Milan Hausner: Prázdninové rady jak zlepšit využívání IT v další výuce (I.)

středa 16. srpna 2000 ·

Cizojazyčné internetové stránky se hemží celou řadou pouček o tom, co by měli učitelé dělat, aby byly informační technologie ve výuce opravdu užitečné. Dovoluji si vám nabídnout pár ryze českých postřehů, které by třeba mohly jít našim uživatelům informačních technologií ve školách k duhu. Cizojazyčné internetové stránky se hemží celou řadou pouček o tom, co by měli učitelé dělat, aby byly informační technologie ve výuce opravdu užitečné. Dovoluji si vám nabídnout pár ryze českých postřehů, které by třeba mohly jít našim uživatelům IT ve školách k duhu.

Tyto „rady“ jsou určeny především pro ty, kteří počítač používají v rámci normálních hodin – ne pro učitele informatiky, protože tam lze předpokládat, řekněme, profesní přípravu.

Byl bych moc rád, kdyby tento článek vyvolal určitou diskuzi právě na tímto tématem, protože bohužel zatím skoro všichni – ministerstvo i pedagogické fakulty – problém chápou jako výuku počítačů a ne výuku s pomocí počítačů. A právě v tomto ohledu jsme tak trochu ve třetím tisíciletí před počítačovou gramotností.

1. Jak to v loňském roce šlo?
Vždy je užitečné se zamyslet, co se v loňském roce povedlo a co naopak. Konec konců tyto otázky jsou natolik obecné, že platí zcela obecně.
- Byl mi počítač v hodinách vůbec k ničemu?
- Co musím udělat, aby mi ředitel-ka dovolil-a … (doplň podle potřeby)
- Co se mi v hodinách nepovedlo? Proč? Půjde to změnit?
- Co se mi v hodinách povedlo? Proč? Jak to mohu využít?
- V čem udělali mí studenti největší pokrok a jak jim mohu nejvíce pomoci?
- Proč jsem se rozhodl, že už počítač v hodinách nechci ani vidět?

2. Mám ve svých souborech pořádek?
Už jsem si prošel harddisk a smazal všechny staré a nepotřebné soubory?
- Mám je všechny v adresářích a na místech, kde je snadno najdu?
- Mám důležité soubory, hodiny z minulého roku zálohované?
- Není na čase začít využívat školní „hlavní server“ či jiné médium vhodné pro zálohování?
- Už jsem „pročistil“ všechny odkazy, které jsem v loňském roce na internetu používal pro výuku?

3. Učit se, učit se, učit se
- Prošel jsem si odkazy na českých a zejména zahraničních vzdělávacích serverech a podíval jsem se, zda na nich najdu něco užitečného pro své hodiny? Pokud je vaším druhým, byť pasivním jazykem angličtina – najdete určitě. Chce to strávit pár hodin času u „pevné internetové linky“ (když vás pustí do školy, protože z domova si to bude moci dovolit opravdu jen málokterý nadšenec) Hledejte ale opravdu to, co je pro vás důležité – nebo co byste chtěli ve svých hodinách zkusit
- Navštívil jsem softwarového prodejce ve svém okolí ? Vím vůbec, co je na trhu dostupné? Ve školním roce vám na to nezbude čas a ani chuť. Jinak ale v současných podmínkách je zatím tento krok spíše užitečný v době před vánocemi, kdy se skoro všude najdou nějaké ty rozpočtové rezervy a nějaké peníze na takovou zbytečnost zbudou! Je ale dobré vědět, které tituly by bylo možno v mých hodinách využít. Opět platí, že v našich podmínkách toho tak moc není. Česká škola bude od září představovat užitečný výukový software v mnohem ucelenější podobě, aby učitelé měli možnost se alespoň trochu seznámit s možnostmi.

4. Pokecejte si s kolegy
- Už jsem si někdy povídal s kolegy na nějakém chatu či konferenci? Nebojte se, jsou určené i pro víceméně laiky. Další rada nad zlato. České internetové konference jsou dost mrtvé a najdeme v nich pouhé jednotlivce. Vše opět závisí na jazykové průpravě. Na internetu je však celá řada diskuzních fór a je velmi užitečné si vyměnit názory s kolegy. Vřele doporučuji ICQ, kde jsou celé diskuzní skupinky a kde se opravdu diskutuje nad problémy, a ne nad nesmrtelností chrousta. Vzdělávací servery v angličtině jsou leckdy opravdu skvělé, na ty české si ještě budeme muset počkat.
- Už jsem někdy přispěl do nějakého diskuzního fóra?
Diskuzní fórum je jen internetová nástěnka, na které zanecháte váš dotaz a nějaký kolega vám třeba odpoví. Zkuste to, občas budete překvapeni, jak snadno pak najdete pěknou stránku třeba pro výuku biologie. Přispívejte svými názory do různých offline fór a čtěte je! Je ale třeba přiznat, že možností u nás moc není, ale přece jen …

České diskuzní servery

a) Základní a střední školy
I na českém internetu běží školské konference. Zatím bohužel nejsou příliš aktivní, každopádně ale stojí za to, aby se do nich zájemce o novinky zaregistroval.

Průběh konferencí najdete na http://it.pedf.cuni.cz/
Registrace je poměrně jednoduchá. Stačí odeslat mail na tuto adresu: majordomo@it.pedf.cuni.cz
E-mail musí obsahovat příkaz subscribe zs-skoly. Ve vaší mailové poště se pak začnou objevovat dotazy, připomínky či názory účastníků této konference.

b) Informační společnost
V souvislosti s nástupem SIP vznikla podobná konference na následující adrese. Je spravována MŠMT ČR, ale bohužel i zde není příliš aktivní.

http://www.msmt.cz/cp1250/info/sql/dotaznik/konference.asp

c) Školský úřad Pardubice
Tato konference spravovaná ŠU Pardubice měla poměrně dobrý obsah a stojí za to se do archivů podívat. Doufám, že tato konference v souvislosti s reformou státní správy nezanikne.
http://www.forum.supce.cz/

d) cesnet.cz
Na této adrese najdete přehled konferencí, které jsou v současné době na českém internetu aktivní: Vyhledávání na internetu (www.seznam.cz a další) Vám snadno umožní své „odkazy“ aktualizovat.
http://listserv.cesnet.cz/cgi-bin/lwgate/listsavail.htm

Zahraniční diskuzní servery
Vybrat z nabídky zahraničních serverů ty nej… není vůbec jednoduché. Při zadání klíčového slova se objevuje kolem 6 000 odkazů, z nich je relevantních asi tak 2 000.Ze své zkušenosti tedy uvádím ty, které osobně považuji za nejefektivnější.

a) Adprimadiscuss
http://www.delphi.com/adprimadiscuss/start/
Tento server je dokonalým diskuzním serverem, který umožňuje přímé propojení na skupinky učitelů po celém světě. Nový uživatel si může založit vlastní diskuzní téma a začít hovor na uvedené téma.

b) ICQ - komunikační software
Zcela ojedinělým jevem na internetu je komunita ICQ. Na tomto linku naleznete doporučení pro deset nejlepších diskuzních skupin pomocí tohoto softwaru.
http://search.icq.com/dirsearch.adp?query=teacher&searchwhat=IGTG&users=1

c) Seznam mezinárodních odkazů
Další odkazy najdete opět na http://it.pedf.cuni.cz/

5. Čtěte
Už jsem si přečetl něco z teorie využití počítačů ve škole? Sežeňte si alespoň nějakou publikaci zabývající se výukou a počítačem. Rozhodně nečtěte jen počítačové časopisy – jsou pro učitele na začátku jeho snahy aplikovat ICT do výuku zhola zbytečné. Má vlastní ješitnost mi nedá, abych vás tady neodkázal na jeden můj starší článek uveřejněný na České škole – Je to také desatero základů didaktiky využívání ICT ve výuce.

Jakou literaturu doporučit? Rozhodně tu, kterou najdete přímo na webu. Uvádím tedy některé linky se stručnou charakteristikou:
V. Rambousek: Práce s počítačem http://it.pedf.cuni.cz/prakcin/index.html
Základní metodické poznámky pro ICT ve výuce

B. Brdička: Informační technologie ve vzdělání http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/akcni_plan/
Přehled jednotlivých kroků pro uplatnění SIP ve školství (akční plán pro roky 2000-2001)

Další internetové linky budeme uvádět postupně

Neváhejte a zkritizujte mé názory, bude to přesně ono, co bych velmi uvítal. Podívejte se na materiály kolegy Brdičky či dr. Rambouska, ale proboha jinak se nepouštějte do obsáhlých studií vousatých kmetů, kteří jsou sice v teorii jako doma, ale ve škole už nebyli dvacet let.

Milan Hausner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.