Po Čítankách pro 6. a 7. ročník základní školy přináší nakladatelství Scientia další kontinuální součást ucelené řady svých zdařilých antologií. I tentokrát ji charakterizuje mimořádně šťastný výběr ukázek a jejich přehledné členění
.
Úvodní část nazvanou „Chvála snu i skutečnosti“ otvírá Máchův Máj, který takto předznamenává období romantismu. Na základě výňatků z děl dalších světových romantiků (Byron, Shelley atd.), jsou pak induktivní metodou vyvozovány základní znaky romantismu v literatuře, především typ „romantického hrdiny“. Následující ukázky tohoto oddílu pak míří přes realismus (vedle ikon typu Němcové a Nerudy nezapomínají autoři ani na regionální autory, např. Klostermanna či bratry Mrštíky) až k počátkům moderních literárních směrů konce 19. století a k meziválečné avantgardě. Tento oddíl čítanky lze pokládat za dominantní, a to jednak rozsahem (tvoří polovinu knihy), jednak tím, že na něm lze alespoň v hrubých obrysech sledovat základní linii vývoje české literatury.
Následující oddíl „Chvála odlišnosti i porozumění“ spojuje v kompaktní celek především základní myšlenka tolerance k odlišnosti a jinakosti. Největší prostor je pochopitelně věnován toleranci mezietnické, především ve vztahu k Romům a Židům, citlivě je prezenováno téma holocaustu i romské genocidy. Za zvážení by možná stálo zařazení ukázky z Deníku Anny Frankové, který se stal v této oblasti fenoménem.
Sympatické je, že autoři se jako o menšině, která si zaslouží pozornost, zmiňují v poněkud přeneseném smyslu také o cizincích, dětech a zvířatech.
Poslední oddíl „Chvála her“ přibližuje žákům na příkladech lidových i autorských rozpočitadel, jazykolamů a slovních hříček jazykovou komiku a poetiku nonsensu a podněcuje jejich fantazii a tvořivost. Lehký, vtipný jazyk ukázek jistě splní motivační úlohu ve vztahu žáků k vlastní četbě, k níž autoři ostatně přímo explicitně vybízejí.
Propojení ukázek v rámci oddílů je naprosto přirozené a funkční, bez křečovitých oslích můstků či naopak nepatřičného sofistikování. Zařazené výňatky z osobní korespondence autorů pěkně ilustrují jejich vnitřní život i vlastní tvůrčí proces.
Známá bolest školních čítanek, totiž otázky vztahující se k textu, resp. k tématu, v tomto případě dobrou antologii ještě zhodnocují. Místo prvoplánových dotazů na jméno hlavní postavy apelují autoři na samostatné uvažování a tvůrčí potenciál žáků. Děti jsou vedeny k porovnávání básní různých autorů téhož období či dokonce různých překladů téže básně, samy vstupují do živé interakce s autorem skrze jeho text, uplatňují vlastní životní a čtenářkou zkušenost. Při setkání s literárními či jazykovými termíny jsou odkazovány na konkrétní odbornou literaturu.
I přes drobné chybičky (uvedená Bieblova báseň ze sbírky „Zloděj z Bagdadu“ se nejmenuje „U okna“, nýbrž „Prales“, v rejstříku autorů chybí Vítězslav Nezval) lze učebnici považovat za velmi zdařilou. Nezbývá než věřit, že také připravovaná čítanka pro 9. ročník udrží tutéž kvalitu.
Lukešová, B., Slavíková, J., Šrut, P.: Čítanka pro 8. ročník ZŠ, Scientia, Praha 2001.
Článek vyšel v časopise Moderní vyučování.
Josef Vlášek
Josef Vlášek: Čítanka pro 8. ročník ZŠ
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat