Milan Hausner: Český jazyk Terasoftu poskytuje nové možnosti

úterý 19. června 2001 ·

Terasoft začal nabízet verzi 2001 výukových CD-ROMů pro češtinu. Ač základ programů zůstává stejný, naleznete v nich jednu podstatnou inovaci, která hodnotu titulů Pravopis a Jazykové rozbory výrazně zvyšuje.

Přibližovat zde populární programy Český jazyk I - Pravopis, Český jazyk II - Jazykové rozbory a Český jazyk III - Diktáty (recenze zde) by asi bylo nošením dříví do lesa. Ve verzi 2001 byla grafika i ovládání obou prvních titulů s novějšími Diktáty sjednocena a prostředí bylo převedeno do 32 bitové verze (na disku však naleznete i méně náročnou 16 bitovou verzi). Obsah testů se prakticky nezměnil.

Co je tedy na discích opravdu nového? Terasoft dále postoupil v cestě, kterou započal už u Diktátů, a do nové verze Pravopisu i Jazykových rozborů umístil promyšlený tiskový nástroj, který výrazně umocňuje pedagogickou užitečnost těchto testových programů.

Mockrát už jsem napsal, že multimédia musejí přinášet určitou hodnotu navíc. Takovou, která dává produktu vlastnosti, které nemůže mít jiný produkt na papíře, videopásku či bláně Meotaru. Představa třídy sedící hromadně u počítače a krmící výběrovou volbu do klávesnice mi dvakrát nepřirostla k srdci. Z vlastní zkušenosti vím, že počítačové procvičování gramatických jevů má obrovskou výhodu v rychlosti, okamžité odpovědi, v možné nápovědě a v okamžitém zhodnocení, ale velkou nevýhodu v tom, že žák má předurčenu volbu a vlastní myšlení se zapojuje jen málo. Pravdou také zůstává, že pokud žák vpisuje to správné iy ručně, díky určité „mechanické“ paměti si ho pamatuje mnohem lépe než jen při cvakání do počítače.

O to více jsem přivítal, když hořovická firma vlastně jako první výrobce softwaru u nás do těchto programů zabudovala jakýsi „pracovní pult“, v němž si učitel může připravit pracovní list, zeditovat diktát či rozbor a takto upravený materiál pak předloží celé třídě bez toho, že by byl odkázán na 32 počítačů. Žáci vypíší své i nebo y, a testy tak lze realizovat i ve třídě, kde počítač není ani jeden. Výhodou jsou propracované vazby na textový editor, takže učitel si může například do jazykového rozboru dopracovat své další věty, dopsat další dílčí vysvětlení apod. K této činnosti mu stačí pár základních počítačových dovedností, které musí každý i jen trochu erudovaný učitel zvládnout. A příprava mu nezabere víc času, než kdyby připravoval běžnou, „nepočítačovou“ hodinu.

Žák se z chyb ovšem může poučit jen tehdy, když mu je opravíme. Učitel má nyní dvě možnosti. Tu klasickou - opravit všechny diktáty (v tomto případě třeba se šablonou), anebo opět využít počítače přímo ve výuce. V tomto případě je pedagogický zisk nepochybně vyšší, podmínkou je ovšem nějaká prezentační technika, na kterou se v našich školách stále zapomíná a na niž zapomínají i tvůrci SIPVZ, což je velká chyba.

Zkusím se zasnít, jak by další práce s takovou technikou mohla probíhat: Na promítacím plátně nebo alespoň velké televizní obrazovce se objeví stejný diktát znovu. Žáci ho znovu vypracují a následně si křížem svůj test opraví. Komentář programu i učitele podá u nejasných jazykových jevů dvojí vysvětlení. Test je dokončen, opraven a žáci si mohou pracovní listy s vyznačenými chybami ponechat. V následující hodině učitel již jen vybere obdobný diktát, ve kterém dosud nepochopené jevy uplatní. Zdá se vám, že je to obraz daleké budoucnosti? Je… ale nemusel by. Uvedená situace je totiž přesně tou, kdy je počítač implementován do celého procesu: do přípravy učitele (výběr a editace testu), do zkoušení znalostí i další výuky založené na vyhodnocení chyb.

Vraťme se však k programu Český jazyk. Terasoft nenabízí žádné skvělé animace, nehraje si na dokonalý produkt, ale nabízí rozumnou cenovou politiku, přizpůsobil se realitě českých škol a navíc se za každou cenu snaží držet krok s učebními osnovami. O využití programů v domácím prostředí také netřeba pochybovat.

Otázka motivace a propojení zábavného softwaru s výukovým obsahem je však problematická. Skládání obrázků jako odměna za složený test je jen jakýmsi doplňkem, který asi nenadchne ani žáky I. stupně. Když jsem se žáků ptal, jak se jim skládání obrázků líbí, krčili rameny a konstatovali, že si program pustili proto, aby se naučili vedlejší věty přívlastkové, a ne proto, aby se dívali na rozesmátého medvěda. Klasik výukového softwaru D. Taylor kdysi prohlásil: „Věci mohou být výukové, anebo zábavné. Jen těžko dohromady.“

Na závěr si dovolím malé postesknutí. V soutěži Dětský multimediální svět (článek zde) nebyla sada Český jazyk ve verzi roku 2001 přihlášena. Je to opravdová škoda. Protože z hlediska užitné hodnoty předčí mnohé z těch, které se v letošním roce ucházely právě o toto prestižní ocenění.

Co na discích naleznete:

TS Český jazyk – Pravopis v. 2001
- 7 000 doplňovaných jevů v 9 okruzích, možnost tisku pracovních listů
- vhodné pro celou ZŠ (od 2. ročníku) i opakování na SŠ
- vhodné pro přípravu na přijímací zkoušky
- vhodné pro dyslektiky (doporučuje mnoho pedagogicko - psychologických poraden)

TS Český jazyk II – Jazykové rozbory v. 2001
- více než 5 000 určovaných výrazů a vět v 8 okruzích
- doplněno o rozsáhlé možnosti tisku pracovních listů
- vhodné pro celou ZŠ (od 3. ročníku) i opakování na SŠ
- vhodné pro dyslektiky
- vhodné pro přípravu na přijímací zkoušky na gymnázia (i víceletá) a ostatní střední školy

TS Český jazyk III – Diktáty
- více než 300 diktátů (18 000 doplňovaných jevů)
- vhodné pro celou ZŠ (od 2. ročníku) i opakování na SŠ
- velmi vhodné i pro dyslektiky
- vhodné pro přípravu na přijímací zkoušky na gymnázia (i víceletá) a ostatní střední školy

Minimální konfigurace:
- procesor Pentium, 16 MB RAM, grafická karta min. 800 x 600 bodů / 256 barev
CD ROM, doporučena zvuková karta
- MS Windows 2000/ME/98/95 české verze

Cena:
Úplná sada TS Český jazyk I, II, III stojí v jednouživatelské verzi 1 200 Kč (bez 5 % DPH)
Jednotlivé tituly 600 Kč bez DPH.
Informace o cenové politice pro školy naleznete na http://www.terasoft.cz/czpages/skoly.htm.

Milan Hausner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.