Vít Šebor: SIPVZ: Školení učitelů bude mít letos provizorní podobu

pondělí 29. října 2001 ·

Po generálním dodavateli se o slovo hlásí i další projekty Státní informační politiky ve vzdělávání. Dnes jde především o program P1 – Informační gramotnost, jehož letošní plán realizace se právě chystá na cestu do škol. Otázkou je, zda za pět minut dvanáct, nebo deset po dvanácté. Posuďte sami.Oživeno (1.11): o aktuální informace v diskuzním fóru pod článkem.

Po generálním dodavateli se o slovo hlásí i další projekty Státní informační politiky ve vzdělávání. Dnes jde především o program P1 – Informační gramotnost, jehož letošní plán realizace se právě chystá na cestu do škol. Otázkou je, zda za pět minut dvanáct, nebo deset po dvanácté, protože kvůli časové tísni z něj pro rok 2001 zbylo spíše provizorium. Posuďte sami.

Ředitelé škol museli do minulého pátku odeslat dotazník s aktualizovanými údaji o počtu svých učitelů a žáku. Na základě těchto údajů má být každé škole přidělena letošní dotace na vzdělávání učitelů v rámci programu P1 - Informační gramotnost. Tradičním problémem ovšem zůstává minimální informovanost o vlastním průběhu programu. Podle sdělení MŠMT by na školy již ke konci tohoto týdne měl být doručován dopis s úplnými pokyny pro realizaci v roce 2001. Její konkrétní podoba je však stále dolaďována a některé body se ještě minulý týden měnily takřka ze dne na den. Nicméně základní fakta, která vyplývají z dokumentu schváleného na poradě vedení MŠMT a upřesněné dalšími zdroji, uvádím v tomto článku. (Žádný zdroj si nepřál být jmenován.)


Školení základní úrovně

První významnou změnou je, že v letošním roce nebudou z časových důvodů finanční prostředky poslány přímo na účty škol, ale budou školícím organizacím propláceny ministerstvem. Avšak již v roce 2002 budou finanční prostředky rozdělovány prostřednictvím zřizovatele školám jako účelově vázané dotace, a to nejen na základní (Z) úroveň, ale na všechny typy školení.

Letos bude mechanismus realizace školení Z-úrovně stručně takovýto: Krajská pedagogická centra (PC) mají nyní za úkol shromáždit informace o nabízených službách jednotlivých školících organizací a tyto informace PC předají (v možné spolupráci s krajskými úřady) Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (sekce II/3). MŠMT pak samo provede výběr a akreditaci školících organizací. Z akreditovaných organizací si budou školy vybírat na základě informací od PC i samotných školících subjektů, které budou odvedené služby fakturovat přímo MŠMT. Kontrola čerpání financí bude prováděna opět za pomoci PC, které budou od škol sbírat údaje o absolvovaných školeních a v sumarizované podobě je předávat ministerstvu.

O funkci školících organizací se mohou ucházet jak právnické, tak fyzické osoby s podmínkou, že fyzické musejí být v zaměstnaneckém poměru ve školství. (Přesná kritéria by snad již nyní měla mít pedagogická centra.) Prezenční školení bude trvat 20 hodin při maximálním počtu 20 účastníků, cena za školení pro jednoho učitele je stanovena na 2000 Kč. Kromě prezenčního hodlá MŠMT akreditovat i distanční formy školení.

Školení má proběhnout v podivuhodně krátkém intervalu: od poloviny listopadu do 15. prosince. Do té doby musí MŠMT za pomoci pedagogických center vybrat školící subjekty, akreditovat je a zveřejnit nabídku na webových stránkách. Tento proces začíná právě tento týden.


Testování základní úrovně

Navzdory mnohým spekulacím nadále platí, že formátem výstupního testu bude ECDL Start (obsahuje moduly 1. Základní pojmy IT, 2. Práce s počítačem a správa souborů, 3. Textový editor, 7. Služby informačních sítí). Současné vedení programu P1 však nadále zvažuje, že v následujících letech bude školám k dispozici také další testovací systém, který by ze sylabu ECDL vycházel, ale byl více „ušit na míru“ pedagogům (a patrně byl pro resort i finančně výhodnější). Oba systémy by měly existovat vedle sebe a záleželo by jen na škole, který si vybere.

Jedna věc je však na současném záměru zarážející: testování nabytých znalostí proběhne nikoliv letos, ale až v příštím roce 2002. Z důvodu časové tísně to prý není jinak možné.

Původní, vládou schválený Plán I. etapy realizace programu SIPVZ (ke stažení zde) počítal s tím, že peníze pro Z-úroveň budou školám poskytovány nikoliv na školení, ale zpětně za úspěšně zvládnutý test. To se nyní změnilo a peníze na školení budou k dispozici nezávisle na testech. Jakýsi pojistný mechanismus však zůstal: učitel se odběrem školení „upíše“ k úspěšnému absolvování testu. To se mu samozřejmě nemusí podařit napoprvé a řediteli potom nezbude, než zaplatit i za další pokusy (u všech, nebo jen některého modulu testu).

Na zaplacení testu bude v příštím roce poskytnut příspěvek 1000 Kč, který ale cenu testu plně nepokryje (obvykle 1300 až 1500 Kč, z toho 500 Kč stojí samotný index), a bude ji proto nutné doplatit z prostředků školy. Absolvování testu není nijak podmíněno předchozím školením, takže ředitel může ušetřit na informačně gramotných učitelích a uspořené peníze za školení pak použít na zmíněný doplatek ceny testů.


Specifická školení

Tzv. specifická školení mají slovy původního plánu realizace „přispět k tomu, aby školy byly připraveny aplikovat ICT k řízení i efektivnímu využívání ve výuce a učení žáků“. Konkrétně se tedy mohou týkat nejrůznějších administrativních programů, specifického softwaru pro technické obory atd., ale i postupů, jak implementovat ICT ve výuce běžných předmětů na ZŠ. Je jasné, že požadované spektrum školení i různých méně formálních seminářů a konferencí je zde opravdu široké, a proto měly být i mantinely pro vykazování účelnosti vynaložených prostředků dostatečně volné. Opět z důvodu časové tísně však bude v letošním roce možné vybírat pouze z nabídky těch školících organizací, které budou již akreditované pro poskytování školení Z-úrovně. Až v následujících letech by měla být volba školitele či akce svobodnější.

Na ministerstvu se ovšem kloní k možnosti, že ani specifická školení letos neproběhnou a že jediné, co bude realizováno, je školení Z-úrovně.


ICT koordinátoři

Se školením ICT koordinátorů se ještě v úterním dokumentu počítalo, podle novějších informací z něj ale také sejde. Letos mělo proběhnout pouze vstupní, jednotné školení, které by organizoval generální dodavatel infrastruktury (ACOL-Čte). Generální dodavatel měl školení zajistit na základě tzv. výzvy na jednoho zájemce, z důvodu procedurálních průtahů a také proto, že technika bude na školy přicházet až v příštím roce, se od této myšlenky patrně odstoupí - alespoň pro letošek.

V následujících letech by školení, resp. průběžné vzdělávání koordinátorů mělo probíhat podle původního plánu, tedy umožňovat využití peněz na široké spektrum různorodých školení a akcí pro výměnu zkušeností.

Jedna věc je bohužel jistá: ještě nedávno slibované snížení části pedagogického úvazku ICT koordinátorům, což by umožnilo finančně ohodnotit jejich novou práci, se odsouvá na neurčito. Vše totiž záleží na zařazení této funkce do katalogu prací, což prý letos neproběhne zcela jistě. Tedy příští rok, nebo v roce 2003, nebo i později? Nikdo neví… Do této doby má být člověk ve funkci, která je klíčová pro úspěch celé SIPVZ, odměňován „nenárokovými složkami platu, v závislosti na rozhodnutí a možnostech ředitele školy.“

Se školením poučených uživatelů se pro rok 2001 logicky nepočítá vůbec, protože mají být přístupná jen těm, kteří dosáhli základní úrovně.


Horkou jehlou

Otázkou tedy zůstává, proč se ministerstvo usilovně snaží zrealizovat alespoň Z-úroveň. Důvodem je patrně to, že převod financí do státního rozpočtu následujícího roku nebude tak snadný, jak je na veřejnosti prezentován, přičemž na základní a specifická školení je pro letošní rok vyčleněno nejvíc: 100 a 110 mil. Kč. Navíc stále platí, že Státní informační politika ve vzdělávání byla schválena pro období 2001 – 2005. Posunout její start na rok 2005, a oficiálně tak přiznat roční zpoždění, asi není pro vládu před volbami politicky přípustné.

Nicméně pro každou jednotlivou školu existuje legitimní úvaha, zda pro ni nebude výhodnější zažádat u převod co největší, nebo i celé dotační částky z letošního roku na příští. To platí zejména pro školy, které na tom s počítači a informační gramotností nejsou nejlépe. První technika od generálního dodavatele stejně dorazí až v průběhu příštího roku a snaha o učení „do zásoby“ je plýtvání penězi a také lidskou energií. A konečně, časové rozdělení školení a testování není šťastnou myšlenkou samo o sobě. Nikdo není dnes schopen říci, kdy se testování v příštím roce skutečně rozběhne a delší prodleva mezi školením a testem může být pro začátečníka dosti nebezpečná.

Vít Šebor

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.