redakce: Ministr školství odpovídá na vaše prázdninové otázky

pátek 28. září 2001 ·

Přinášíme odpovědi Eduarda Zemana na výběr otázek, které jste zasílali v průběhu prázdnin a na počátku září. Témata jsou: kariérní řád a spravedlivé odměňování, plýtvání penězi za preventivní programy, jednání o pravidlech financování škol v novém školském zákoně.

Pane ministře, 

všichni ministři školství (včetně Vás) zanedbávali to, aby byl vytvořen a zaveden dobrý systém dalšího profesního vzdělávání učitelů, propojený s jejich platovým postupem. Co brání v tom, aby pro učitele v praxi byla vytvořena možnost a požadavek dál se vzdělávat a za vyšší kvalifikaci brát větší plat? Systém kariérního růstu učitele, podle mého skromného názoru, bude zvýhodňovat zase jen jazykáře a učitele ICT. Co ovšem bude motivovat další učitele k dalšímu zvyšování své kvalifikace?

Nový systém 16 platových tříd sice bude respektovat způsob odměňování pracovníků na základě vykonávaných činností, ale ty se v podstatě u mnoha učitelů nezmění. Budou mít sice vyšší kvalifikaci (budou-li chtít), ale budou v novém platovém systému vykonávat náročnější činnost? Asi těžko. Na druhé straně je ovšem kritérium náročnější činnosti chápáno jako podmínka k zařazení do vyšší platové třídy. Ředitelům a školám umožní lépe odměnit pracovníky školy podle práce, kterou pro školu vykonávají. V tom asi nebude příliš velká změna. Všichni víme, jaké prostředky jsou v současné době ve školách na odměny k dispozici.

Děkuji
Tomáš Suchomel, Liberec


Odpověď: Možnosti dál se vzdělávat nebrání nic. Problém je v tezi „za vyšší kvalifikaci - vyšší plat“. Učitel buď je plně kvalifikovaný, tedy řádně vystudovaný, anebo není. Podle toho buď má, anebo nemá příslušnou kvalifikaci k výkonu povolání. Další studium na této kvalifikaci – z hlediska obecných pravidel rozpočtové sféry – nic nemění. Jednou z mála možností, jak Vámi zmiňovaný problém ovlivnit, je právě materiál Kariérní růst učitelů, protože by se opíral o výkon určitých nových činností (zdaleka nejen ICT koordinátorů, ale například metodiků jednotlivých předmětů, specialistů na různé formy zvláštní pedagogiky, inspektorů apod.).

Pane ministře, 

na rozdíl od zahraničí nejsou v ČR užívány ověřené preventivní (např. protidrogové) programy, u nichž by byla prokázána alespoň částečná efektivita. Přesto do této oblasti teče již mnoho let neuvěřitelné množství peněz (viz přednášky v kině Blaník). Hodlá s touto oblastí ministerstvo školství něco dělat v oblasti aplikovaného výzkumu, podpory celostátních či modelových projektů, které by měly jasnou a ověřenou metodiku? Hodlá ministerstvo školství konečně ověřovat efektivitu protidrogových a jiných preventivních programů, které financuje ze státního rozpočtu?

S díky za odpověď
Daniela Brožová, učitelka z Prahy



Odpověď: Obecně souhlasím s Vaší tezí, že peníze používané na preventivní (zejména protidrogové) programy jsou vynakládány často málo efektivně. Chtěl bych však upozornit, že ta část z nich, kterou disponuje ministerstvo školství, je používána buď na zcela ověřené programy (organizovaná zájmová činnost dětí ve sportovních oddílech a v nejrůznějších kroužcích), nebo na oblast výzkumu. Aktivity typu přednášek v Blaníku v současné době nefinancuje ani neorganizuje MŠMT.


Vážený pane ministře,

z vyjádření opozičních poslanců, s nimiž jste jednali o kompromisní variantě nového školského zákona, vyplývá, že jeho schválení sněmovnou je dosti ohroženo, zejména z důvodu odlišných představ o financování škol. Pokud nebude zákon opět přijat, jaké z toho vyvodíte důsledky? Vrátíte se k myšlence dílčích novel? Nebo odstoupíte z funkce?

Děkuji za odpověď
Mgr. Josef Malý


Odpověď: V průběhu jednání s opozičními poslanci jsme zapracovali drtivou většinu připomínek ze všech problémových okruhů tak, jak je dotyční poslanci předkládali. Představě pana poslance Bartoše o financování škol nelze vyhovět, protože odporuje zákonu o krajích, zákonu o obcích i zdravému rozumu.Udělali jsme tedy maximum pro nalezení společného řešení. Politická zodpovědnost za přijetí či nepřijetí zákona je v tuto chvíli zcela na opozičních poslancích. Pokud by politická předvolební hra přesto zvítězila nad odpovědností zákonodárce, budeme samozřejmě zkoušet všechna další myslitelná řešení.


Eduard Zeman
ministr školství, mládeže a tělovýchovy 



Pozn. red.: Reakce Eduarda Zemana na vaše otázky budeme každý měsíc přinášet i v tomto školním roce. Dotazovou stránku naleznete na titulce České školy, a pokud již teď víte, na co byste se rádi zeptali, můžete na ni přejít přímo zde.


redakce

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.