Jako volný příspěvek k diskuzi o víceletých gymnáziích lze pojmout tuto odpověď na častý dotaz rodičů, jestli mají poslat svého potomka na gymnázium. Odpovědět však můžeme spíše řadou otázek, které by si rodiče měli položit, než dospějí k nějakému rozhodnutí. Jako volný příspěvek k diskuzi o víceletých gymnáziích lze pojmout tuto odpověď na častý dotaz rodičů, jestli mají poslat svého potomka na gymnázium. Odpovědět však můžeme spíše řadou otázek, které by si rodiče měli položit, než dospějí k nějakému rozhodnutí - v každém případě totiž jde o jejich rozhodnutí a žádný expert je nemůže udělat za ně. Otázky můžeme shrnout do tří okruhů - k rodičům, k dítěti a ke škole.
Především musí rodiče položit otázku sami sobě - co je vede k uvažování o tomto kroku? Motivací může být realizace vlastních ambicí prostřednictvím dítěte, konformnost rodičů vůči sociálnímu prostředí (jiní to také dělají), potvrzení sociálního statusu rodičů (všichni lepší lidé to dělají), potvrzení ekonomického statusu rodičů (máme na to). Velmi často se totiž stává, že dítě je pro rodiče především vizitkou, kterou prokazují navenek svou úroveň. Projevuje se to ve způsobu oblékání, výběru aktivit a vybavení pro dítě a v neposlední řadě také volbou prestižní školy. Dítě je přitom pouze prostředkem, jako individualita není bráno v úvahu. Motivem volby osmiletého gymnázia však může být také snaha zajistit dítěti co nejlepší vzdělání.
Z uvedených motivů obstojí samozřejmě pouze poslední, protože ostatní směřují k uspokojení potřeb rodičů, bez zřetele na dítě. Je však nutné, aby rodiče byli ve zkoumání vlastních motivů skutečně upřímní.
Ve vztahu k dítěti je třeba položit si otázky, týkající se jednak předpokladů dítěte ke studiu na náročnější škole a dále na jeho schopnost sociálního začlenění. Osmileté gymnázium je určeno pro nadprůměrně nadané děti a změna školy navíc vyžaduje schopnost dobré sociální adaptace.
Při přeřazení dítěte na náročnější školu je důležitý nejen dosavadní dobrý prospěch, ale hlavně to, jakým způsobem ho dítě dosahuje. Musí se hodně učit? Potřebuje neustálý dozor a pomoc? Učí se naopak samo a s chutí? Je třeba si uvědomit, že ve výběrové škole se dítě setká s vyššími nároky učitelů, ale i s vyšším tlakem spolužáků, kteří budou rovněž vybraní dobří žáci. Studijní předpoklady lze samozřejmě ověřit i vyšetřením v pedagogicko-psychologické poradně, ale rodiče by měli vědět, jestli jejich dítě má skutečně studijní zaměření - jestli je zvídavé, chce věcem přijít na kloub, má potěšení z poznávání nových věcí, hodně čte. Osmileté gymnázium znamená volbu studijní orientace dítěte až do vysokoškolské úrovně, ptejme se tedy nejen jestli je naše dítě dosti nadané, ale jestli ho podobné směřování také těší.
K sociálnímu začlenění dítěte je důležité si uvědomit, jak se dítě cítí ve své dosavadní třídě, kolik má kamarádů a jak snadno je případně získává v novém prostředí. Pokud mu tyto věci působí obtíže, pokud se neumí mezi ostatními prosadit, je riziko, že pro něj nová třída bude přílišnou zátěží. Nová škola může zasáhnout i mimoškolní vztahy, zvláště pokud dítě bude muset dojíždět. Na bývalé spolužáky už nebude čas, noví budou příliš daleko a ze všech koutů města. Jak jsou pro naše dítě současné sociální vztahy důležité?
Ve vztahu ke škole by rodiče měli vědět, co dosavadní škola jejich dítěti poskytuje, jaké je v ní sociální klima, jací jsou učitelé, jaké metody se tam používají. Totéž by si samozřejmě měli zjistit o uvažované nové škole - fakt, že jde o osmileté gymnázium ještě nemusí nic vypovídat. Náročnější škola znamená vyšší nároky učitelů, více práce pro dítě i rodinu, změnu režimu i návyků. Rodiče by měli pečlivě uvážit, do jaké míry jsou ochotni tyto změny podstoupit.
Hadj Moussová Zuzana
0 komentářů:
Okomentovat