Marek Lauermann: O projektu Škola jako centrum komunity sídliště <BR>aneb úspěch pro všechny

úterý 17. října 2000 ·

Škola nemusí být jen budovou, do které si děti docházejí pro povinné znalosti. Projekt Škola jako centrum komunity sídliště, který jsme na naší škole před časem rozjeli, má za cíl vytvořit co nejpevnější vazby mezi lidmi, spojených víceméně jen tím, že žijí na jednom sídlišti.

Projekt Škola jako centrum komunity sídliště bezprostředně souvisí s tím, co přes mnohé pozitivní kroky učiněné na poli vzdělávání dětí dosud reflektujeme: Česká škola vštěpuje dětem stále příliš mnoho encyklopedických znalostí, bez možnosti jejich širšího praktického využití. Úspěch se pak redukuje na hodnotu získané známky a ne na skutečnou kvalitu a obsah získaných vědomostí. Při vědomí toho, že náplň učiva byla stanovena tak, aby ji zvládl průměrný žák, zapomínáme nebo přímo odmítáme odhlížet od těch, kteří se průměru vymykají. Jedná se buď o nadané žáky, kterým tato škola neposkytuje dostatečnou náplň a motivaci k práci, nebo o žáky podprůměrné nebo z různých důvodů studijně handicapované, jež se naším systémem protloukají od nižšího ročníku k vyššímu, aniž by nalezli na škole cokoliv pozitivního.

Nabízí se otázka, co je pro ně možno udělat? Vyjdeme-li z faktu, že každý člověk potřebuje ve své práci pocit uznání a úspěchu, je třeba vytvořit takovou nabídku aktivit, v níž zejména ti školně neúspěšní zakusí onen pocit prospěšnosti. Cesta vede přes nabídku mimoškolních aktivit, v nichž bude dán žákům dostatečný prostor k nalezení zázemí pro svůj úspěch.

Nabídkou těchto aktivit získává i škola, neboť rozšiřuje svou náplň. Přátelsky a otevřeně orientovaná škola proto ve vlastním zájmu vytváří pro spolupráci mnoho příležitostí. Nejširší možnosti se naskýtají ve styku s rodiči. Jejich tradiční role zajišťování potřeb a bezpečí dítěte je přivádí do nejčastějšího kontaktu s aktivitami konanými ve škole. Mohou být zapojení do speciálních programů jako konzultanti, pomáhat při opravách a zlepšeních nebo konat dobrovolný dohled při sportovních akcích. U některých mohou talent a řídící schopnosti získat finanční podporu projektu.

Důvěryhodní partneři

Každý partnerský vztah je ovšem vytvořen na základě důvěry ke schopnostem druhého, proto je třeba vytvořit na škole atmosféru, která bude tuto důvěru umožňovat. Škola o sobě musí poskytovat maximum informací, aby byla pro své partnery dostatečně čitelnou organizací a oni si mohli v jejím rámci najít platformu, která by je oslovila. V rámci našeho projektu Škola jako centrum komunity byla zvolena forma prezentace v místním tisku, kde určený zástupce projektového managamentu má za úkol pravidelně referovat o dění na škole v měsíčníku Kohoutovický kurýr, vydávaném úřadem městské části.

Další možností navázání spolupráce je vztah uskutečněný na komerční bázi, zajišťující. finanční podporu ze strany silného partnera. Chceme-li totiž učinit naši nabídku dostatečně atraktivní a zacílit ji směrem k předpokládaným příjemcům, nesmíme se zaleknout náročnějších projektů, vyžadujících dostatečné materiálové a finanční zajištění. Proto je třeba nezavrhovat komerční aktivity, ale naopak hledat možnosti jejich vhodného využití.

Velké možnosti v komerční oblasti poskytují na kohoutovické škole například dvě dramatické dílny. Umožňují pořádání přednášek a seminářů k dalšímu vzdělávání učitelů a seminářů k alternativnímu vyučování s praktickými ukázkami těchto vyučovacích metod pro jejich popularizaci u rodičovské veřejnosti. Navíc mohou být opět komerčně využity partnerskými organizacemi při prezentacích nebo školeních svých zaměstnanců. Jejich pronájem pak může být formou podpory školy. Prozatím byly dílny využity ČST Brno k natočení příběhu ze série Bakaláři.

Podobné využití jako u dramatické dílny se naskýtá u tělocvičny, která nabídne sportovní vyžití, možnost rekondičních cvičení nebo přátelských utkání a zpestří tak vnímání školy u veřejnosti, nebo přinese finanční prospěch projektu.

Aktivity probíhajících v rámci projektu

- Divadelní představení
Divadelní představení dávají možnost navázat první kontakty s lidmi ochotnými spolupracovat se školou, ale také, a to především, pomáhají socializovat školu napříč třídami, narušit dělení školy na umělé generační hranice jednotlivých ročníků. Navíc probíhají paralelně zkoušky několika představení, takže možnost zapojit se je dána všem dětem, které mají zájem se těchto aktivit zúčastnit.

Ve školním roce 1998/99 byla realizována představení Bleděmodrý pes (1. místo v soutěži brněnských uměleckých škol), Tři zlaté vlasy děda Vševěda a v rámci vánočních oslav pásmo koled a zvyků společně s představením Mrazík aneb Jak se v lese našli, aniž zašli.

Na představení se podíleli žáci od 1. do 9. ročníku.

Představení byla realizována nejprve na popisované škole, neboť disponuje mobilním jevištěm umožňujícím přestavět tělocvičnu na divadelní sál. Propagace byla zajištěna vytvořením plakátů v rámci dílny Výtvarných činností a oznámením otištěným v Kohoutovickém kurýru. Při realizaci tvůrci spolupracovali se studenty JAMU zajišťujícími nácvik hudebního doprovodu, s firmou, jež vytvořila dokument o představení, a s rodiči podílejícími se na opatření kostýmů. Představení jsme nabídli druhé kohoutovické ZŠ, mateřským školkám a odehráli i několik hostování mimo Brno (např. v Blansku).


- Debatní liga

Tento program vznikl ve spolupráci s bývalými žáky 9. ročníků, kteří byli ochotni podpořit myšlenku pravidelných setkání, jejichž námětem by bylo zamyšlení nad aktuálními tématy, která mladí lidé pociťují jako nosná pro svůj život a přitom nenacházejí vhodnou platformu pro jejich prezentaci. Hlavním cílem je naučit tyto lidi diskutovat v otevřené soutěži, kde názorový oponent nemusí být nutně nepřítelem a já mohu využít nabízenou šanci k vyvrácení či potvrzení svých postojů.

Okruh témat i forma diskuse zůstávají v rukou aktérů té které debaty, vymysleli jsme však jednoduchá pravidla, za kterých se debaty budou odehrávat: Dvě strany s protichůdnými názory si připraví krátkou, časově omezenou prezentaci svého stanoviska, po níž bude mít obecenstvo možnost se k tématu vyjádřit, rovněž v časově ohraničených příspěvcích. K určitým tématům může být na úvod přednáška, jejíž obsah se stane námětem na diskusi a otázky obecenstva k přednášejícímu.

S pořádáním Debatní liga bylo započato v únoru 1999 a do konce školního roku 1998/99 realizátoři uspořádali 3 setkání: “Jak na střední škole?”, “Já jim vůbec nerozumím” (vztahy mezi rodiči a dětmi) a “Nemít žádné kamarády? (o elitářství a outsiderech ve škole). Diskusí se účastnili žáci 8. – 9. ročníku, bývalí žáci, učitelé. Dluh spatřujeme v tom, že se nepodařilo přizvat dostatečný počet rodičů, což dáváme za vinu špatné propagaci a špatnému načasování akcí. V budoucnu bude po konzultaci se zástupcem rodičů v radě projektu určen pravidelný termín konání, pravděpodobně jednou měsíčně.

- Semináře dramatické výchovy
Přístup kurzy, semináře a dílny je umožněn všem zájemcům, což je vedeno snahou přiblížit alternativní postupy práce s dětmi zejména rodičům, kteří mají zájem o tuto oblast zájmového vzdělávání. V rámci seminářů, jež byly realizovány, šlo o seznámení s technikami skupinového a diferencovaného vyučování, o využívání prostoru mimo třídu a o využití psychoher ke zdokonalení komunikativních dovedností.

Na projektu škola spolupracovala s CVČ Domeček, CVČ Lipka, Kulturním střediskem Lužánky, studenty Divadelní fakulty JAMU a PedF MU. Akce se účastnilo cca 35 osob z řad brněnských učitelů a rodičů

- Sportovní aktivity
Škola sama organizujeme oddíly kopané, vybíjené pro 1. stupeň a sportovní hry pro žáky celé školy. V rámci volných aktivit umožňujeme žákům každotýdenní zápasy v kopané, odbíjené a přehazované.

Ve školním roce 1998/99 byli přizváni také hráči baseballu, aby zde vedli tréninky smíšeného družstva chlapců a děvčat 1. - 6. třídy k osvojení základů tohoto atraktivního sportu. Za podpory BVV upravili školní hřiště pro potřeby pravidelných zápasů baseballu v rámci programu brněnské baseballové ligy, jehož spolutvůrci jsou realizátoři tohoto projektu.

Oddíly vybíjené a fotbalu pro děti jsou vedeny ve spolupráci s vyšlými žáky naší školy, podobně jako odpolední kurzy tance. Dále zajišťujeme oddíl baletu pro žáky 1. stupně školy. Ve fotbale a vybíjené probíhá školní liga a škola se pravidelně účastní se turnajů brněnských škol.

Prostor školní tělocvičny je již v současné době využíván dětmi i dospělými k návštěvě kurzů jógy a relaxačních cvičení, jež zajišťujeme ve spolupráci s CVČ.

- Výtvarné činnosti
V oblasti zájmových a kulturních aktivit se projekt snaží vytvořit co nejširší nabídku programu, neboť vychází z předpokladu, že zde nabídka vyvolá poptávku. Páteří zdejších výtvarných programů jsou kurzy keramiky, kterých běží v současné době pět. Tento rozmach nám umožnil nákup mobilní pece. V souladu s filozofií široké nabídky chystáme i jeden kurz pro dospělé. Dále probíhá kurz výtvarných činností, v němž si děti osvojují základy práce s uměleckým zpracováním textilu, malby, kresby a v budoucnu i počítačové animace.

- Časopis Pavlinda
Časopis je pokusem samotných žáků o komunikaci s jejich vrstevníky skrze témata a články, které by je mohly zaujmout díky tomu, že jsou nastoleny lidmi s podobnými pocity a názory, možná i životním postojem. Důraz je kladen na experiment práce na kolektivním díle, jakým časopis bezesporu musí být. Cvičí se jím nejen schopnost vyjadřování myšlenek před širší veřejností, tolik potřebná v dnešním světě bourajícím komunikační bariéry, ale také schopnost oslovit druhé tématem, které oni sami nejsou schopni pojmenovat a možná se je bojí otevírat. Časopis může právě ve spolupráci s programem debatní ligy iniciovat diskuse, které budou postojům a zájmům mladých lidí naší školy a vlastně celého sídliště blízké.

Marek Lauermann

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.