Milan Hausner: Příkazy a zákazy v počítačové třídě

pátek 1. září 2000 ·

V počítačové třídě či v pracovně, kde mají děti k počítači přístup, musí panovat určitý řád. Zde jsou některá pravidla, která se mně i mým kolegům osvědčila. Jsou doplněna o informace ze zahraničních serverů, které přinášejí k začátku školního roku podobné rady a postřehy drobných uživatelů výpočetní techniky na školách.

V počítačové třídě či v pracovně, kde mají děti k počítači přístup, musí panovat určitý řád.. Zde jsou některá pravidla, která se mně i mým kolegům osvědčila. Jsou doplněna o informace ze zahraničních serverů (www.education-world.com, www.familyeducation.com, www.ecml.at a další), které přinášejí k začátku školního roku podobné rady a postřehy drobných uživatelů výpočetní techniky na školách, které by se mohly hodit i dalším. Možná, to není špatný nápad, že jednoduché rady i od vás by na tomto serveru našly své místo…

Systematické učení i v počítačové třídě vyžaduje přesně stanovené návyky, dovednosti a tedy i řadu povinností, které musí žáci respektovat, aby hodina měla nějaký smysl. Opět podotýkám, že mi jde především o hodiny "jiných" předmětů než informatiky, ale na druhé straně informatika v tomto ohledu vytváří odpovídající návyky a dovednosti, které žáci mohou (musí) uplatnit v dalších hodinách.

Některé návyky, které žák může ve výuce s počítačem získat, jsou více než škodlivé. Tou první a základní, která jde proti obecným zásadám výchovy jako celku je představa, že na internetu je všechno zadarmo a k dispozici jako anonymní zdroj.

1. Na internetu nepokradeš! Žáci žijí v hlubokém přesvědčení, že na internetu jsou veškeré informace volně šiřitelné. Je povinností učitele vyžadovat, aby v případě využívání internetu jako mediálního zdroje, byly vždy uvedeny prameny - tedy ne vyhledávač, ale domovská stránka, případně autor s dalšími údaji, které se v citacích uvádějí. Stejně tak jako uvádí www.education.com, pro většinu žáků je tento moment zcela nepochopitelný a svědčí o tom, že jim až dosud nikdo nevštěpovat představu o duševním vlastnictví. Popravdě řečeno, počítač v České republice a obrázek piráta jdou v České republice víc než dobře dohromady.

2. Tapety a ikony jsou pro tebe tabu! Dalším běžným problémem, kterému je nutno radikálně předejít, je měnění ikon a tapet na hlavní obrazovce počítače. Zvlášť oblíbená činnost žáků. Pokud nestanovíme přesná pravidla v této oblasti, správce sítě se uběhá. Tyto problémy jsou určitě docela časté i u vás a udržet neposedy, aby poseděli, je určitě docela složitá věc. Softwarová ochrana sice může některým nejhorším věcem předejít, ale úplné vyřešení tohoto problému je opravdu jen v kázni žáků ve třídě.

3. Drž ruce od klávesnice, dokud neskončím! Zcela zásadním úkolem je udržet dětské ruce od klávesnice až do okamžiku, než je ukončena instruktáž k dané hodině. I zde jde o zcela zásadní problém. Žák (leckdy i žákyně, abych neurazil) bývá poměrně zvídavý a nedočkavý. Pak ale většinou neví, co bude v hodině následovat.

4. Věnuj se tématu a neodskakuj do chatů a do e-mailů. Pokud žáci mají možnost využívat ve třídě práci on-line, je docela obtížné zabránit tomu, aby se občas nezatoulali. Taková ztráta pak se ale velmi obtížně dohání a je proto třeba vytvořit docela přesné podmínky pro jejich práci ve třídě. Pokud samozřejmě žák pracuje ve skupině či jen malou část hodiny, pak je tato možnost sice omezena, ale na druhé straně je pak drahý čas v počítačové třídě poměrně neefektivní.

5. Přečti si návod a poslouchej instrukce! Další rada nad zlato! Leč realita žáka nečtoucího nic je ve třídě docela běžná a problematická.

6. Nikdy nesahej na počítač spolužáka a příliš nevyrušuj. Toto pravidlo zabrání hloupým chybám, které vedou k případným rozbrojům. Úmyslně jsem ve druhé větě použil slovo příliš. Neočekávejme zcela tichou hodinu, zvláště ne na základní škole. Počítač je dobrou pomůckou, na které lze cvičit kooperaci a spolupráci mezi žáky.

7. Po sobě si ukliď. Není třeba nic dodávat.

8. Nauč se radit svým kamarádům. V počítačové branži je dnes docela normální, že leckterý žák předčí svého učitele od samého začátku. Nechme mu tuto roli a naopak ho využijme.

9. Nauč se si svou práci po sobě přečíst a opravit. Opět nic světoborného, ale pro práci žáků rada víc než užitečná.

10. Počítač nech pro dalšího v použitelném stavu. Vypni všechny aplikace.

11. Do počítačové třídy nepatří žádné velké tašky. Není to sice počítačová rada v pravém smyslu slova, ale při práci velké skupiny je doslova nepříjemné, když učitel zakopává o tašky na každém kroku. Třídy nejsou většinou vybaveny zvláštním zázemím.

12. Do počítačové třídy nenos jídlo, pití, mobil a kosmetiku. Zkuste pracovat na počítači, na kterém pracovala slečna s dlouhými vlasy, vzhlížející se ve své kráse patnácti let. Nejsem uštěpačný, taková je opět skutečnost či zkušenost, chcete li.

13. Na vlastním disku stanice neskladuj žádné soubory (nebo v určené oblasti). Všechny soubory patří do vybrané části harddisku nejlépe na serveru, pokud ve škole existuje síť.

14. Do školní počítačové třídy nepatří hry. Toto pravidlo je alfou a omegou. V mých minulých článcích jsem kdysi napsal, že u nás v počítačové třídě žáci dávají přednost encyklopediím před hrami. Nelhal jsem, jen jsem už nenapsal, že soubor (většinou free-či shareware) her byl natolik omezen, že encyklopedie v takovém případě dítko musela bavit opravdu vzápětí. Ne, 3D hrám se dnes v tomto ohledu konkurovat nedá. Hry mají ve výchově své neoddiskutovatelné místo, ale ne při výuce jako takové. Jiná věc je, když software využívá herních prvků pro vlastní výuku. Leč takového softwaru je opravdu poskrovnu. Pro začínající uživatele počítačů se však některé „hry“ velmi dobře osvědčují a mohou třeba tvořit závěrečnou fází (10-15 minut) hodiny, kdy jsou žáci „odměněni“ za bezchybnou práci v určeném čase a na určeném tématu. Pravdou ale zůstává, že pokud se žáci naučí rozpoznat opravdovou sílu počítače, pak se raději pouštějí do kreativní práce spíše než jen do střílení figurek na obrazovce.

15. Kvalitní řád počítačové třídy je nezbytností. Pokud škola, respektive správce nemají vytvořen odpovídající řád počítačové třídy, docela snadno dochází k mnoha problémům. Každá škola má své specifické rysy, ale některá pravidla by měl obsahovat v každém případě:
- Pravidla pro přístup k síti, pravidla pro zřizování hesel
- Povinnosti uživatele a zákaz zneužívání hesla jiného uživatele
- Specifikace zakázaných činností, které jsou v rozporu se zákony ČR nebo s mezinárodními právy a úmluvami.
- Specifikace zakázaných činností a definice nepovolených materiálů na síti
- Pravidla pro instalaci nového softwaru

Milan Hausner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.