Podle některých odhadů je šikanou ohroženo 30 – 40 % žáků základních a středních škol. Česká republika v prevenci tohoto problému stále velmi zaostává, nedávno však ministerstvo přikročilo k prvním nápravným krokům.
V červenci schválila porada vedení ministerstva školství systém organizačních opatření směřujících k prevenci agresivity a řešení závažného problému šikanování žáků spolužáky v základních a středních školách. Součástí tohoto nově tvořícího se systému má být i Metodický pokyn ministra školství k prevenci a možnostem řešení násilného chování vůči spolužákům ve školách a školských zařízení, jehož zpracováním byl pověřen Výzkumný ústav pedagogický v Praze, který předložil první návrh tohoto pokynu. Návrh materiálu věnuje pozornost nejen problematice projevů šikanování, ale i otázkám prevence a metodám řešení agresivního chování a šikany ve školách a školských zařízeních. V druhé pracovní verzi má být pokyn doplněn o akreditační kritéria hodnocení vzdělávacích programů pro pedagogické pracovníky, které by měly zajišťovat nově vytvořená pedagogická centra.
Počátkem září současně zahájila svou činnost pracovní skupina složená z ředitelů odborů ministerstva školství, která by měla ve spolupráci s experty koordinovat tvorbu celého systému boje proti vzrůstajícímu výskytu šikanování ve školách. Doc. Pavel Říčan ve své výzkumné studii z roku 1995 prokázal, že 18 % dětí v pátých a šestých třídách na pražských základních školách je systematicky šikanováno. Na závažnost tohoto problému poukázala i Zpráva České školní inspekce věnovaná školnímu roku 1998/99. “Metodický pokyn by měl být zpracován do poloviny října”, říká dr. Michal Kolář, který je členem tohoto odborného týmu. Podle jeho odhadu je však ohroženo šikanováním daleko více (30 – 40 %) žáků základních a středních škol. Současně ovšem dodává, že určitým nedostatkem tohoto pokynu je ovšem skutečnost, že vzniká poněkud izolovaně a vedle něj je tvořen jinou pracovní skupinou ministerstva další pokyn o sociálně patologických jevech ve školách.
Zatímco v zahraničí jsou problematice šikanování věnovány desítky publikací a několik internetových stránek (např. www.antibullying.net, www.bullying.org a www.bullybeware.com ), současný návrh metodického pokynu zmiňuje pouze tři knižní tituly, ze kterých mohou čeští učitelé základních a středních škol v současné době získat základní informace o tomto sociálně patologickém fenoménu.
V předchozím školním roce zajistilo ministerstvo školství pouze krátkodobý výcvik v oblasti prevence a řešení problémů spojených se šikanováním, který byl určen pro vybrané pedagogické pracovníky působící ve speciálních školách. Přesto je Česká republika jednou z mála evropských zemí, kde se s řešením tohoto problému teprve začíná. Ve většině zemí Evropské unie je problematice šikanování věnována systematická pozornost vlastně již od poloviny 90.let. Poslední evropská konference zástupců třinácti evropských zemí věnovaná boji se šikanováním na školách se konala v roce 1998 v londýnském Barbicanově centru (www.gold.ac.uk/euconf/) bohužel bez účasti České republiky, která doposud nemá instituci, která by se tomuto závažnému problému v resortu školství systematicky věnovala.
Návrh Metodického pokynu (v souboru .zip), zahrnující také informačními letáky pro žáky, k stažení zde.
Antonín Mezera
0 komentářů:
Okomentovat