V tomto příspěvku přinášíme několik činnosti, které s dětmi při tzv. Dobrovolných setkáních realizovali účastníci pedagogického projektu „Dokážu to?“.
Pošta
Čas: 15 minut
Využití: téměř všechny předměty (otázky lze zaměřit na určité téma naukového předmětu), lyžařský výcvikový kurz, škola v přírodě
Pomůcky: papír, tužky
Postup: Tato hra se hodí na úvod setkání. Každý dostane papír, na který napíše jakoukoliv otázku, která ho právě napadne a na niž by rád znal odpověď. Objevily se např. otázky: „Na co myslíš?“ „Který den v týdnu máš nejraději a proč?“ „Proč máme třikrát do týdne od sedmi?“ „Chtěl bys někdy zkusit nějakou drogu?“
Papíry s otázkami se odevzdají na židli uprostřed kruhu. Děti si berou papíry a píší odpovědi. V okamžiku, kdy jsou pod každou otázkou tři odpovědi, přestáváme psát. Papíry se rozdají nezávisle na autorovi, čtou se nahlas zajímavé otázky a odpovědi. Většinou si děti uvědomí, že kromě legrace, kterou některé věty přinesou, slyšíme průřez myšlenkami skupiny. Papíry s odpověďmi se mohou vyvěsit ve třídě.
Jmenovky a hry se jmény
Čas: 10 až 20 minut
Využití: český jazyk (přídavná jména), sloh (synonyma), třídnická hodina (nová třída), cizí jazyk
Pomůcky: fixy, štítky, tužky, papíry
Postup: Rozdám dětem štítky a vyzvu je, aby si na ně napsali své jméno tak, jak chtějí, aby jim druzí říkali. Vedle jména kreslí své znamení. Poté mluvíme o svém jméně i obrázku – proč zrovna já mám strom, sluníčko, čtyřlístek, kopací míč apod. Potom hledáme přídavná jména s kladným obsahem, která lze utvořit z našeho jména (Maruška – milá, aktivní, radostná, uvážlivá, šikovná, korektní).
Vlastnosti a dovednosti
Čas: 20 minut
Využití: rodinná výchova, občanská výchova (důležité vlastnosti pro lidi, kteří rozhodují v parlamentu, v obcích apod.), sloh, cizí jazyk
Pomůcky: papír, tužky
Postup: Účastníci dostanou lístky a mají napsat své vlastnosti, dovednosti či schopnosti, které by chtěli předat jiným, protože jsou přesvědčeni, že je to v životě důležité (např. životní optimismus, schopnost naslouchat, fantazii, pochopení pro druhé, trpělivost). V druhé části si poznamenávají, co by chtěli od jiných přijmout, protože si myslí, že jim to chybí, ale potřebují to (cílevědomost, schopnost zachovat si chladnou hlavu, schopnost vyrovnat se s neúspěchem, statečnost, trpělivost). Děti jsou schopné si uvědomit, co je v životě důležité, srovnání s ostatními jejich názory vytříbí.
Ruka a vlastnosti
Čas: 20 minut
Využití: sloh, rodinná výchova, cizí jazyk
Pomůcky: fixy, tužky, papíry
Postup: Každý účastník si obkreslí vlastní ruku na papír označený jménem, uvede jednu svou kladnou vlastnost (není nutné). Papíry se pošlou dokola, a kdo chce, může každému připsat vlastnosti, kterých si na něm cení, ale které „majitel“ neuvedl. Všem se vrací popsaná ruka, je pěkné sledovat, jak slova uvedená v prstíkách i na dlaních zahřála. V reflexi děti uvádějí, co je nejvíce potěšilo, z čeho byly překvapené, apod. (jsi zodpovědná, nevyzradíš tajemství, dovedeš chránit holky…).
Co by to bylo, kdyby to bylo
Čas: 30 minut (podle počtu žáků)
Využití: sloh (popis, charakteristika), literatura, (osobnosti spisovatelů, postav děl), dějepis (vlastnosti a znaky historických osobností), zeměpis (vlastnosti a znaky různých zemí, národů), rodinná výchova (partner podle mé představy), občanská výchova (znalosti o významných osobnostech)
Pomůcky: žádné
Postup: Jeden žák jde za dveře, ostatní si domluví nějakou postavu z kolektivu. Žák, který byl za dveřmi, se vrací a hádá: „Co by to bylo, kdyby to bylo – sport, zvíře, věc, květina, nálada, barva…“ Kolektiv odpovídá společně „košíková, pes, pálka, kopretina, veselá, modrá…“, podle toho, jak tyto prvky charakterizují osobu, jejíž jméno má žák uhodnout. Hra vede k lepšímu poznání jednotlivých členů skupiny. Děti mají často větší představivost než dospělí (copatá blondýna je kočička a sluníčko atd.). Děti potěší, když zjistí, že je ostatní znají, že se zajímají o jejich koníčky atd.
redakce
0 komentářů:
Okomentovat