenní harmonogram se těžko mění. Management škol navíc většinou nedosahuje takových ICT znalostí, jak by se očekávalo.
J.CH.: Jsme si vědomi specifik vývoje a postoje na školách. O projektu I – Informační gramotnost a školení ICT koordinátorů jednáme se všemi zainteresovanými stranami. Byli bychom neradi, kdyby to skončilo tak, že informatikům bude zvýšen úvazek. Je nám jasné, že management škol nemůže mít dostatečné znalosti. Proto si mohou kdykoliv přizvat rodiče a další lidi z oblasti školství jako poradce. Navíc máme dobré zkušenosti s přístupem škol, pokud jim vysvětlíme, co se bude dít. To jim budeme vysvětlovat mimo jiné následující tři týdny při veřejných prezentacích po celé ČR (viz náš web). OM na to bude dostatečně vyškolen, se specifiky (rozvrh apod…) počítá i náš životní cyklus školy. Ředitelé, kterým jsme harmonogram předvedli, s ním v zásadě souhlasí.

- Dodávka řešení bude nezřídka realizována do existující počítačově-síťové struktury. To by nebylo na překážku, ale dodávané řešení předpokládá převzetí nemalého dílu zodpovědnosti za chod systému. Přitom hranice této zodpovědnosti mezi školou a GD nejsou vůbec vyjasněny (viz problematika ICT koordinátora).
J. CH.: Hranice zodpovědnosti jsou naprosto jasné! Škola bude mít zdarma v užívání službu, kterou platí MŠMT a o kterou se stará GD. V prováděcích smlouvách (projektech) uzavíraných s každou školou budou přesně určeny pravidla provozu dodávaného vybavení včetně pravomocí přístupu do systému. Zde se bude vycházet zejména ze situace na každé škole a na tento problém jsme připraveni.

- Počet uživatelů na školách vysoce převyšuje počet pracovišť. Z toho vyplývá, že uživatelé se na pracovištích střídají, a to i několikrát za den. Navíc myšlení většiny uživatelů směřuje k filosofii „Co nevím, to zkusím!“.
J. CH.: My jsme si samozřejmě vědomi, že bude k počítači přicházet řada uživatelů, kteří budou málo zkušení. To je konečně první a základní myšlenka celého řešení, jsme zvyklí podobná řešení dodávat do komerční sféry a v tomto ohledu zde není příliš rozdíl. Případné problémy nebude řešit OM, ale naše zákaznické centrum a lokální dodavatelé.


Z následujícího rozboru mi vyplývá, že OM se zázemím manažerským i odborným nemusí být schopen zvládat přidělené úkoly, pokud dostatečně nezná školské prostředí. A jsme u shodného problému jako u předchozí otázky.


3) Jak dlouho se bude škola s OM setkávat?

- GD předpokládá, že úloha OM skončí v momentě předání řešení do užívání školy. Předpokládejme, že se splní představy ACOLu, a tudíž práce drtivé většiny manažerů bude ukončena nejpozději k 31.12. 2002. Kdo ovšem bude hledat práci, o které ví, že za rok skončí? Především ten, který práci nemá! Další atribut, který může snížit profesionalitu OM.

- Na druhou stranu, kdyby se OM stal člověk, který má blízko ke školské problematice, objeví se k 1.1. 2003 na trhu práce přibližně 200 kvalitních ICT koordinátorů. A vyškolených „zdarma“!
J. CH.: Toto je jeden z důvodů, proč chceme externisty. Jsme si jisti, že 200 lidí z oboru je v ČR volných a že se nám je podaří kvalitně vyškolit a získat. Řada členů našeho projektového týmu pracuje na různých zakázkách omezeného časového trvání a jsou zvyklí takto pracovat. Zkušení lidé, potenciální OM, tím tedy mohou vyplnit vakuum mezi dvěma zakázkami, některé firmy alespoň nebudou muset propouštět a podobně.


4) Na co se soustředit při jednáních s OM?

- Školy by se měly připravit na to, že OM je zástupcem GD, a tudíž obhájcem jeho řešení. Netvrdím, že ACOL chce školám uškodit, ale je třeba si uvědomit, že ředitelé nemají s podobě rozsáhlou dodávkou služeb žádné zkušenosti. Každopádně je tedy nutné, aby byl na straně školy fundovaný oponent, který je na jednání s OM dostatečně připravený. Pokud škola nedisponuje takovým člověkem, měla by mít odvahu hledat i ve vnějších zdrojích.

- Musíme si také uvědomit, že realizace nutně zasáhne i do doby vyučování! Není technicky možné, aby se veškeré práce soustředily na jarní a letní prázdniny.

- OM je hmotně zainteresován na úspěšné realizaci řešení. Vybraný manažer bude odměněn až po ukončení dodávky. Dokud tedy škola spokojena s dodávkou nebude, neměla by ji rozhodně převzít a OM bude mít jistě zájem dále jednat.


Závěr: bez odborníka to nepůjde

Nejlepší by pro školy v daném regionu bylo, kdyby si mohly nalézt „svého“ oblastního manažera. A to i v takovém případě, že by to znamenalo citelný zásah do rozvrhu jedné ze škol. Vrátí se to jak školám v regionu, tak i „domovské“ škole vybraného oblastního manažera – budoucího ICT koordinátora s bohatými zkušenostmi.

V každém případě by se vedení školy mělo obklopit lidmi, kteří při jednání s OM budou „oblékat dres“ školy. A to i s tím, že to bude něco stát. Výběr spolupracovníků školy bych bral tím vážněji, čím bude budoucí OM pro vedení školy méně „čitelní“.

David Hawiger

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.