Rostislav Fojtík: Programování na ZŠ (4.díl)<BR> - český přínos k výuce

čtvrtek 2. listopadu 2000 ·

V posledním díle našeho krátkého seriálu o programování na základních školách se zaměříme na český přínos pro tuto oblast. Řeč bude o slavných produktech Baltík a Baltazar, jimž nedávno přibyl nový konkurent - králíček Petr. V posledním díle našeho krátkého seriálu o programování na základních školách se zaměříme na český přínos pro tuto oblast. Naučit děti programovat a správně logicky přemýšlet vyžaduje specifické přístupy, názornost, jednoduchost, přitažlivost pro daný věk. To vše si uvědomovali a snaží se dodržovat konstruktéři vývojových nástrojů pro děti ve světě. Podívejme se dnes, jak se s tímto nelehkým úkolem vypořádali autoři z naší země.

Ukážeme si tři nástroje, které vznikly v naší republice a jsou českým přínosem k výuce programování na základním stupni škol. Prvními jsou dva slavné výtvory pana Soukupa - Baltazar a Baltík. Třetím nástrojem je relativní novinka, kterou je králiček Petr. Tyto produkty ostatně lze doporučit i rodičům, kteří přemýšlejí, co užitečného nainstalovat svým dětem na oblíbený domácí počítač.

Baltík

Jedná se o nástroj určený dětem od 4 let. Baltík nabízí tři základní režimy práce, a tím umožňuje pracovat i dětem, které ještě neumí vůbec ovládat počítač. Je možné začít pouhým sestavováním obrázků z připravené palety, a navyknout si tak na práci s počítačovou myškou. Děti si při této činnosti vlastně jen hrají, což plně odpovídá mentalitě a požadavkům daného věku. Nestačí-li připravené obrázky, může si uživatel nakreslit své vlastní. V druhém režimu je možné již nechat pocházet kouzelníka Baltíka po ploše aplikace a on pak může vyčarovávat předměty (obrázky z připravené sady). Poslední třetí režim nástroje již umožňuje „opravdové“ programování. Režim se vlastně skládá ze dvou podrežimů. První jednodušší využívá jen sadu základních příkazů, v druhém na nás čekají docela obsáhlé programátorské možnosti. Programy takto vytvořené již mohou být velmi kvalitní a mohou řešit relativně hodně složité úkoly. Ve vytvořených programech nemusíme vynechat ani různé multimediální schopnosti. Vše se však děje pomocí grafických značek, které představují jednotlivé příkazy. Děti se tedy nejsou nuceni učit žádnou složitou syntaxi a mohou se plně soustředit na logické řešení daného problému. Kouzelníček Baltík se momentálně vyskytuje ve verzi 3 a je určen pro prostředí MS Windows 95 a vyšší.

Baltazar

Starší bratříček Baltíka je určen spíše dětem, které se již programování chtějí věnovat důkladněji. Celý produkt je založen na ideji tzv. Jackson-Soukupova programování. Programy se zapisují oproti běžným jazykům netradičním způsobem. Zdrojový text je napsán slovně pomocí editoru struktur. Jednotlivé operace, tedy jejich značky, si můžeme vybírat myší z připravené nabídky a vložit je do našeho programu. Zajímavé na Baltazarovi je i to, že vytvořený program je vlastně napsán v programovacím jazyku C. Nástroj vám může proto také sloužit pro prvotní výuku tohoto jazyka. A jak známo, Céčko nepatří mezi programovací jazyky, které se snadno učí, nemáte-li s programováním dostatek zkušeností. Baltazar je vlastně trochu zvláštním preprocesorem pro programy v jazyku C.

Výhodou obou výše uvedených produktů je podpora, která se jim ze strany firmy SGP System dostává. Je vidě, že autoři projektů jsou opravdoví nadšenci v dané oblasti a plně se programovacím nástrojům věnují. Pan Soukup neúnavně propaguje výuku programování. Každoročně na Invexu vrcholí soutěž v programování, na které jsou mnohdy vidět programy, za něž by se nemuseli stydět ani profesionální programátoři. Relativně velké množství škol, které již Baltíka či Baltazara s úspěchem využívá ve výuce či v zájmových kroužcích, ukazuje vysokou užitečnost a použitelnost obou produktů. Rovněž celá řada ocenění (například od odborných časopisů) svědčí o kvalitě Baltíka i Baltazara.

Petr

V červnu minulého roku přibyl předcházejícím produktům nový konkurent - králiček Petr. Jedná se o plně grafický vizuální nástroj pro tvorbu programů, který je určen pro MS Windows 95 a vyšší. Opět můžeme začít s jednoduchým pohybem králička, případně dalších postaviček a objektů po ploše. Programovat je tedy možné začít i s menšími dětmi, kteří nemají žádné algoritmické a programátorské zkušenosti.

Celá aplikace se skládá s několika oken. V centrálním okně se postupně vytváří program, opět pomocí grafických prvků, které lze sledovat a využívat s ostatních oken aplikace. Nevýhodou plně grafického vyjádření je, že složitější a obsáhlejší programy se při plném zobrazení stávají méně přehlednými. Možnosti Petra jsou oproti například robotu Karlovi mnohonásobně rozsáhlejší a je možné tvořit relativně hodně složité a náročné programy. Opět není problém využít multimediálních prvků ve vytvářených programech. Nástroj tedy nemusí sloužit pouze pro vstup do světa programování, ale můžeme s ním vydržet ve výuce velmi dlouho a uspokojí i ty nadanější žáky.

Odkazy:

SGP System - domovská stránka firmy tvořící Baltíka a Baltazara. Bohatý obsah stránek nabízí seznam produktů, jejich demoverze ke stažení, výuku, návody, příručky.

Králík Petr - stránky firmy Gemtree Software, která Petra vytvořila. Kromě základních informací, zde můžete najít návod pro práci s programovacím nástrojem a stáhnout si jeho demoverzi.

Rostislav Fojtík

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.