Komunikují učitelé s rodiči?
Spolupráce mezi školou a rodiči je považována za velmi důležitou pro úspěšné vzdělávání dětí. Nicméně v praxi to bývá jinak. Komunikace je často velmi vlažná, v některých případech i nemožná nebo takřka tragikomická … Jak je tomu u vás? Jaké jsou vaše zkušenosti?
Komunikují učitelé s rodiči?
„Žák 8. třídy surově napadl mou kolegyni i mě,“ napsala nám jedna čtenářka ze základní školy v Mostu. Útoku předcházelo napadení mladší dívky a napomenutí žáka učitelkami. “Ranami pěstmi do obličeje mi vyrazil zub, kolegyně měla také pohmožděný celý obličej (oči, ústa, tváře). Zranění jsme si léčily několik týdnů,” pokračuje pisatelka dopisu. Přestože žák byl vyloučen ze školy, na začátku dalšího školního roku nastoupil zpět do téže školy. Ve všech školách v Mostě chlapce odmítli přijmout a rodiče zase nechtěli ani slyšet o tom, že by měli syna poslat do diagnostického ústavu nebo do školy mimo město. Těžko uvěřitelné?
Ovšem ani v mnohem banálnějších případech se učitelé často nedovolají porozumění a spolupráce rodičů. V jedné pražské škole si třídní učitel chtěl pozvat rodiče kvůli drobným kázeňským přestupkům jejich syna, odpovědí mu byl dopis, v němž rodiče učitele odkazují na svého právního zástupce. Přitom v mnoha případech se s kázeňskými nedostatky potýkají i nadprůměrně nadané děti, u kterých by dobrá spolupráce učitelů a rodičů přispěla nejen ke zlepšení kázně, ale i k lepším učebním výsledkům.
Jaké zkušenosti s rodiči máte ve vaší škole? Stačí vám rodičovské schůzky před vysvědčením? Udržujete alespoň s některými rodiči pravidelné kontakty? Mají rodiče o podobné kontakty zájem? Myslíte si, že opravdu podobné kontakty mohou vést ke zlepšení atmosféry ve třídě, ke zlepšení kázně a prospěchu dotyčných dětí? A naopak, myslíte si vy, rodiče, že s vámi učitelé dostatečně komunikují? Zlepšuje se, nebo zhoršuje vzájemná komunikace?
Napište nám o tom. Příspěvky k problému můžete napsat přímo zde do diskuzního fóra, nebo je můžete posílat na naši redakční e-mailovou adresu a my je vložíme za vás.
Diskuzní téma je společným projektem České školy a časopisu Moderní vyučování, v jehož listopadovém vydání budou zajímavé příspěvky taktéž uveřejněny. Vybrané příspěvky k minulému tématu „Čeština – jazyk obecný “ si tedy můžete přečíst i v sedmém čísle Moderního vyučování.
redakce
0 komentářů:
Okomentovat