Vít Šebor: SIPVZ: Co AutoCont s Českým Telecomem nabízí školám?

pátek 15. června 2001 ·

Po přerušení tendru antimonopolním úřadem je budoucnost projektu již méně vypočitatelná. Avšak pravděpodobnost, že sdružení ACOL-ČESKÝ TELECOM bude školy nakonec vybavovat, je stále značná. Co by od něj dostaly? Odpovědi Vlastimila Palaty, který stojí v čele konsorcia, si doplněné dalšími informacemi přečtete zde.

Po přerušení tendru antimonopolním úřadem je budoucnost projektu již méně vypočitatelná. Avšak pravděpodobnost, že sdružení ACOL-ČESKÝ TELECOM bude školy nakonec vybavovat, je stále značná. Co by vlastně školy od něj dostaly? Odpovědi Vlastimila Palaty, který stojí v čele konsorcia, si doplněné dalšími informacemi přečtete zde.

Původně plánovaný rozhovor s Vlastimilem Palatou nakonec musel být redukován na několik otázek, zaslaných e-mailem před více než týdnem. Odpověď mi dorazila právě 13. června, tedy v den, kdy všechna média včetně České školy informovala o pozastavení výběrového řízení antimonopolním úřadem (více článek zde). To jsou paradoxy, že …

Toto výběrové řízení je (oproti jiným, podobným) poněkud nestandardní. Stát v něm neříká – potřebujeme to a to, nabídněte, kolik za to chcete, nýbrž (trošku zjednodušeně) říká: máme 4,43 miliardy na počítače a internet pro školy, nabídněte, co nám za ně dáte. Proto musel být součástí nabídky i návrh smlouvy, v níž uchazeč konkrétně řekne: nabízíme toto, v takové lhůtě a za takových podmínek. (Zadání veřejné soutěže, jinak neveřejné, zveřejnil Jan Wagner ze Světa Namodro – k dispozici zde )

Co tedy školám nabízí jediný zbylý uchazeč - ACOL-ČESKÝ TELECOM? Připomínám, že obsah nabídky je obchodním tajemstvím, vyhýbavost mnohých odpovědí je tedy vcelku pochopitelná. Pod zkratkou ČŠ proto připojuji některé doplňující informace.


1) Jakým tempem by mělo budování infrastruktury do roku 2005 probíhat? Kolik škol by mělo dodávky obdržet v jednotlivých letech a kdy bude zprovozněna resortní síť?

Vlastimil Palata: Celou informační a komunikační infrastrukturu v dimenzi plánovaných peněz plánujeme vybudovat během 12 měsíců od zahájení výstavby, tedy do 14 měsíců od podpisu smlouvy.

Česká škola:tiskové zprávě AutoContu je dále uvedeno, že „první školy by mohly být připojeny k internetu již za dva měsíce po podepsání smlouvy se zadavatelem“. Ve stejné tiskovce se též dočteme, že až „80 procent žáků českých škol by mohlo mít do začátku příštího roku přístup k internetu“. Těmito 80 procenty je bezpochyby myšlen prostý součet žáků již připojených i nově připojovaných škol (viz též článek Jiřího Peterky na Lupě). Každopádně jde o mnohem rychlejší postup, než jaký ministerstvo očekávalo.


2) Do jaké míry si školy budou moci určovat dodávanou techniku? (Příklad: Škola disponuje dostatečným počtem klientských stanic, trápí ji však nevýkonný server nebo by si ráda pořídila datový projektor či jinou techniku. Bude to možné, anebo budou předmětem dodávek výhradně lokální sítě a klientské stanice?)

VP: Vše samozřejmě závisí na požadavcích resortu. Podle našich představ by se z prostředků státního rozpočtu měla vybudovat zejména dále rozšiřitelná infrastruktura tak, aby bylo možné připojovat další výpočetní techniku podle požadavků škol, zřizovatelů, lokálních autorit, privátních investorů a pod. Je nutné si uvědomit a jednoduchou kalkulací "přes palec" ověřit, že za 4,5 mld se nedají pořídit divy. Cílem programu III. je vybudovat, provozovat a dále rozvíjet informační a komunikační infrastrukturu. Není tedy pravděpodobné, že by resort souhlasil s nákupy zařízení, která s infrastrukturou přímou nesouvisí.

ČŠ: Podle informací, které dosud lidé z MŠMT poskytovali, není dodávka jiné techniky než PC principiálně nemožná a bude taktéž záviset na dohodě školy s generálním dodavatelem a finální smlouvě ministerstva s ním. Nicméně se předpokládá, že preferovány budou opravdu dodávky klientských stanic a LAN.


3) S jakým množstvím standardních klientských stanic mohou školy počítat? Lze uvést orientační počet PC pro školu např. o 300 žácích? Lze uvést orientační parametry těchto PC? Jakou rychlostí budou školy připojovány (skrze privátní síť) k internetu, pokud opět vezmeme případ školy o 300 žácích?

VP: Omlouvám se, ale tyto informace jsou předmětem nabídky, souvisí s cenou a není možné je nyní zveřejnit.

ČŠ: Podle nedávné zprávy ČTK počítá nabídka konsorcia s dodávkou přibližně 230 000 počítačů (resp. klientských stanic). Podělíme-li toto číslo udávaným počtem 7162 lokalit, vyjde nám 32,11 počítačů na průměrnou školu. Tuto informaci nebylo možné ověřit z jiného zdroje; ostatně posuzování nabídky z obsahového hlediska ani dosud nezačalo. Nicméně udaný počet klientských stanic je patrně nadsazený. O kolik, těžko říct. (Pokud se dále oddáme hře čísel, můžeme si počtem lokalit vydělit i celkovou sumu 4,43 mld. – vyjde nám 618 542 Kč. V této ošidné sumě jsou ovšem zahrnuty i rozložené náklady na připojení, poplatky za připojení do roku 2005, vybudování LAN sítí, servis, SW, centrální server, resortní síť apod.)

Co se týče diskutovaného připojení škol k internetu skrze uzavřený resortní intranet, odkazuji zde na souhrnnou informaci Ondřeje Neumajera pod článkem „SIPVZ z pohledu jejích autorů“.


4) Co bude v základním SW balíku na každé klientské stanici?

VP: Záleží na požadavcích resortu. V naší nabídce je na každém PC jako desktop OS navržen MS Windows 2000 Professional CZ + další SW v tzv. School Agreementu:

  • Microsoft Office Standard / Professional Edition;
  • Microsoft Windows Upgrades;
  • Microsoft BackOffice Server / Small Business Server Client Access License (CAL);
  • Microsoft Encarta Reference Suite & Encarta Online;
  • Microsoft Visual Studio Professional Edition a 
  • Microsoft FrontPage.

ČŠ: V zadávací dokumentaci veřejné obchodní soutěže se dočteme: „Dodané služby ICT slouží především pro seznámení se s nejrůznějšími technologiemi, pochopení rozdílů mezi nimi a integrace všech těchto systémů do výuky. Není tedy cílem vytvořit jednotné homogenní prostředí, ale naopak každý uživatel musí mít možnost seznámit se s více různými systémy ICT, v rámci co nejúplnější úrovně informační gramotnosti. Z tohoto důvodu je uchazeč povinen nabídnout takové řešení, které nesmí být založeno výlučně na jedné platformě.“ (bod 6.7)

Aby byl splněn tento požadavek, bude z prostředí Windows 2000 Professional pomocí technologie tenkého klienta (VMWARE) možné spouštět také Linux nebo jiné alternativní operační systémy (např. MS DOS). Podle dřívějšího prohlášení představitelů konsorcia je to jediná možnost, jak dostát i všem ostatním požadavkům zadávací dokumentace.

5) Jaký bude interval obnovy (upgradu) HW i SW?

VP: Počítáme s délkou životního cyklu technologií cca 4 roky, opět ale závisí na požadavcích MŠMT.

ČŠ: Podle zmíněné tiskové zprávy „nabídka partnerů ACOL-ČESKÝ TELECOM v návrhu smlouvy pro ministerstvo školství počítá s tím, že počítače budou 31. prosince 2005 všem školám převedeny do vlastnictví.“ LAN sítě nejsou na rozdíl od počítačů dodávány jako služba, nýbrž jako přímá investice a zůstanou majetkem školy.


6) V tiskové zprávě deklarujete připravenost spolupracovat se stávajícími dodavateli - na čem bude případná spolupráce záviset? Mohou rozhodnutí ovlivnit samotné školy, které mají v mnoha případech uzavřené smlouvy na dobu určitou?

VP: Analýza, projekce a výstavba LAN, instalace a implementace výpočetní techniky, popř. poskytování přístupové sítě … Ano, doporučení školy určitě budeme brát v potaz.

ČŠ: Zadávací dokumentace spolupráci se subdodavateli výslovně vyžaduje (bod 9). Konkrétní vymezení, tedy za jakých podmínek ji generální dodavatel musí akceptovat, je však předmětem budoucí smlouvy.


7) Jakým způsobem bude integrováno stávající vybavení škol, tak aby vedle sebe nekoexistovaly dva separátní systémy - původní a dodaný GD?

VP: Naše nabídka tuto oblast podrobně rozebírá v závislosti na požadavcích MŠMT. Stejně tak jsou v nabídce uvedeny i podmínky, za kterých jsme schopni stávající vybavení integrovat. Samozřejmě, při integraci vždy musíme pamatovat na primární cíl akce - vybudovat, provozovat a dále rozvíjet informační a komunikační infrastrukturu.

ČŠ: Ministerstvo počítá s tím, že školy v součinnosti s GD vypracují jakýsi „plán rozvoje ICT na škole“. Podle zmíněné zprávy ČTK konsorcium hodlá ustanovit takzvané manažery lokálních dodavatelů. Manažeři budou zajišťovat především komunikaci s jednotlivými školskými zařízeními a zjistí jejich reálné potřeby. Počet manažerů by se měl pohybovat od 100 do 200 osob.

Kromě toho konsorcium předpokládá, že zřídí jakési centrální call centrum. To bude sloužit koordinátorům ICT na školách k nahlášení všech problémů s technikou. Podle typu poruchy pak budou pracovníci call centra vysílat servisní techniky.

Vít Šebor

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.