Jedna z nejnáročnějších situací pro učitele nebo vychovatele je práce s dítětem, které trvale odmítá plnit požadavky dospělého, nespolupracuje, hádá se, rebeluje, záměrně porušuje pravidla a nerespektuje příkazy.Často jsou to děti s diagnózou hyperaktivita (ADHD/ADD) nebo se specifickými poruchami učení. Psychologové zabývající se dětmi s těmito poruchami chování doporučují při kladení požadavků na tyto děti dodržovat následující postup: Jedna z nejnáročnějších situací pro učitele nebo vychovatele je práce s dítětem, které trvale odmítá plnit požadavky dospělého, nespolupracuje, hádá se, rebeluje, záměrně porušuje pravidla a nerespektuje příkazy. Často jsou to děti s diagnózou hyperaktivita (ADHD/ADD) nebo se specifickými poruchami učení. Psychologové zabývající se dětmi s těmito poruchami chování doporučují při kladení požadavků na tyto děti dodržovat následující postup:
1. Formulace požadavku: Klást požadavek jako otázku není vhodné. (Ne: „Nechtěl bys už konečně … ?“) Je lepší prohlásit: „Teď je třeba udělat …“). U dětí, které se soustavně protiví příkazům, řečnické otázky odpor posilují.
2. Oční kontakt: Je vhodné navázat s dítětem přímý oční kontakt, když klademe požadavek.
3. Vzdálenost: Optimální je být v okamžiku vyslovení požadavku od dítěte jeden metr, případně blíže.
4. Opakování požadavku: Více než dvakrát opakovaný požadavek vede k tomu, že dítě odmítne vyhovět.
5. Síla hlasu: Účinnější je tichý, ale pevný hlas, než hlasitá mluva (křik).
6. Čas: Dítě má dostat asi 3 až 5 sekund na to, aby požadavku vyhovělo. V této době dospělý nemá opakovat příkaz, dávat jiný příkaz nebo hádat se s dítětem.
7. Emoce: Účinnější je dávat příkazy bez emocionálních projevů, bez ječení a nadávání.
8. Popisný jazyk: Je lepší vydávat příkazy co nejkonkrétnější, místo obecných („Dej si na lavici knihu, sešit a penál, svačinu ukliď do tašky“ je lepší než „Připrav se na hodinu“).
9. Vyvozujte důsledky: Vždy pozitivně posilujte (odměňte) chování, kdy žák příkaz splní; lehce (!) trestejte chování, kdy žák neposlechne.
vyšlo v Moderním vyučování
redakce
0 komentářů:
Okomentovat