Bořivoj Brdička: Užitečné konference European Schools Project

pátek 30. března 2001 ·

Není u nás právě běžné, aby se obyčejný učitel zajímal o konání nějakých konferencí. Bývají totiž nejčastěji určeny vědecky zaměřeným specialistům určitého oboru, školství nevyjímaje. Výroční školské konference sdružení ESP patří mezi akce ve všech směrech odlišné.

European Schools Project je organizace spojující učitele z praxe, kteří mají zájem přínosným způsobem používat ve své práci informační a komunikační technologie (ICT). V názvu má sice „evropský“, ale má též celou řadu kontaktů i mimo Evropu. Od roku 1988, kdy bylo toto sdružení založeno, se do jeho projektů zapojily stovky učitelů, kteří připravili společné výukové programy pro desítky tisíc studentů a žáků. Velice cenná na činnosti ESP je snaha o maximální didaktické zaměření připravovaných výukových aktivit. Proto se práce v ESP účastní též špičkoví experti a metodici zaměření na didaktické technologie.

Prakticky nejdůležitější na celé činnosti ESP jsou právě výroční konference. Ta letošní, uspořádaná 22. - 25. 3. 2001 v německém Rendsburgu, se nesla ve znamení „budování mostů“. Symbolika vychází nejen z toho, že mezi stovkou účastníků byli učitelé téměř ze všech evropských zemí a z USA, ale též z místa konání konference. Město Rendsburg leží uprostřed kanálu spojujícího Severní moře s Baltským na šíji dánského poloostrova. Kanálem proplouvají lodě, které si chtějí mezi oběma moři zkrátit cestu. Díky tomu působí právě budování mostů Rendsburgu značné potíže. Je tam vlastně jen jeden železniční z počátku 20. století a ten patří k významným technickým památkám. Jeho ocelová konstrukce šplhá do potřebné, pro lodě dostatečné výšky a obtáčí vlastně celé město. Největší raritou je přívoz, který se zavěšen na lanech na konstrukci mostu kyvadlově a zdarma pohybuje z jednoho břehu na druhý. Přestože dnes v Rendsburgu vedou pod kanálem dva tunely, přicházejí místní obyvatelé se symbolikou spojování ve smyslu nejen geografickém do styku na každém kroku.

Nemusím snad dále vysvětlovat, co bylo úkolem naší delegace na konferenci. Samozřejmě že budovat mosty vedoucí od nás směrem do Evropy a dál. Ostudu jsme neudělali. Vystoupili jsme s dvěma příspěvky, informovali jsme o aktuálním vývoji využívání ICT v českém školství včetně dění spojeného s přípravou SIPVZ, ale hlavně jsme navázali spoustu nových kontaktů. Ne však úplně obyčejných, jaké můžete získat na internetu v různých databázích evidujících zájemce hledající partnery, v podobně zaměřených elektronických konferencích nebo třeba ve výběru aktuálních návrhů na projekty Učitelského spomocníka. Partneři se na konferenci ESP získávají totiž tak, že se v rámci dílen, nebo jak se anglicky říká workshopů, učitelé na obsahu projektů osobně domlouvají, a i když potom veškerá komunikace probíhá prostřednictvím internetu, vědí již, s kým mají tu čest. Toto a na místě poskytovaná metodická podpora má blahodárný vliv na úspěšnost, vhodnost zaměření i samotný obsah takto navržených projektů.

Nebudu se v této zprávě podrobněji zabývat tím, jaké aktivity mohou takovéto mezinárodní projekty obsahovat. Máte-li zájem se o projektech teoreticky i prakticky dozvědět více, stačí navštívit stránky Učitelského spomocníka nebo se podívat na některé materiály dostupné z mé osobní stránky. Důležité je hlavně to, že díky naší návštěvě v Rendsburgu má Obchodní akademie Pionýrská v Brně několik nových partnerů do svého projektu Obchodní korespondence, studenti Gymnázia Humpolec získají další virtuální spolupracovníky pro úkoly, které řeší ve své nové síťově i multimediálně vybavené školní knihovně, a žáci ZŠ Červený Vrch v Praze budou porovnávat svou školní výuku s vrstevníky z Holandska, Estonska a Portugalska.

Jsem přesvědčen, že se naší kanceláři Socrates, která tři naše učitele na konferenci vyslala, tato investice vyplatí nejen v podobě nově podaných projektů, ale hlavně v podstatném zvýšení jejich kvality. Shodou okolností je kvalita dost možná právě tím, co se v blízké budoucnosti může stát předmětem značného zájmu kontrolních orgánů EU u finančně podporovaných projektů Comenius i jiných.

Závěrem si neodpustím poznámku, kterou při podobných příležitostech opakovaně vždy vyslovuji. Má-li být projektová výuka na našich školách úspěšná, nestačí k jejímu využívání samotný zájem a nadšení některých učitelů. Nestačí ani omezená finanční podpora projektu Socrates či jiných nadací a fondů. Naprosto nutná je i systémová podpora v rámci osnov a časových dotací různých školních aktivit.


Bořivoj Brdička

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.