Z úzkého hlediska studijních výsledků je menší počet žáků ve třídě prospěšný, ale ze sociálního hlediska je tomu právě naopak. Vyplývá to z dlouhodobé studie Londýnské Univerzity mezi 10 000 dětmi na 300 státních školách.
Žáci v malých třídách (pod 20 dětí) lépe čtou a jsou výkonnější zejména v matematice než jejich spolužáci z větších tříd. Také pozorněji naslouchají učiteli a přijímají jeho instrukce. Ve větších třídách se prakticky nečte nahlas, žáci jsou nepozornější a mnohdy dělají věci, které nepatří do školních lavic. Není velkým překvapením, že učitelé malých tříd znali své žáky mnohem lépe a také je lépe vedli.
Zároveň však jsou tito žáci agresivnější a exkomunikují méně adaptabilní děti daleko výrazněji než ve větší sociální skupině. Oproti tomu žáci ve větších třídách vytvářejí lepší sociální vztahy a jsou méně závislí na konkrétním učiteli; tato adaptabilita je pak pro další životní role výhodnější.
Výzkumná zpráva však jednoznačně podporuje vznik malých a specializovaných tříd pro žáky s poruchami učení, neboť snížení počtu dětí z 25 na 15 zde zvyšuje celkové vzdělávací výsledky v průměru o 25 %. Také první třídy by podle ní neměly mít v průměru více než 25 žáků.
Předseda Národního učitelského svazu John Bangs v reakci na zprávu prohlásil, že studie je pozitivní, ale nijak překvapující. "Dělali jsme vlastní výzkum ve spolupráci s Leicester University a zjistili jsme, že počet žáků ovlivňuje dobu, v které může učitel vést s žáky řízený pohovor a posilovat interakci mezi ním a žákem. Menší skupina tedy umožňuje individuální přístup a diskuzi, zatímco s velkou třídou se většina podobných aktivit zvrhává jen na kázeňskou práci. Otázku vyšší agresivity a nepřátelství mezi žáky v menších skupinách však také nelze přehlížet.“
Přesto ale Národní učitelský svaz společně s odborníky žádají, aby všechny politické strany přijaly do svých programů prosazování menších tříd a specializovaných programů pro děti s poruchami učení.
Zdroj: BBC
0 komentářů:
Okomentovat