Milan Hausner: Rozhovor na dálku: Počítače a internet v britském školství

středa 4. dubna 2001 ·

Než člověk začne něco dělat, je vždycky lepší rozhlédnout se, jaké zkušenosti mají za humny. O emailový rozhovor na téma zavádění ICT do škol jsem tedy požádal paní Margaret Bell, ředitelku britské Národní rady pro technologie ve vzdělávání (NCET).


Paní Margaret Bell působí ve společnosti Belle Associates Ltd., která ve Velké Británii zajišťuje pro ministerstvo školství rozvoj koncepce zavádění internetu a jeho využití ve školství. Je zároveň výkonnou ředitelkou britské Národní rady pro technologie ve vzdělávání (NCET).

Hlavním problémem v České republice není ani tak nedostatek hardwaru či softwaru, ale spíše neochota učitelů s technologiemi pracovat. Jak je tomu ve Velké Británii?

Tento problém je zcela zásadní nejen v Anglii, ale koneckonců na celém světě, kde se snaží zavést ICT do výuky.

Učitelé mají mnoho důvodů, proč projevují neochotu k práci s ICT:

  • Cítí se málo kompetentní v práci s ICT a zároveň postrádají dostatek sebedůvěry, neboť žáci často vědí více než oni sami.
  • Kurikula, osnovy jsou tak přeplněné, že nedovolují volnější využití počítačů.
  • Učitelé nejsou přesvědčeni, že jsou počítače užitečné.
  • Prvořadým zájmem učitele je připravit studenty k úspěšnému složení zkoušek Učitelé nevidí žádnou možnost, jak by počítače k tomuto cíli mohly přispět. Jsou dokonce známy případy, že počítače zapříčinily pokles v hodnocení.
  • Učitelé nemají dostatečný přístup k technologiím. Ani studenti nemají dostatek počítačů pro vlastní přípravu a učitelé se pak nemohou spolehnout na to, že žáci úkoly splní.
  • Učitelé nemají důvěru v to, že počítač bude v průběhu hodiny dobře fungovat, a také neví, co mají v případě problémů udělat.

Jak přesvědčit učitele, aby ICT používali místo “křídotabulového systému?”

Existuje vždy jen pár odvážlivců, kteří si troufnou technologie do výuky sami implementovat, ale drtivá většina učitelů čeká, až budou všechny detaily vyřešeny k stoprocentní spokojenosti. Uvádím nejdůležitější kroky, které by podle našich zkušeností mohly učitele přesvědčit o možnostech ICT ve výuce:
  • Učitelé musí mít bezproblémový přístup k výpočetní technice a musí si osvojit základní počítačové dovednosti. Správa sítě ve školách je rozhodujícím momentem. Učitelé musí získat důvěru k technice.
  • Osnovy už předem určí využití ICT jako nezbytnou podmínku.
  • Potřebují příklady pozitivních aplikací ICT na školách. Potřebují chytit nadšení od těch “bláznů”, kteří je přesvědčí, že taková práce má cenu. Učitelé se nejlépe učí od ostatních učitelů; chce to tým nadšených učitelů, kteří předvedou užitečné příklady a budou šířit obecné povědomí mezi učiteli

Nutné jsou vývojové programy, ne jen běžné a nudné školské semináře. Vývojový program musí obsahovat řadu po sobě jdoucích aktivit. Nejsnazší cestou je pravděpodobně instalace bílých interaktivních tabulí do tříd (nebo aspoň dataprojektorů), protože tak se učitelé mohou učit využívat technologie v tradičních typech hodin s frontálním vyučováním. Je to nejlepší způsob, jak je přesvědčit, že ICT je velmi pružným médiem. Tímto způsobem lze uplatnit multimediální prezentace a následně pak pracovat s malými skupinkami.

Pro podporu zavádění ICT do školní praxe vláda ustanovila speciální agenturu BECTa (British Educational Communications and Technology agency), která pozitivní příklady učitelům přináší.

Myslíte si, že obyčejný učitel potřebuje specializovanou profesionální zkoušku, aby mohl spolehlivě využívat technologie ve výuce?

Nejdůležitější je zavedení ICT jako nezbytné součásti kvalifikace nových učitelů. (Ne je učit informatiku, ale informatiku v běžných předmětech.) Je to nejlepší cesta, jak dát učitelům nezbytné dovednosti a ukázat i stávajícím učitelům ve školách, že ti mladí mají ve své kvalifikaci i poněkud jiný rozměr než oni sami.
Pro učitele v činné službě by měla existovat možnost rozšíření kvalifikace. Myslím si, že možnost získání určitého certifikátu jim může přinést další výzvy a povzbudit je k dalšímu studiu. Je vhodné nabízet postgraduální kurzy s touto tématikou plně rozšiřující magisterské či bakalářské studium. Dobrým začátkem je samozřejmě i zkouška ECDL.

Na BBC Online jsem našel článek o možném omezení školních stránek vzhledem k obavám ze zneužití pedofily. Jaká je situace? Byla to jen novinářská story na první stranu, nebo opravdový problém?

Aktivity pedofilů na internetu představují reálné nebezpečí. Jsou již popsány případy, kdy byly děti vytipovány přes internet a následně lákány na schůzku přes e-mail nebo chat. Vláda původně stanovila cíl, že všechny děti budou mít vlastní schránku, ale nyní již od toho upouští. Byly vydány přísné pokyny, které jsou uvedeny na zvláštní stránce DfEE. Zde jsou popsány zásady pro žákovský poštovní server, školní web strany i pro školní chatroomy.
Vláda nyní doporučuje jeden společný “třídní “ email, spíše než individuální emailové adresy. Pokud školy mají dobré připojení k internetu, DfEE trvá na propracovaném systému filtrování, aby se žáci nemohli dostat k nevhodným materiálům. V předpisech je jednoznačně stanoveno, že děti nesmí být identifikovány jménem či dalšími osobními údaji. Školám je doporučováno, aby zvažovaly, kdy a za jakých okolností zveřejní fotografie dětí na svých webech.
DfEE svůj postoj vysvětluje takto: “Omezený přístup k emailu sice nezaručuje, že děti nebudou dostávat nevhodné emaily, ale učitel má kontrolu a možnost ovlivnit nechtěnou korespondenci mezi žáky.“ Přesné pokyny pro webové strany jsou součástí podrobného balíčku, který je označován jako Superhighway Safety Pack. V této době ho dostávají všechny školy.
Byla také zřízena chatová stránka GridClub pro volné dětské chatování, která je pod přísnou kontrolou.

Jak je internet využíván pro komunikaci mezi školskou administrativou a školním managementem?

Až dosud nepříliš, ale v současné době se již začíná tato forma rozšiřovat. Cílem je, aby od roku 2002 byly speciální sítí propojeny všechny školy a školské instituce, což omezí množství práce s listinným materiálem. Celá správa regionů i vlády by měla být on-line v roce 2005.

Jak se inspekce podílí na evaluaci ICT v běžném vzdělávacím procesu?

Hodnocení využití ICT je významnou součástí práce inspektora na každé škole. Školní inspekce (OFSTED) navíc předkládá všeobecnou zprávu o stavu ICT na školách. Cituji z ní: "Navzdory vysokým investicím do vybavení, informační technologie stále nenachází své odpovídající místo v rozvrzích hodin a je velmi často jen využívána v předmětech informatika, tedy jako předmět pro sebe sama. Školy, v kterých je výpočetní technika využívána v běžných předmětech, vykazují jednoznačně lepší studijní výsledky.

Na které adrese mohou české školy nalézt odkazy na britské školy?

Zkuste to zde:
http://atschool.eduweb.co.uk/AtSchool/atschool.asp




Milan Hausner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.