Podle návrhu nového školského zákona by všechny školy, včetně soukromých a církevních, měly být registrovány od 1. září 2001 jako školské právnické osoby. V rámci anketního šetření zjišťovala Česká škola, jaký mají ředitelé škol názor na výhody a nevýhody tohoto plánovaného institutu. Podle návrhu nového školského zákona by všechny školy, včetně soukromých a církevních, měly být registrovány od 1. září 2001 jako školské právnické osoby. Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska již dříve vyslovilo ostrý nesouhlas a trvá na zachování současného stavu právní formy příspěvkových organizací, obecně prospěšných společností a společností s ručením omezeným. V obdobném duchu vyznívají i stanoviska ministra financí Mertlíka a Unie zaměstnavatelských svazů, které trvají na zachování právní formy příspěvkové organizace, a u církevních škol pak dosavadního statutu neziskových organizací. “Pokud MŠMT bude rozvíjet koncepci navrhovaného řešení,” uvádí ve svém stanovisku ministr financí, „a i přes výhrady uvažovat o zavedení školské právnické osoby do našeho právního řádu, potom bude nutné všechny související mzdové, daňové a účetní předpisy znovu přepracovat, protože stávající legislativa pojem školské právnické osoby vůbec nezná.”
V rámci anketního šetření zjišťovala Česká škola, jaký mají ředitelé škol názor na výhody a nevýhody plánovaného institutu školské právnické osoby, který by měl být součástí nového školského zákona. Z čtyřiceti oslovených státních a soukromých středních škol vyslovilo 19 ředitelů soukromých škol vážné výhrady vůči transformaci škol na školské právnické osoby. Státní a církevní střední školy tento problém zjevně příliš nevzrušuje, protože zbývajících 10 ředitelů těchto škol se vyslovilo, že nemá na tento problém jasně vytvořený názor nebo v jedenácti případech raději odmítlo odpověď.
"Zavedení školské právnické osoby je pro soukromé školy nepřijatelné”, říká ředitel Soukromé školy cestovního ruchu ARCUS dr. Josef Závěta. “Již v roce 1995 bylo rozhodnuto o transformaci soukromých škol. Do prvého ledna 1998 se musely všechny soukromé školy transformovat na společnosti s ručením omezeným, akciové společnosti nebo obecně prospěšné společnosti a nyní je zde další transformace. Zrušit stávající právnickou osobu není jednoduché například u s.r.o to trvá minimálně rok. Musí se změnit všechna čísla účtů, registrovat se na nové jméno u zdravotní pojišťovny, finančního úřadu na správě sociálního pojištění atd. Toho času a peněz jsme si již užili všichni dost. Výmysly některých "rádoby odborníků" na ministerstvu školství považuji za zcestné. Ještě štěstí, že i v současné vládě sedí chytří lidé jako ministr financí, který vidí dále než přes svůj stůl ministerský úředník, který nikdy neučil a ještě si sám nedokázal - snad kromě platu - vydělat samostatně jedinou korunu. Pak by viděl tu dřinu. Věřím ve zdravý rozum našich poslanců.”
“Jako zřizovatel a ředitel soukromého gymnázia považuji tento institut za velmi nevhodný”, reaguje ve stejném duchu na návrh ředitel Česko-anglického gymnasia s.r.o. v Českých Budějovicích dr. Jan Zahradník. “Česko-anglické gymnasium s.r.o. je majitelem budovy, ve které škola sídlí, v roce 1996 vlastním nákladem přistavělo část budovy. Neumím si představit, jak by při vynucené změně právní subjektivity docházelo k majetkovým převodům, když navíc zmíněné nemovitosti byly pořízeny na úvěr a slouží jako jeho záruka. Institut “školská právnická osoba” není navíc slučitelný se současnou platnou legislativou. Doufám, že naši zákonodárci ponechají školám jejich současný druh právní subjektivity, protože různorodost, pokud je v souladu se zákonem, určitě není na závadu. Pokud by institut “školská právnická osoba” byl prosazen do nového školského zákona, viděl bych v tom první krok na cestě k jednotné škole, nechvalně známé z dob komunistické diktatury.”
“Pro zřizovatele soukromých škol je obdobně nepřijatelné postavení Rady školy v navrhované podobě k školského zákona”, dodává místopředseda Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska a jeden ze zřizovatelů soukromých škol DAKOL Petrovice Mgr. Vladimír Kolder, “protože ve svých důsledcích by nekompetentní rozhodování Rady školy negovalo jakoukoli koncepční či rozvojovou činnost zřizovatelů. Navíc jsme přesvědčeni, že případě, že by školské rady vznikly v rámci celého systému českého školství, bude nemožné v rámci České republiky "sehnat" 60 000 občanů, kteří by chtěli zdarma, dobrovolně, koncepčně a cílevědomě v těchto radách pracovat.”
I přes tyto výhrady považuje ministerstvo školství návrh na vytvoření samostatné právní formy pro školy a školská zařízení, tzv. školské právnické osoby, za významnou změnu v postavení škol a školských zařízení. Návrh školského zákona prošel bez vážnějších připomínek Legislativní a právní radou a bude zařazen do programu jednání vládního kabinetu. Tato specifická právní forma údajně umožní sjednotit dosavadní postupy při vzniku, změnách a zániku školy (školského zařízení) jako samostatného subjektu. Cílem má být výrazné zjednodušení dosud příliš rozmanitých možností volby právního postavení škol a školských zařízení, racionalizace jejich financování, zprůhlednění vztahu mezi zřizovatelem a školou a zjednodušení současných administrativních vztahů mezi školou jako právním subjektem a jejími součástmi. Hlavními znaky školské právnické osoby bude důraz na veřejnoprávní charakter, oddělení hospodaření školy od hospodaření zřizovatele, účast partnerů na řízení školy, zamezení možnosti zcizení nebo zastavení majetku školy nebo školského zařízení. Předpokládá se, že převedení školy nebo školského zařízení na tuto právní formu bude podmínkou poskytnutí státního příspěvku na její činnost. Kolik soukromých škol po zavedení institutu školské právnické osoby bude ministerstvem školství zařazeno do rejstříku veřejných škol, je velkou otázkou.
Jaký názor na užitečnost školské právnické osoby máte Vy, vážení čtenáři?
0 komentářů:
Okomentovat