Zde je druhý díl nabídky několika ryze českých postřehů, které by mohly jít našim uživatelům IT ve školách k duhu. Tyto rady jsou určeny především pro ty, kteří počítač používají v rámci normálních hodin. (pokračování předchozího dílu, který, pokud jste nečetli, je dobré si přečíst jako první)
6 . Experimentujte, ale ne s žáky
Učím opravdu s internetem?
- Není dvakrát nejlepší vizitkou i šikovného učitele znalého informačních technologií (IT), když s žáky program či web stranu v rámci hodiny testuje místo, aby s ní opravdu učil.
- Učitel musí vědět, čeho chce dosáhnout a jakých prostředků k tomu využije.
- Dobrá hodina s počítačem znamená tři hodiny přípravy.
- Pokud budete využívat program především jako doplněk vlastní hodiny (média), pak zcela určitě musíte prověřit všechny linky a odskoky, kterých budete chtít použít.
- Nejlepším řešením je zde vždy srovnání různých přístupů k stejnému tématu. Provádějte vlastní průzkum dané oblasti (tématu) a rozhodněte se podle svého nejlepšího svědomí. Pokud se vám určitá web-stránka (program) stane vlastní a osvojíte si ji, pak zcela určitě naplní očekávání i vašich studentů. Zdaleka nejhorší je, když učitel využívá techniku, protože to vedení chce a ne proto, že je sám přesvědčen o její efektivnosti.
- Připravte pro své žáky jednoduché projekty. KISS – Keep It Small and Simple je nejlepší radou v tomto ohledu.
7. Používejte počítač i pro běžnou administrativu
Používám vůbec počítač pro běžné úkony?
- Počítač je efektivní pomůckou při běžné školské administrativě. Naučte se jí používat. Uplatnění běžných kancelářských aplikací by nemělo činit potíže žádnému učiteli a to ani na základní škole. Pokud ano, jen těžko budeme předpokládat, že se IT uplatní ve výuce.
8. Didaktika – hledejte cesty jako motivovat studenty
Které didaktické zásady při práci s počítačem dostávají na frak?
- Vžijte se do pozice svého žáka a vaše požadavky upravte vzhledem k průměrně pokročilému studentovi ve skupině. Stanovte přesný plán hodiny a celého projektu. Zásadní chybou je předpokládat efektivní využití počítače po celou hodinu vyjma specializovaných projektů.
- Seznamte žáky s námětem i cíli, kterých byste chtěl(a) v projektu (hodině, lekci) dosáhnout a náležitě je motivujte. Instruktáž musí být velmi přesná a exaktní.
- Zvažte procento nasazení IT v hodinách (ne více než 25 %). Stanovte pravidla hry.
9. Nechte se inspirovat a opisujte (ale tvořivě)
Co na to kolegové? Domácí? Ti ve světě?
- Projděte si tématické plány loňského roku a posuďte, zda by v některém případě mohla technologie zvýšit efektivitu hodiny. Nepřehánějte to. Na druhé straně ale platí, že běžné úkoly tužka – papír lze velmi snadno adaptovat do počítače. Nezavrhujte ani kreslící programy.
- Samostatnou otázkou jsou pak referáty žáků. Žáci mohou dostat relativní volnost a prezentovat své projekty (referáty) i multimediální formou. Na internetu najdete (bohužel jen v angličtině a my doufáme, že v blízké době i na České škole) celou řadu příkladů, které by s trochou snahy šly velmi dobře v podmínkách školy aplikovat. Studenti mohou vytvářet prezentace, kreslené projekty či další možnosti.
- Seznamte své kolegy (tedy pokud je to vůbec zajímá) s vašimi plány. Projděte si internet a pokuste se podívat se, jak vaše téma řešili kolegové na celém světě.
- Vždy je dobré rozvíjet mezipředmětové vztahy. Internet je k takovým projektům přímo ideální.
Snažte se najít zajímavé školní práce, texty, obrázky, případně i klipy (rychlost linek ale tuto možnost ve většině škol omezí).
- Pozor ale při vyhledávání! Ztratíte spoustu neefektivního času! www.ceskaskola.cz vám bude zanedlouho přinášet některé tyto odkazy. Zajímavé linky, projekty a další informace určitě najdete na adrese Učitelský spomocník.
- Vytvořte si seznam bookmarků – odkazů, které čas od času aktualizujete.
Znovu se prosím podívejte na stránky s diskuzními servery (viz předchozí díl), případně na zahraniční online služby jako je www.education-world.com
10. Původní obsah, nová forma – probuzený učitel a nespící žák
Zde asi není třeba příliš mnoho dodávat. Obecná formulace říká vše. Nicméně se pokusím některé poznatky shrnout.
- Hledejte zdroje, které jsou pro studenty relevantní. Pokud využíváte internet pro výuku, doporučuji omezit zdroje, které mohou v určitém momentu studenti využít. Já vím, cenzura, namítnete! Na druhé straně je to podle mé zkušenosti jediná cesta jak se vyhnout naprosto neefektivní ztrátě času a „ztracení v prostoru.“
- Totéž platí pro CD – ROMy, encyklopedie a další zdroje. I zde je méně, leckdy více.
- Nechte žákům šanci, aby se na hodinách podíleli. Jakkoli.
- Kvalitní software (obsahově a graficky) zvedá atraktivitu hodiny a zvyšuje efekt učení, pokud je hodina dobře připravena.
- Pokud jste dostatečně silní v anglických kramflecích, pak se nebojte s vašimi žáky (8. a 9. třída základní školy – to nejméně) vyplnit některé web testy, kterých také najdete poměrně hodně. Žáky daný přístup velmi přitahuje a na druhé straně se učí zvládat i cizí jazyk. (například www.thinkquest.com, www.aqua.org )
- Nebojte se komunikativních projektů, v kterých žáci plní shodné úkoly se svými „kamarády“ po celém světě. Přinejmenším srovnání je vždy užitečné.
- Nedá mi to, abych nepřipomněl, že dnes podobné projekty lze posilovat dalšími technologickými „hračkami“ – scanner, digitální fotoaparát, kamera apod.
- Na druhé straně však musím připomenout jedno zásadní pravidlo: Pokud využíváte jakékoli zdroje z internetu, měli byste mít souhlas nositelů copyrightů (ne, tuto skutečnost komentovat nebudu).
- Připravte si plán hodin, kdy budete technologii využívat. (Samozřejmě, že se nápady rodí průběžně.) Když nic jiného, tak můžete konzultovat využití počítačové třídy ve škole, prezentační místnosti, exkurze do planetária, zoologické zahrady a pod). Není nic horšího než anarchie ve vlastní výuce.
- Nikdy ale nezapomínejte, že technologie je jen podpůrným prostředkem. Osnovy jsou závazné.
- Na závěr si nechám jednu radu, s kterou ale bohužel dost velké procento učitelů zápasí. Když o internetu či počítačích něco nevíte, zeptejte se vlastních žáků. Mezi nimi se určitě najde některý, který vám poradí. Mohu vás ujistit, že podobné dotazy či prosby budou ve vašem pedagogickém repertoáru vždy mezi vysoce účinnými formativními prostředky – žáci podobné okamžiky přijmou s pochopením a pocit týmové práce se výrazně utuží. V žádném případě neplatí, že učitel ztratí autoritu – právě naopak. Leč právě takové věci, které tvoří podstatu pedagogiky se právě ve světě s počítačem musíme stále učit.
Milan Hausner
0 komentářů:
Okomentovat