Zaměření : Vhodný k výuce pohybu a vzájemného působení těles 6. – 7. ročníku ZŠ a k výuce přeměny energií v 7. – 8. ročníku ZŠ.
OS a HW nároky : MS Windows 3.1 a vyšší. Na disku vyžaduje 5,5 MB.
Autor a rok vzniku : Bronislav Lehotský, 2000
Licence : freeware
Velikost : 0,3
Jazyk : slovensky
Tento výukový program slouží pro podporu výuky následujících témat z elementární fyziky:
- pohyb a síly;
- přeměny energií;
- příliv a odliv;
- částicová stavba látek;
- model atomu.
Autor předkládá uživateli jednoduché experimentální prostředí, ve kterém se může seznamovat s výše uvedenými fyzikálními jevy a na základě vlastních experimentů sledovat jejich vlastnosti.
Nejobsáhleji propracovanou částí programu je Pohyb a síly. Uživatel může sledovat vlastnosti pohybu těles a síly, které na ně v každém okamžiku působí v následujících prostředích: na těleso nepůsobí žádná síla (např. ve vesmíru), těleso v radiálním gravitačním poli, v homogenním gravitačním poli, vozík na rovině, vozík na nakloněné rovině, těleso na nakloněné rovině, těleso v kapalině a těleso na pružině.
Obrazovka představuje experimentální prostředí, ve kterém žák může pomocí myši těleso kamkoliv umístnit a to se chová podle toho, jaké síly na ně působí. Takže když těleso umístíme např. do prostoru nad nakloněnou rovinou, nejprve spadne na její plochu a poté se po ní posunuje, než se díky tření zastaví. Uživatel v každém okamžiku vidí, jaké síly, jak velké a v jakém směru na těleso působí. To ovšem není všechno. Uživatel může dokonce pomocí myši těleso různě vrhat, tj. udělovat mu počáteční rychlost a směr pohybu. Samozřejmostí je, že uživatel může měnit jak vlastnosti tělesa (velikost a hmotnost) tak vlastnosti experimentálního prostředí (gravitace, sklon roviny). Komfort práce dále zlepšuje možnost zapínat a vypínat zobrazování vektorů jednotlivých sil působících na těleso, výsledné síly či jeho rychlosti. V každém prostředí si žák může vyvolat jeho popis, kde se doví, jaké všechny síly v něm mohou působit na těleso. Např. v již zmiňovaném prostředí nakloněné plochy je to síla gravitační, třecí a tlaková síla podložky.
V části Přeměny energií žák může sledovat, jak se vzájemně přeměňuje potenciální energie tělesa na kinetickou a naopak. Opět si může vybrat z více experimentálních prostředí, jako jsou např. pád kamene na rovinu, na planetu a pohyb kyvadla.
Trochu jinak vypadá část Příliv a odliv. Žák nejprve musí projít výkladovou částí, kde se seznámí s tím, co je to vlastně příliv a odliv, jak vznikají a v jakých intervalech se střídají. Poté následuje interaktivní část, v níž žáci mohou uchopit měsíc, posunovat s ním po oběžné dráze kolem Země a sledovat, jaký má jeho pohyb vliv na vznik přílivu a odlivu.
Již ne tak obsáhlá jako předchozí ale neméně zajímavá je část Částicová stavba látek. V ní se mohou žáci na modelech seznámit s chováním částic látek jednotlivých skupenství.
Model atomu je poslední částí programu Pohyb 2.1. V krátké výkladové části se žák seznámí s atomem, částmi a částicemi, ze kterých se skládá a jejich vlastnostmi. Výklad ovšem není tak rozsáhlý jako u předchozího programu Atom a jeho složení.
Ovládání programu je intuitivní. V případě potřeby je uživateli k dispozici jak malá nápověda, která je součástí programu, tak rozsáhlá uživatelská příručka, která je součástí distribuce. Program se neinstaluje, stačí nakopírovat do cílového adresáře.
Celý program, zvláště pak část Pohyb a síly hodnotím velmi kladně z didaktického hlediska. Dává žákům možnost seznámit se s vlastnostmi probíraných fyzikálních jevů na základě vlastních experimentů při nichž mohou interaktivně zasahovat do děje, měnit jeho vlastnosti a pozorovat, jaké mají tyto zásahy a změny následky.
Zde stáhněte
dokument
0 komentářů:
Okomentovat