Milan Hausner: Soutěž Europrix o nejlepší evropská multimedia

úterý 10. října 2000 ·

Přehlídka nejlepších multimediálních titulů si během dvou let existence získala širokou reputaci po celém kontinentu. Na říjnovém knižním veletrhu ve Frankfurtu bude představeno 25 kandidátů na titul nejlepší evropská multimédia v sedmi kategoriích. Finále soutěže pak proběhne v listopadu ve Francii.

Přehlídka nejlepších multimediálních titulů EuroPrix si během dvou let existence získala širokou reputaci po celém kontinentu. Na říjnovém knižním veletrhu ve Frankfurtu bude představeno 25 kandidátů na titul nejlepší evropská multimédia v sedmi kategoriích. (Vědění, Kultura, Demokracie, Obchod, První kroky, Multimedia pro volný pohyb a Přínos pro multikulturální Evropu). Součástí hodnocení je i přehlídka studentských prací; tyto produkty byly nominovány na hlavní cenu již v průběhu července v rakouském Salzburgu.

Finále soutěže a slavnostní vyhlášení absolutního vítěze i jednotlivých kategorií proběhne v listopadu ve Francii. Zatím se můžete podívat na přehled vítězných prací z loňského roku včetně on-line ukázek na http://www.europrix.org/winners/index.html. Bohužel mezi nimi chybí české produkty, které se v minulých ročnících nedostaly ani do užší nominace.

Množství i kvalita

V prvním kole bylo posouzeno 502 multimediálních produktů ze 30 zemí. Byly zde uvedeny jak onlinové web stránky, tak i tituly na CD-ROM či DVD nosičích. Nejvíc titulů bylo přihlášeno z Velké Británie a Francie a překvapivě i z Polska. Oproti minulým ročníkům se zvýšil téměř dvojnásobně počet prací ze zemí bývalého východního bloku a zúčastnili se producenti i z Turecka, Kypru nebo ze zemí EFTA. Z České republiky dorazilo 15 děl. Celkový počet posouzených titulů je velmi dobrým důkazem velké prestiže této největší evropské soutěže.

Jednotlivé tituly byly posuzovány mezinárodní porotou podle přesných kriterií se zvláštním důrazem na diskusi o jednotlivých titulech. Právě výměna názorů mezi odborníky z mnoha oborů dává záruky, že byly vybrány opravdu kvalitní tituly důstojně reprezentující evropskou multimediální tvorbu. Ve více než pětidenním hodnocení bylo nakonec doporučeno 25 titulů

Základním předmětem, který je v soutěži posuzován, je obsahová přiměřenost tématu pro multimedia a hodnota, kterou multimediální zpracování danému předmětu přináší; dále pak nová technická řešení, odpovídající design a jednoduché, intuitivní uživatelské rozhraní.

Multimediální trendy

Je poměrně zajímavé sledovat určité trendy, které s sebou produkce multimediálních aplikací přináší. Zatímco díla v kategoriích Kultura a Vědění byly předkládány převážně na CD-ROM (výjimečně DVD), pak kategorie Demokracie a Obchod byla více zastoupena on-line aplikacemi, tedy různými formami web stránek s touto problematikou. Zejména kategorie Posilování demokracie pomocí multimedií přinesla vynikající ukázky web stránek umožňující přímo komunikaci občanů s politiky, případně ankety a další formy monitorování veřejného mínění. Lze říci, že on-line aplikace se již staly významným prostředkem pro posilování podílu občanů na demokracii. A to jak usnadněním přístupu k jakýmkoli informacím, tak možností vyjadřovat se k problémům v různých fórech a diskusních skupinách.

Pro vědomostní a výukový software je však CD-ROM daleko častěji využívaným nosičem, protože fixní médium umožňuje mnohem pokročilejší funkce, vynikající grafický design a lepší uživatelskou přiměřenost. V těchto titulech se také mnohem lépe aplikují zkušenosti tvůrců. Veškeré web aplikace na toto téma jsou většinou poměrně sporé a jen málo vypovídající, navíc technické problémy se spojením leckdy ovlivňují reálné využití takového produktu v praxi. Internet bezesporu bude informačním médiem blízké budoucnosti, ale pro účely výukového softwaru či referenční příručky bude mít vždy převážně aktualizační význam. Pro praktické použití ve škole určitá míra „neaktualizace“ není na závadu.

Jádrem dobrého vzdělávacího titulu jsou obsahová řešení – vyprávění tématu působivou formou s novými vizuálními a zvukovými rozměry.

Mezi hodnocenými tituly jsou nejenom čistě komerční produkty, určené k prodeji koncovým zákazníkům, ale celá řada děl s výrazně evropským, demokratických a kulturním akcentem. EuroPrix je jednou z mála soutěží či přehlídek, kde se právě i k takovému obsahu přihlíží.

Milan Hausner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.