Z poznatků školní inspekce vyplynulo, že většina vyučovacích hodin učitelů je podle schématu zkoušení – výklad nového učiva – procvičování. Je proto dobré změnit alespoň občas zaběhaný algoritmus a připravit žákům překvapení v podobě změny zavedených postupů. Jako námět pro takovou změnu nabízím léty vyzkoušenou metodu referátů.
Metodu uplatňuji v hodinách fyziky ve vyšších třídách ZŠ. S dostatečným předstihem několika týdnů nabídnu žákům vhodná témata, která si po vzájemné dohodě dobrovolně rozeberou. S tím, kde hledat hlavní prameny informací, zda v městské či školní knihovně nebo na školních výukových CD-ROMech či internetu, žákům poradím.
S žáky se dohodnu na datu a hodině, kdy své téma přednesou před třídou. Forma vystoupení nepředepisuji. Připravené téma mohou přečíst z připraveného listu, nebo přednést zpaměti. To je pak předmětem celkového hodnocení vystoupení, stejně jako použité podklady: výstřižky z tisku, ukázky z odborných publikací a encyklopedií, videoukázky, donesené pomůcky a předměty. Jediným omezením je délka vystoupení, které by nemělo být delší než 7 minut.
Po přednesení referátu před třídou následují otázky a krátká beseda se spolužáky k přednesenému tématu. To je nejcennější část vystoupení. Donutí žáky být v průběhu vystoupení spolužáka pozorní, sledovat obsah textu a po vystoupení jim dá možnost zformulovat dotazy. Po vyčerpání žákovských dotazů se ptá učitel. Následuje zhodnocení vystoupení a besedy. Provede je nejdříve některý ze spolužáků, doplní a shrne učitel. Nakonec vystoupení oklasifikuje známkou. To proto, že referáty jsou formou zkoušení.
Metodě referátů je ovšem dobré věnovat jen část vyučovací hodiny, obvykle na začátku, v prostoru opakování a zkoušení. Dva referáty v jedné hodině jsou maximum. Učitel musí být na téma referátu připraven, aby byl schopen reagovat, opravit nesprávné závěry přednášejícího nebo názory žáků v diskusi, případně téma přednést sám, pokud se vystupující mine tématem. I po dobrém referátu musí učitel téma shrnout, vybrat z textu hlavní myšlenky a formulovat je jako text zápisu do sešitu žáků, pokud je referát úvodem do nově vykládané vyučovací látky.
Učitel musí citlivě sledovat atmosféru ve třídě. Ojediněle se najdou spolužáci, kteří se zaměřují na provokativní otázky, jimiž chtějí přednášejícím záměrně zatopit. Nemyslím si, že by měl učitel v takových případech represivně zasáhnout. Je lepší navodit situaci, kdy takový žák v roli přednášejícího na vlastní kůži pozná, jak je takové chování nepříjemné a nevhodné. Referáty se mi velmi osvědčují v posledním ročníku základní školy, zvláště ve 2. pololetí, kdy žáci postupně ztrácejí o školní práci zájem. Letos se mi osvědčila alternativa, kdy nejlepší referáty přednesli žáci před cizími žáky paralelní třídy.
Máte podobné metody a zkušenosti? Nebo se vám naopak referáty neosvědčují? Podělte se s kolegy!
Článek vyšel v časopise Moderní vyučování.
Oldřich Suchoradský
0 komentářů:
Okomentovat