Rozhodli jsme se na České škole soustavněji věnovat webovým stránkách, které mají přímý vztah ke školství a vzdělávání, a tím je dále i propagovat - i když kritickým okem. Spolu s první částí názvu - U tabule: - bude i struktura recenze v podstatě pevná, měnit se budou recenzenti a ovšem také hodnocené weby. Zde je první z nich.
Ještě se sluší dodat, že vůbec nezastíráme inspiraci podobně strukturovanými recenzemi, které nyní vycházejí na Lupě (původně na Světu Namodro). Některé věci je zkrátka těžké vymyslet úplně jinak a zároveň stejně funkční. Na České škole však chceme dát prostor také autorovi; v oblasti školství jsme na internetu stále ještě v „nadšeneckých dobách“ a mnohé jeho informace mohou být důležité a objasňující.
Autorem a provozovatelem webu Moje škola je Mgr. Václav Kos od února 2001. Při volbě otázek do soutěží pomáhají RNDr. Jan Vít, RNDr. Hana Veselá, Mgr. Ivanka Kosová a Mgr. Václava Křížová. Stránky autor provozuje ve volném čase na vlastní náklady. Ceny zasílají výhercům soutěží sponzoři (zatím Zoner s.r.o. a BontonLand). Návštěvnost: asi 50 uživatelů za den.
Cílová skupina
A: Web je určen pro studenty základních a středních škol i učitele. | ČŠ: Soudě podle obsahu jsou stránky zajímavé zejména pro žáky vyšších ročníků základní školy. Stránky mohou využít jak děti připojené ve volném čase, tak i žáci ve výuce (zejména při seznamování s internetem). |
Obsah
A: Projekt Moje škola - škola hrou se snaží pod hlavičkou „S internetem mě škola baví“ uplatnit přednosti počítače připojeného k internetu v on-line výuce v duchu Komenského „Škola hrou“. Nabízí návštěvníkům (žákům školy) interaktivní formy práce s informacemi v individuálním prostředí. | ČŠ: Spíše nežli praktické informace zde návštěvník nalezne mnoho možností zábavy a odlehčených testů znalostí. Web nabízí i soubor odkazů a také chat, který je však bohužel většinou prázdný. Hlavní stránka je díky rubrice Dnes každý den jiná, přihlášený uživatel si ji může upravit k obrazu svému. Mne nejvíce zaujala soutěž Umíš?, ve které mohou žáci vyzkoušet své znalosti z několika předmětů (Ma, Fy, Ch, Bi, Inf, VV, HV), nechat se otestovat a poté si přečíst správné řešení (minulého kola). Mnou vyzkoušené testy jsou ale téměř výhradně faktografické a k jejich úspěšnému složení jsou potřeba diskutabilní znalosti, a nikoli dovednosti. Zajímavá je i sekce Přijímačky, kde si žáci mohou vyzkoušet, jak by dopadli, kdyby chtěli skládat přijímací zkoušky na gymnázium z matematiky a českého jazyka. |
Design a navigace
A: Snažil jsem se, aby stránky jakž takž vypadaly i pro rozlišení 800×640, které je asi zatím ve školách nejběžnější, navigace byla rychlá, snadná a stránky pro žáky trochu zajímavé. Design stránek asi není nic moc, pořád se nemůžu odhodlat ho radikálně změnit. Samozřejmě nad tím uvažuji, ale vždy dám nakonec přednost raději nové funkci a na design už nezbude čas. Dávám totiž přednost funkčnosti, obsahu - každý den aktualizace! - personalizaci, praktičnosti (Moje sekce) a navigaci. | ČŠ: Graficky působí stránky decentním dojmem a jsou zpracovány vkusně. S navigací je to už trochu horší. Uživatel se nedozví, ve které sekci se momentálně nachází. Rychlý přístup ke všem sekcím je řešen trochu netradičně pomocí rozbalovacího menu vpravo nahoře, které ovšem nefunguje v Opeře ani Netscapu. Jistě by neuškodilo více informací o autorovi stránek a u některých soutěží více instrukcí. |
Příbuzné stránky
A: Nemám žádný vzor. Příbuzných je asi celá řada. | ČŠ: Většina serverů s tímto zaměřením přidává nějaké články nebo zpravodajství, což Moje škola nenabízí. Přímého příbuzného tedy na českém internetu patrně nenajdeme. Za příbuzné z druhého kolena můžeme považovat stránky www.skolahrou.cz, nebo www.modraplaneta.cz, částečně i dětské weby typu www.majaky.cz. |
Celkové zhodnocení
A: S grafickou podobou webu ani s jeho obsahem zatím spokojen nejsem. Neustále se snažím o zlepšení. Mám ještě několik tipů a nápadů, ale čas a síly… | ČŠ: Na to, že celý projekt zaštiťuje jeden autor, se jedná o značně rozsáhlý a poměrně často aktualizovaný web. Vskutku obdivuhodná práce. U podobných projektů je však damoklovým mečem otázka, jak dlouho to ještě autor potáhne dál… |
Ondřej Neumajer
0 komentářů:
Okomentovat