Rostislav Fojtík: Od slovenského Infoveku se máme co učit

čtvrtek 12. října 2000 ·

Projekt Infovek je slovenskou variantou naší Koncepce státní informační politiky ve vzdělávání. Zrod Infoveku však byl odlišný a přes skromný začátek působí mnohem promyšleněji. Vybavení a připojení škol na internet je v něm opravdu chápáno jen jako část vzdělávacího projektu. Stačí se podívat na jeho webovou stránku. O tom, že internet jako velice důležité komunikační a edukační médium do škol jednoznačně patří, nemůže být pochyb. Uvědomují si to státy Evropské unie, začínají si to postupně uvědomovat i naší státníci a politikové. Zajistit každé škole přístup k internetu do konce roku 2001 je určitě dobrým signálem k tomu, že vláda se snaží naše školství přiblížit standardům vyspělého světa. Dokument s názvem „Koncepce státní informační politiky ve vzdělávání“můžete najít na adrese. http://www.msmt.cz/pdf/kestazeni/SIPveVZ.doc.

Také na Slovensku si mnozí uvědomují, že zapojení do evropských struktur a konkurenceschopnost ve světě je závislá na znalosti využívání moderních technologií. Proto vznikl projekt INFOVEK (Informační Věk), v jehož základním dokumentu se dočtete: „Konkrétním cílem Projektu INFOVEK Slovensko je celoplošné zapojení základních a středních škol v Slovenské republice na internet, spojené s využitím tohoto média v pedagogickém procesu. Takto se školy stanou centry, které budou šířit po celém Slovensku proces informatizace společnosti – od žáků, studentů, pedagogů až po rodiče.“

Infovek je nevládním projektem
Oproti České republice je tu však zásadní rozdíl: nejedná se o vládní projekt, nýbrž o iniciativu „zdola“, do které se teprve postupně zapojuje i slovenská vláda. Organizátorem je totiž nevládní občanské sdružení Asociácia Projektu Infovek založené v lednu 1999 skupinou nadšenců v čele s Tiborem Papem a Peterem Sýkorou.

Vloni, v pilotní fázi, bylo v tomto projektu ze sponzorských prostředků připojeno 79 škol a teprve poté s k internetizaci připojila i slovenská vláda - spíše však morálně, neboť na rok 2000 přispěla pouze 80 milióny. Přelomovým se ale má stát budoucí rok, ve kterém se počítá s masivnější finanční injekcí a připojením další tisícovky škol, což bude celkově představovat 38  % základních a středních škol připojených na internet. Co se týká dalších záměrů, pak do čtyř až pěti let mají být všechny základní a střední školy vybaveny počítačovými učebnami. Každá škola by pak měla disponovat průměrně deseti počítači připojenými na internet.

Ve vybavování hardwarem je tedy slovenský Infovek zhruba stejně, nebo o něco méně ambiciózní jako naše Koncepce. Zároveň si však autoři slovenského projektu mnohem výrazněji uvědomují, že pouhé připojení škol nebude mít velký přínos. Důležité je naučit žáky, studenty i učitele internet využívat a vzhledem k tomu, že velká část pedagogů s počítači a internetem neumí pracovat, počítá se v Infoveku např. se zapojením vysokoškolských studentů do lektorské práce na školách. U budoucích učitelů se předpokládá zvýšení role ICT již během jejich vysokoškolského studia a pro stávající učitele jsou připraveny různé formy dalšího vzdělávání (Metodická centra, Letní škola Infovek, distanční vzdělávání…), z nichž mnohé se již úspěšně rozbíhají. Do projektu je též zahrnuto vytvoření kvalitního elektronického edukačního programu pro všechny předměty.

Hlavním jazykem internetu je angličtina a schopnost komunikace v ní je dalším předpokladem kvalitního zvládnutí moderních technologií. Proto se v návrhu projektu předpokládá mnohem větší rozsah výuky tohoto jazyka. Organizátoři projektu navrhují upravit učební plány tak, aby se angličtina začala vyučovat již v prvním ročníku základní školy.

Edukační server Infovek.sk
To, že projekt není jen pouhým formálním dokumentem, ale že žije a vyvíjí se je vidět na stránkách http://www.infovek.sk/, kde najdete i podrobnější informace o všech aktivitách sdružení. Na uvedených stránkách, které jsou pojaty jako skutečný edukační server, nejenže najdete základní dokumenty, ale rovněž náměty a nápady pro výuku, metodické návody pro využití počítačů v daném předmětu a další, pro učitele i studenty zajímavé informace. Mnohé z toho se dá samozřejmě využít i v naších podmínkách.

Mám pocit, že se Slovensko oproti naší republice pustilo do realizace zavádění ICT do škol se skutečně jasným a koncepčně mnohem důslednějším a komplexnějším záměrem. Vybavení a připojení škol na internet je opravdu chápáno jen jako část vzdělávacího projektu. Naši slovenští kolegové si plně uvědomují, že hlavní úkol je naučit pedagogy a jejich studenty internet a počítače správně využívat. Možná, že to má "na svědomí" právě fakt, že Infovek vznikl z nadšení, a nikoli z příkazu.

Rostislav Fojtík

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.