Nedávné průzkumy provedené v USA prozrazují, že Internet na školách zapustil hlubší kořeny, než se tušilo. V průzkumu skoro třetina studentů amerických VŠ tvrdí, že je „závislá na Internetu“. To, že Internet vyšel z univerzit (pokud odmyslíme jeho armádní pravěk), ví skoro každý; stejně tak se nepochybuje, že právě na vysokých školách je míra využívání Internetu nejvyšší. Nicméně nedávné průzkumy firmy Greenfield Online prozrazují, že Internet na školách zapustil hlubší kořeny, než se tušilo.
V průzkumu skoro třetina studentů amerických VŠ tvrdí, že je „závislá na Internetu“ a a 28 % z nich tvrdí, že jsou něco jako „kybernetičtí fanatici“ (cybergeeks). Připomeňme, že na školách je také polovina děvčat a že většina škol není technicky, či dokonce počítačově zaměřená: nejedná se tedy o nějaký dotazník v převážně mužských třídách fakult informatiky. 92 % všech dotazovaných studentů vlastní počítač a 81% z nich nakupuje na Internetu; 90 % z nich se připojuje nejméně jednou denně, studenti tráví na Internetu průměrně tři hodiny denně.
Šéf výzkumné firmy dodává, že „studentské zvyky předznamenávají budoucí vývoj Internetu“. Přesto, že Internetu fandíme, jde z těchto slov (a výše uvedených čísel) trošku strach: přece nechceme, aby byla třetina národa „závislá“ na Internetu či se považovala za internetové fanatiky. Internet se se značnou jistotou stane součástí našich životů, zcela samozřejmou a normální, tak jako dnes například telefon, noviny, nebo třeba nakupování: nebudeme se ale kvůli tomu stávat „závisláky“ těchto předmětů. Je ale pravda, že atraktivnost a přitažlivost Internetu je větší než u novin nebo nakupování: Internet, jak ostatně prokazuje hodně studií, může vyvolávat fenomén chorobné závislosti, který známe třeba z obdobně atraktivního alkoholu nebo gamblingu. Hrozbu závislosti na Internetu zejména povzbuzuje v poslední době rychle rostoucí význam Internetu jako světa zábavy: od chatování až přes online hraní a sázení, to jsou vše aktivity, které mohou závislost vyvolat daleko snáze než předchozí charakteristika Internetu jako informačního média případně jako místa, kde se nakupuje.
Jiří Hlavenka
0 komentářů:
Okomentovat