Jaroslav Kusala: Máme internet - co s ním? (3)<br> aneb i texty mohou být užitečné

úterý 31. října 2000 ·

Obsahem předchozího dílu bylo stahování obrázků z internetových stránek a jejich využití pro výuku. Ani textové informace zveřejněné na internetu však nejsou pro učitele zbytečné. Mnoho z nich v běžných publikacích nenajdeme a přitom mohou vyučování vhodně doplnit a oživit.

Obsahem minulého pokračování bylo "stahování" obrázků z internetových stránek a jejich využití pro výuku. Prakticky pro každý vyučovací předmět se nějaký ten zdroj vhodných ilustrací najde. Může jít jak o obrázky tak říkajíc běžné, tak i zcela aktuální nebo obtížně dostupné. Ty první sice skutečně můžeme najít v knihách, učebnicích, encyklopediích, časopisech a jiné literatuře, ale ne každá škola a učitel má k dispozici dostatečně rozsáhlou a všestrannou knihovnu a čítárnu. Pro tento případ je po ruce právě internet - stačí jen najít tu správnou adresu. Ke druhé skupině ilustrací by se většina z učitelů a jejich žáků bez internetu nedostala vůbec a to by bylo v mnoha případech docela škoda. Může jít o unikátní aktuální snímky z nejrůznějších "webkamer" (třeba až z Antarktidy či povrchu Marsu) nebo z různých atraktivních prostředí (reaktorový sál jaderné elektrárny, kosmodrom Bajkonur apod.). Každopádně jich šikovný kantor bude umět využít nejenom k poučení, ale především k motivaci a aktivizaci svých žáků.

Ani textové informace zveřejněné na internetu nejsou pro přípravu učitele na vyučování zbytečné. Stránky mnoha oficiálních institucí i individuálních nadšenců obsahují různé informace a údaje, které v běžně dostupné literatuře nenajdeme (třeba biografická data mnoha současných politiků, vědců či umělců, výsledky nejnovějších výzkumů). Nechceme-li potlačit zvídavost žáků, měli bychom chtít a umět odpovědět na jejich otázky. Pokud nestačí naše znalosti ani učené knihy, můžeme se pokusit najít pomoc na vhodných internetových stránkách. Netvrdím, že ji najdeme vždy, ale za pokus to stojí - přinejmenším ukážeme žákům, že máme dobrou vůli a že jsme informačně "in". Nic dokonce není ztraceno ani v případě, že "in" nijak zvlášť nejsme: požádáme o pomoc šikovného surfaře z řad žáků, vysvětlíme mu své požadavky a předáme mu počítačovou myš. My kantoři většinou trpíme jistým profesionálním ostychem přiznat svým žákům (a nejen jim), že něco nevíme - z vlastní zkušenosti mohu doporučit terapii právě spoluprací se žáky, kteří často dovedou s počítačem pracovat nesrovnatelně zručněji než my. Doba polyhistorů přece dávno pominula a současná škola už má jinou funkci než za dob zapadlých vlastenců.

A teď několik konkrétních ukázek (vybraných z našeho Průvodce vzdělávacími stránkami):

Chtěli byste oživit výuku při probírání nejstarších českých dějin konfrontováním suchých učebnicových údajů s podstatně šťavnatějším popisem z pera některého středověkého kronikáře a ve školní knihovně jste nenašli nic vhodného? Klikněte na adresu

anes235-1.ff.cuni.cz/cz/scripta/monog/dalimil/frame.htm a máte po starosti. Všech 103 kapitol Dalimilovy je vám k dispozici a stačí jen vytisknout si z ní zajímavý úryvek.

Historie sporů o pravost Královédvorského a Zelenohorského rukopisu je dobře známá, ale můžete vážnějším zájemcům o dějiny naší literatury nabídnout k přečtení tyto texty? Pokud ne, obraťte se s důvěrou na stránku České rukopisné společnosti kix.fsv.cvut.cz/rkz . Mnohé další informace budou možná užitečnou novinkou i pro zkušeného učitele.

Ruku na srdce, můžete při debatách o naší poválečné historii předložit žákům například autentický text tolik kontroverzních Benešových dekretů? Pokud ne, hledejte je na stránce members.tripod.com/~Klempera/ruzne.htm . Také mnohé další dokumenty z této stránky se mohou v hodinách občanské výchovy hodit.

Matematika je předmět nepříliš oblíbený a sluší se proto občas hodinu zpestřit nějakou kratochvílí. Naštěstí je na internetu i několik českých stránek, jejichž autoři obětavě připravují řešitelské soutěže. Proč byste nemohli zařadit některé z úloh i do vašich hodin? Zkuste třeba adresu www.mujweb.cz/www/matematika.soutez/

Nedávno se mě zeptal student, co že je to Peltierův jev. Podal jsem mu vysvětlení podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ukázal i příslušné pasáže v odborné literatuře a přesto jsem cítil, že není zcela uspokojen. V posledním čísle počítačového časopisu si totiž přečetl, že Peltierovy články se začaly používat k chlazení mikroprocesorů - a o takové aplikaci se oněch v knihách pochopitelně neobjevilo ani slovo. Všechno se v dobré obrátilo až po prostudování stránky hw.cz/docs/peltier/peltiery_1.html, na které jsme našli informace o moderních aplikacích tohoto dávno známého jevu.

Tolik jen malá ukázka, k čemu lze využít i ty zdánlivě „nepedagogické“ stránky zařazené do našeho Průvodce, nebo jim podobné. Další nápady jistě získáte, když se sami podíváte, které ze zařazených odkazů by se mohly hodit právě pro vaši výuku.

Tento seriál je určen především učitelům, kteří nepovažují počítače a internet za jakousi novodobou modlu, ale především za potenciálního pomocníka ve své pedagogické práci. A pokud jsou zatím v obsluze internetového prohlížeče začátečníci, jistě přijmou "technickou" radu, jak vytisknout textové materiály z internetové stránky. Nejjednodušší je kliknout na ikonu s obrázkem tiskárny (nebo zvolit Soubor a pak Tisk) - nevýhodou však je, že se vytiskne kompletní obsah stránky i se všemi obrázky a jinými grafickými prvky. Jinou možností je označit jenom vybranou část textu, zkopírovat ji do schránky a dál text zpracovat některým textovým editorem. Že nevíte jak na to? Poraďte se přece se svými žáky!

Jaroslav Kusala

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.