Miloslav Fuček: Junior Internet 2001 aneb děti sobě

úterý 13. března 2001 ·

V sobotu se konal v pražském klubu Lávka druhý ročník dětské konfrence Junior Internet, jejíž hlavní součástí bylo vyhlášení vítězů soutěže v "internetovém umění". Akci si připravují samy děti jen s menší pomocí dospělých. Člověk zkrátka někdy zírá, co ty děti dokážou.

Všemu velel hlavní organizátor akce třináctiletý Jirka Peterka (šéfredaktor dětského Zavináče) spolu se svou „pravou rukou“ Jirkou Benediktem, který připravoval prezentační stránky JuniorInternetu. Celou akci zaštítilo sdružení BMI.

V rámci JuniorInternetu byly vyhlášeny čtyři příznačně pojmenované kategorie: JuniorText, JuniorWeb, JuniorBanner a JuniorMuzic, v nichž soutěžilo celkem 82 dětí (z toho dívek 30). Průměrný věk dětí byl 13 let.

Pokud přijmeme, že soutěžící děti jsou tak trochu reprezentací aktivní části naší mladé internetové populace, pak je následující statistika dosti zajímavá. Také oceněné stránky rozhodně stojí za zhlédnutí – u některých byste jen těžko hádali, že jejich autoři jsou děti.

Nejvíce zastoupenou nominační soutěží byl JuniorText. Šlo o to, napsat text o svém vztahu k internetu. Zde se zúčastnilo 54 dětí, z toho 28 děvčat a 26 chlapců ve věkovém průměru 13,1 let. Z nich bylo 87  % ze základních škol a 13  % z gymnázií. Nejvíce těchto dětí má s Internetem zkušenosti kratší než jeden rok (46,3%). Většinu těchto dětí naučili pracovat s internetem učitelé (32,1  %) a 69,8  % ho využívá k zábavě. Jako svůj nejoblíbenější předmět označilo matematiku, fyziku či informatiku 59,2  % účastníků této soutěže. Oceněny byly dva texty Karolíny Šubrtové a Michala Kamenského.

Poněkud méně již byla zastoupena druhá nominační soutěž JuniorWeb, v které soutěžilo 24 dětí se svými www stránkami. Zde je poměr chlapců a dívek zcela obrácený – 23 chlapců a pouze jediná dívka. Obrácený je i poměr zastoupení škol – 90,9  % gymnázia a jenom 9,1  % základní školy. I tyto děti se nejvíce připojují na internet ze školy (75,8  %), ale 50  % jich má s internetem zkušeností 3 roky a více. Tyto děti naučili s internetem pracovat převážně rodiče (58,3  %) a v 30,2  % někdo jiný. Učitelé zde jsou se 4,2  % až na posledním místě (!). Tyto děti rovněž minimálně využívají internet k zábavě (pouze 8,3  %), nejvíce k jiným účelům (45,9  %), ale z 25  % ke komunikaci a 20,8  % k učení. Zde vede matematika, fyzika a informatika z 91,6  %.

JuniorWeb byla kategorie, kde bylo oceněno hned pět soutěžících. Marek Blahuš (14 let) zde přestavil Český wap, který je uznáván i dospělou konkurencí. Nejmladším oceněným byl devítiletý Honza Křemen se svojí stránkou Malej.Borec. Zajímavým projektem je bezesporu i Infosféra čtrnáctiletého Hynka Zalčíka. Čtrnáctiletý Petr Málek z Plzně má svoji oceněnou osobní stránku udělanou v ASP. Oceněny byly i školní stránky třináctiletého Honzy Šrámka z Předohostic.

Pouze čtyři děti se zúčastnily nominační soutěže JuniorBanner, v které děti vytvářely bannery pro Junior Internet. Zúčastnili se tři chlapci a jedna dívka., z nichž je většina ze základní školy. Tyto děti se ze 100  % připojují z domova a jejich zkušenost s internetem se pohybuje v rozmezí 1 až 2 roky. Při tomto počtu dětí ale nelze tuto statistiku brát příliš vážně. Oceněna byla jedenáctiletá Tereza Deutschová z Karviné a čtrnáctiletý Jan Zajíc z Brna. Oběma prý trvala tvorba oceněného banneru zhruba jen půl hodiny…

Do poslední nominační soutěže JuniorMusic se nepřihlásil nikdo. Na otázku proč, mi Jirka Benedikt odpověděl: „Domnívám se, že to bylo tím, že jsme nedostatek času věnovali informování dětí o tom, jak tu hudbu mají dělat. Spousta z nich hraje na nějaký hudební nástroj a nebo si skládá hudbu na počítači, ale spousta z nich to neumí nahrát do počítače. Takže na příští ročník plánujeme to, že na stránkách zveřejníme nějaké rady, jak mají svoji písničku nahrát. To se týká všech soutěží, ale JuniorMuzic hlavně.“

Vyhlášení soutěžních výsledků rámovaly dopolední i odpolední bloky přednášek a prezentací. Na závěr proběhla krátká tisková konference.

Moje dojmy z akce jsou velmi pozitivní. Nejenom, že se zde sešlo dost dětí, kteří umějí smysluplně zaplnit svůj volný čas a Internet používají k tvůrčí činosti. Pořádající děti předvedly profesionalitu, aniž by však potlačovaly svoji přirozenou hravost.

Od obou Jirků jsem se dozvěděl, že příprava konference byla náročná na čas. Byly to stovky hodin. Jirka Peterka mi prozradil, že na hlavních přípravách se jich podílelo pět – Jirka Peterka, Jirka Benedikt, Vítek Humpa, Vojtěch Horna a Karel Petržela. „Ale v podstatě jsme takový tým a tyto aktivity děláme dohromady“, dodal na závěr.


Miloslav Fuček

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.