Jak má vlastně nová maturitní zkouška vypadat? Kdy se bude realizovat? Jak daleko pokročily tzv. katalogy požadavků? Vše si přečtete ve shrnujícím článku o aktuálním stavu příprav nové maturity.
Reforma maturitní zkoušky je v poslední době velmi diskutovaným tématem. Nová podoba maturitní zkoušky by se měla ve školách poprvé realizovat v roce 2004, tedy ve školním roce 2003/2004. Vše je ale podmíněné přijetím nového „školského zákona“.
Vykonání „nové“ maturitní zkoušky bude povinné pro studenty všech studijních oborů ve všech formách studia.
Kdo ji připravuje?
V listopadu 1999 bylo založeno Centrum pro reformu maturitní zkoušky (CERMAT), které bylo Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy pověřeno zajištěním přípravy organizační a obsahové stránky nové podoby maturity. Vzniklo na základě smlouvy tří přímo řízených organizací ministerstva – Výzkumného ústavu pedagogického, Výzkumného ústavu odborného školství a Ústavu pro informace ve vzdělávání. Na přípravě nového modelu maturit se tedy podílejí pracovníci všech zmíněných ústavů společně s mnoha externími spolupracovníky ze středních a vysokých škol a dalších odborných sdružení.
Všechny závažné prvky nové maturity CERMAT konzultuje přímo s řediteli i učiteli ve školách i se studenty. K veřejné diskusi byly předloženy materiály řešící koncepční otázky nové maturity (NOVÁ MATURITA I a NOVÁ MATURITA II) i materiály zabývající se obsahovou stránkou (katalogy požadavků). Diskuse byla, je a zřejmě ještě bude velmi polemická, ředitelé i učitelé často posílají příspěvky s protichůdnými návrhy na řešení. Ne každá připomínka nebo návrh mohou být zapracovány. Je však nutné, aby výsledná podoba maturit byla širokým konsensem všech zainteresovaných stran. Pro všechny, kteří se na přípravě reformy podílejí, je velmi motivující, že z diskusních příspěvků jasně zaznívá, že reforma maturitní zkoušky má ve školách podporu a že pedagogická veřejnost nezpochybňuje nutnost změny.
Jaká bude její podoba?
V novém pojetí bude mít maturitní zkouška dvě části – společnou část a školní část. Společná část bude úplně novým prvkem ve způsobu ukončování středoškolského studia. Dílčí změny však budou provázet i školní část.
Společná část bude realizována formou testů. Půjde o testy, které budou centrálně administrovány, zpracovány a také centrálně vyhodnoceny. Všichni studenti budou muset úspěšně složit zkoušku ze tří povinných předmětů – českého jazyka, cizího jazyka a matematiky nebo občanského a společenskovědního základu. Dále budou moci skládat nepovinné zkoušky ze široké nabídky předmětů.
Důležitým dokumentem se stanou katalogy cílových požadavků, které budou vymezovat nároky státu ke společné části maturitní zkoušky z příslušného předmětu. Katalogy budou závazné také pro tvůrce testů, neboť budou vymezovat učivo, jehož ovládnutí může být v testu ověřováno. Jinými slovy: test nemůže ověřovat jiné požadavky než ty, které jsou stanoveny katalogem. Katalogy budou ministerstvem zveřejněny vždy nejméně 2 roky před termínem konání maturitní zkoušky.
V tuto chvíli jsou ke schvalovacímu řízení připraveny katalogy z českého jazyka a literatury, polského jazyka a literatury (pro studenty škol s polským vyučovacím jazykem), anglického jazyka, německého jazyka, francouzského jazyka, španělského jazyka, italského jazyka a ruského jazyka, matematiky, občanského a společenskovědního základu, fyziky, chemie a biologie. Všechny střední školy by je měly obdržet v říjnu tohoto roku.
Současně CERMAT intenzívně pracuje na přípravě katalogů pro dějepis a zeměpis. Předpokládá se, že budou stejně jako ostatní katalogy předloženy k veřejné diskusi. První návrhy budou zveřejněny ke konci roku a jejich definitivní podoba po zapracování připomínek vzešlých z veřejné diskuse a oponentních posudků v březnu příštího roku.
Testy z povinných předmětů budou studentům nabídnuty ve dvou úrovních obtížnosti (základní a vyšší), testy z nepovinných předmětů pouze v úrovni vyšší. V katalozích budou vymezeny požadavky k oběma úrovním obtížnosti. Studenti se sami rozhodnou, jak obtížnou zkoušku budou skládat. Zkoušky z nepovinných předmětů by měly dát studentům možnost se profilovat vůči vysokým a vyšším odborným školám a vůči budoucím zaměstnavatelům.
CERMAT nyní připravuje ke zkouškám doprovodné materiály, aby se studenti mohli při volbě úrovně rozhodnout zodpovědně. Kromě ukázkových úloh v katalozích budou v nejbližší době studentům k dispozici i ukázkové testy.
Význam školní části neustupuje v souvislosti se zavedením společné části do pozadí. V praxi by tomu mělo být právě naopak. Testy mají sice své výhody, při maturitní zkoušce bude ceněna zejména jejich objektivita, nemohou se jimi ale v dostatečné míře ověřovat produktivní dovednosti studentů.
Školní část by neměla klást důraz na ověřování faktografických znalostí, ale spíše by zde student měl prokázat, že je schopen samostatně řešit problémy, že jeho slovní projev (včetně slovní zásoby) je kultivovaný, že umí vést dialog na dané téma atd. Společná část je zaměřena na všeobecně vzdělávací předměty, ve školní by naopak měl být dostatek prostoru pro odborné, profilové předměty.
Podle nového modelu bude možné školní část konat buď formou tradiční ústní zkoušky před maturitní komisí, nebo vypracováním maturitní práce a její obhajobou také před maturitní komisí. Témata a způsob zpracování maturitních prací stanoví ředitel po dohodě s učiteli. Při stanovení nabídky témat může ředitel vyjít vstříc nejen zájmům studenta, ale např. i budoucím zaměstnavatelům absolventů nebo obci. Školy se tak budou moci výrazněji zapojit do dění v regionu. O formě, jakou bude moci žák maturovat, rozhodne ředitel školy. Pokud ředitel umožní studentům maturovat oběma formami, bude rozhodnutí na studentovi.
Výjimkou bude zkouška z cizího jazyka, pro kterou je forma obhajoby maturitní práce nevhodná. Bude tedy probíhat ústní zkoušení před maturitní komisí a navíc se povinnou součástí stane i písemný projev.
Obě části maturitní zkoušky jsou vzájemně nezastupitelné a nenahraditelné. Tomu odpovídá i způsob hodnocení zkoušek. Student musí úspěšně vykonat všechny povinné zkoušky společné části i všechny povinné zkoušky školní části, aby mu mohlo být vydáno vysvědčení o maturitní zkoušce.
Petra Rubánková
0 komentářů:
Okomentovat