Lenka Dvořáková: Angličtinářem na internetu

středa 25. října 2000 ·

Angličtináři to mají na internetu přece jen jednodušší. Čeho je na českých stránkách nedostatek, na anglických je nepřeberné množství a už samotné brouzdání vlastně učení jazyka podporuje. Jsou však i další, zajímavější možnosti, jak internet pro výuku využít. Ale popořádku … Velmi dobře si pamatuji na chvíli, kdy jsem se začala učit anglicky. „Otevřete si učebnici na první lekci a začněte číst,“ řekla učitelka v jazykové škole a přede mnou se začaly odvíjet velmi nezáživné osudy rodiny Prokopových. Tehdy, no je už to docela pěkná řádka let, byla učebnice pro jazykové školy prakticky jediným anglickým textem dostupným pro širokou veřejnost.

Naopak své první zážitky s Internetem si nevybavuji vůbec. Je to divné, protože časový odstup je mnohem kratší, ale přesto nemám ani tušení, kdy a kde jsem v globální síti uvízla poprvé. Zřejmě Internet vstoupil do mého života nenápadně a bez velkých cavyků.

Dneska, kdy mě výuka angličtiny živí, je už situace s učebnicemi a dalšími pomůckami naštěstí úplně jiná. Knihkupectví i knihovny nabízejí desítky, ba stovky titulů, stačí si jen vybírat (což právě může být někdy problém …). A navíc k tomu máme ještě Internet. A s ním to teprve začíná být zajímavé. Protože všechno, s čím jste zvyklí běžně pracovat, najdete i na Internetu. A zároveň: to, co najdete na Internetu, není ani trochu podobné tomu, s čím jste zvyklí pracovat. Vezměme to ale po pořádku. Používáte učebnici – na Internetu najdete celý kurz (z českých stránek rozbíhající se Angličtina.com, z cizích třeba Globalenglish.com ). Je libo příručku gramatiky? Zkuste Guide to Grammar and Writing . Chcete procvičovat? Stovky cvičení najdete na http://www.aitech.ac.jp/~iteslj/quizzes/index.html . Slovník? To musíte vidět Merriam-Webster Online. Encyklopedie? Kdo může konkurovat Encyclopedia Britannica ? A můžeme pokračovat: vystřihujete doma z časopisů obrázky, abyste jimi zpestřili výuku? S Ditto.com už vám nikdy doma nevyčtou, že jste jim rozstříhali článek, který ještě nečetli. Potřebujete použít pasáž textu v originále, jenže místní knihovna cizojazyčnou literaturu nevede? Lehká pomoc s Bibliomanií.

Nejsnazší možnost, jak využít Internet, se nabízí sama – 70 % internetových stránek používá angličtinu, takže my, angličtináři, můžeme jásat a ani ostatní jazykáři nepřijdou zkrátka. Potřebujete-li text, který učebnice nenabízí, stačí si na chvilku sednout k vyhledávači a už můžete tisknout. Vybrat si můžete z autentických materiálů, stránek určených dětem, či materiálů určených přímo pro studenty angličtiny. Stejně snadno najdete dlouhé řady testíků a kvízů zaměřených na cokoli (myslím teď gramatické jevy) a dokonce i hotové přípravy. Hledáte-li něco podobného, zkuste zajít do Sborovny.

Seznam užitečných odkazů vám může být dobrým pomocníkem, neboť nebudete muset objevovat objevené, je to ale tak trochu jako kdyby vám knihkupec vtiskl do ruky seznam knih, které vám ze své současné nabídky doporučuje, a mimochodem podotkl, že za tři měsíce bude mít na krámě dvakrát tolik titulů. Prima, jenže co já s tím? A o tom to přesně je: to, co potřebujete, není obsah, ale forma. Nejen co, ale taky – a hlavně – JAK.

Využívat Internet při výuce jazyků (a nejen jazyků) přímo se studenty není za současné situace právě snadné. Na mnoha školách neopustil zatím „napojený“ počítač kancelář, či je počítačová pracovna využívána především pro informatiku a technické předměty, anebo … anebo … anebo … Asi proto bude znít poněkud kacířsky, když řeknu: až se budete brouzdat po Internetu a myslet při tom na to, jak jej využít při výuce, nehledejte ekvivalenty učebnic a jiných papírových pomůcek. Internet je jedinečný, bohatý, pohotový, může být interaktivní, zábavný, ano, také subjektivní a plný předsudků. Byla by škoda používat ho jen tradičním způsobem, jako další strukturované, učitelem diktované médium. Na druhou stranu jistě neplatí, že posadit studenty k počítači a nechat je jen tak brouzdat či „chatovat“ by bylo k něčemu obzvlášť dobré jen proto, že musí používat angličtinu a Internet.

Chtěla bych vám ukázat pár nápadů, jak nám může Internet posloužit i jinak, než jako zdroj textů a obrázků. Přes všechna omezení, na něž narazíte kvůli tomu, že nemáte Internet k dispozici pro studenty tak, jak byste si představovali, určitě najdete něco, co budete moci použít. Třeba až příště budete pracovat na nějakém společném projektu a pošlete děti vyhledávat informace do knihovny, dostanou za úkol prozkoumat též zdroje na Internetu.

Podíváme se postupně, k čemu všemu vám může sloužit e-mail, e-mailové konference a bulletin boardy, jak připravit aktivity a projekty s pomocí Internetu, jak vyrobit interaktivní testy a proč se hodí mít internetové stránky školy. Příště tedy o e-mailu. Chcete-li malý závdavek, podívejte se na Epals.com.

Lenka Dvořáková

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.