Petr Kukal: Školáci na lince důvěry

čtvrtek 12. října 2000 ·

Pracovník Linky důvěry pracuje s malým dítětem stejně seriózně a vážně jako s jakýmkoli jiným klientem. Nezlehčuje situaci dospěláckým nadhledem, ale pomáhá dítěti formou otázek mapovat situaci - říká ředitel regionální Linky důvěry Kladno Mgr. Jiří Holý.

Kladenská linka důvěry je jedna z mála telefonních linek důvěry v ČR, která je k dispozici pro volající klienty 24 hodin denně. Působnost této linky má regionální charakter, přesto na ni volají lidé z celé České republiky.

Kolik dětských telefonátů denně na lince důvěry přijmete?
Na kladenskou linku důvěry se denně obrátí přibližně 10 klientů. Z tohoto počtu je minimálně 50  % dětských hovorů.

S jakými problémy se na vás děti obracejí nejčastěji?
Povaha těchto problémů úzce souvisí s věkem volajících. Dominantním tématem hovorů dětí předškolního věku a mladších žáků jsou většinou strachy, které prožívají, když nemají kolem sebe své blízké. Nejednou se jim například stane, že mají pocit pronásledování neznámou osobou. Tato představa se jim natolik „zhmotní“, že si s ní nevědí rady, hovoří např. o tom, že „vidí duchy“.

Pracovník LD pak pracuje s malým dítětem stejně seriózně a vážně jako s jakýmkoli jiným klientem. Nezlehčuje situaci „dospěláckým“ nadhledem, ale pomáhá dítěti formou otázek mapovat situaci. Díky tomu společně najdou návrat do reálného světa.

Které okruhy problémů jsou příznačné spíše pro starší žáky?
Velmi frekventovaným tématem, kvůli němuž děti na linku důvěry volají, je problematika sexuality. Přitom to nejsou jen dospívající, ale občas i mladší žáci, kdo cítí potřebu o tomto tématu hovořit.

„Před chvílí jsem se vyspal s dívkou, a ona se mnou čeká dítě…,“ říká slabý dětský hlásek, který právě vytočil linku důvěry. Dítě dál vypráví svůj „sexuální příběh“, terapeut na druhém konci telefonu evidentně cítí, že vše je čirá smyšlenka. Přesto se nelze dítěti vysmát – ono jenom po svém „oťukává terén“, sonduje, zkouší. Je to jeho způsob, jak si o této věci s někým pohovořit. Pracovník linky důvěry provádí volající dítě oblastí daného příběhu, a tím mu nenásilně, pravdivě a přiměřeně jeho věku odkrývá další tajemství. A je přitom zcela lhostejné, zda dítě volá samo, nebo je v pozadí slyšet chichotavý hlas kamarádů.

Objevují se mezi tématy hovorů také typické školní problémy?
Děti, které mají problémy s učením nebo problémy v komunikaci s učiteli, skutečně tvoří další samostatnou skupinu volajících. V tomto ohledu ovšem převládá mýtus, že klienty linky důvěry bývají děti, které mají špatný prospěch. Neplatí to však ani pro mladší, ani pro starší školní věk. Strach ze selhání ve škole totiž mívají i tzv. jedničkáři. Hovory na lince důvěry jsou ve všech těchto případech velmi podobné, ať volá dítě, které má čtyřky nebo pětky, či dítě, kterému „hrozí“ z nějakého předmětu dvojka.

Výkonový charakter našeho školství navozuje mnohdy v dětech strach a pocit frustrace. Děti přitom nemají strach ze známky samotné, ale většinou z reakcí blízkých dospělých, mají obavy z toho, že zklamou učitele nebo rodiče.

Vedle studijních neúspěchů bývá jako časté trápení dětí školního věku uváděna sociální izolace či šikana. Setkáváte se u svých klientů s tímto fenoménem?
Hovory na téma šikany a sociální izolace se na naší lince důvěry objevují, ale jen nárazově. Daleko větší část hovorů (5  %) tvoří hovory na téma trápení ve vztazích, ať už jde o kamarádství nebo první lásky. To jsou ostatně témata, která v určitých etapách spletité životní cesty nutně zasáhnou každého. Linka důvěry pak dává dospívajícím možnost anonymně o svém problému hovořit a hledat řešení, což je v kritických situacích pro tuto věkovou skupinu ta nejpřijatelnější možnost.

Zaznamenáváte na lince důvěry také problémy dětí ve vztazích s dospělými?
Jistě. Z mnoha hovorů vyplývá hluboký zmatek, jaký děti ve vztazích k dospělým prožívají. Motivy jednání dospělých jsou pro děti totiž velmi často neprůhledné. „Proč se tak chovají? Kdo, komu, co a proč řekl? Proč spolu nechtějí žít?“ ptají se často naši dětští klienti. Terapeut v těchto případech probírá s dítětem chování dospělých lidí „zprava zleva“.

Nejednou se v blízkém okolí dítěte velmi těžko hledá osoba, která by mu dle jeho názoru mohla rozumět a které se chce se svým problémem svěřit. Vždy je však dobré takového člověka v okruhu dítěte najít, vytipovat, aby nezůstávalo ve svém fyzickém světě na problém samo. Může to být babička, teta, strýc apod. Ti nejbližší, tedy rodiče, jsou velmi často popisováni jako lidé, kteří na dítě nemají čas.

Může být takovou blízkou osobou učitel?
Děti, které se na naši linku důvěry obracejí, mají k pedagogům málokdy důvěru a řešení daného problému s pedagogem se většinou bojí. Učitelé navíc často nemají prostor na to, aby individuálně přistoupili k problémům svých žáků, a nebo se na tento terén bojí vstupovat. Mnohdy ani nechtějí emotivně prožít dětské příběhy a raději sahají k řešením, která se na první pohled jeví jednodušší a rychlejší.

Kam tedy v takovém případě můžete školáky odkázat, máte-li pocit, že jednorázová telefonní psychologická intervence nestačí?
Každá dobrá a profesionální regionální linka důvěry má podrobné informace o všech zařízeních, která v regionu zajišťují přímé psychologické, sociální, zdravotní, školské a jiné služby. Kouzlo regionálních linek je právě v tom, že s klientem mohou podrobně probrat všechny další možnosti řešení jeho problému.

Neznamená to ale, že mu pouze dají k dispozici telefonní číslo zařízení nebo osoby. Právě pro dítě je velmi důležité, když mu pracovníci linky mohou konkrétní osobu či budovu také popsat, přesně mu vysvětlit styl příjmu a další práci s ním. Pro mnohé volající na linku důvěry je právě tento podrobný popis všech dalších možností tím, co je zbaví strachu z přímé pomoci psychologů, lékařů, pedagogů, sociálních pracovníků… V oblasti pedagogického působení jsou u nás velmi frekventovaná zařízení pedagogicko-psychologická poradna, Středisko na pomoc ohroženým dětem, Speciálně pedagogické centrum Floriánek…

Vyšlo v novém čísle časopisu Moderní vyučování.

Petr Kukal

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.