Po schválení rámcových vzdělávacích programů pro oblast předškolního a základního vzdělávání byl na půdě Národního ústavu odborného vzdělávání dokončen kurikulární dokument i pro střední odborné školy. Jeho podobu včera novinářům představil ředitel ústavu Bohumil Janyš.
Zpracování dalších rámcových vzdělávacích programů, tentokrát pro obory tříletého a čtyřletého odborného studia, nezastavilo ani nedávné odmítnutí návrhu školského zákona v Poslanecké sněmovně. Naopak jejich postupný vývoj byl jedním z všeobecně uznávaných kladů jinak velmi sporného návrhu.
V minulém roce schválila porada vedení MŠMT rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání, po němž následoval v dubnu tohoto roku rámcový program základního vzdělávání. Přípravu podobného dokumentu pro jednotlivé úrovně odborného vzdělávání lze tedy chápat jako třetí, neméně významnou etapu, jejímž cílem je vymezit základní požadavky kladené na absolventy středních odborných škol, a stanovit tak úroveň středního odborného vzdělávání v učebních oborech i v oblasti maturitních oborů.
Dvoustupňové kurikulum
Celý soubor rámcových vzdělávacích programů je budován na principu dvoustupňového kurikula. Jednotlivé programy pak vymezují celostátně požadované základní cílové dovednosti všech absolventů učebních i studijních oborů, které by měly být zárukou srovnatelné úrovně dosaženého odborného vzdělání a rovných podmínek při vstupu na domácí i evropský trh práce. Stanovení standardů má umožnit i další systematické vzdělávání v rámci evropských odborných institucí.
Systém dvoustupňového odborného kurikula je tvořen povinnými rámcovými vzdělávacími programy, které jsou garantovány státem, a na něž budou navazovat školní vzdělávací programy zpracované konkrétní školou. Ty již vymezí požadavky vycházející z potřeb jednotlivých regionů a budoucích zaměstnavatelů. Podle Bohumila Janyše obsahuje soubor rámcových vzdělávacích programů v současné době 16 komplexních programů, které jsou určeny pro 125 (kmenových) učebních oborů, a 20 komplexních programů pro úplné střední odborné vzdělávání, které jsou určeny pro 73 dalších studijních oborů vzdělání. Programy současně obsahují základní profesní standard kmenového oboru, který je vymezen souborem základních odborných požadavků na vědomosti a dovednosti, nezbytné pro výkon konkrétních povolání. (Tyto profese jsou garantovány ministerstvem práce a sociálních věcí.)
Tvorba školních vzdělávacích programů bude podle ředitele NÚOV probíhat v postupných krocích, kdy každá střední odborná škola převezme a rozpracuje do připravovaného školního vzdělávacího programu:
1. Rámcový vzdělávací program příslušného směru vzdělávání, jehož součástí budou:
- požadavky na všeobecné vzdělávání na dané vzdělávací úrovni;
- příslušné kompetence absolventů vzdělávání;
- obecně odborný základ odvětví;
- rámec učebního plánu a základní technické požadavky.
2. Profesní standard příslušného učebního či studijního oboru, v němž jsou vymezeny požadavky pro všechna povolání, na která obor připravuje.
3. Požadavky státem garantovaného obsahu vzdělávání pak budou doplněny školou ve školním vzdělávacím programu o specifické požadavky daného regionu a sociálních partnerů.
Podrobnější informace naleznete na informačních stránkách NÚOV.
Antonín Mezera
0 komentářů:
Okomentovat