Platy amerických učitelů byly doposud založeny výhradně na délce pedagogické praxe a zkušenostech učitele. Nyní však Národní pedagogická asociace zahájila diskuzi o odměňování učitelů podle jejich výkonu a dosahovaných výsledků. Americká Národní pedagogická asociace (NEA) zahájila diskuzi o velmi citlivém návrhu, kterým je odměňování učitelů ve školách podle jejich výkonu a dosahovaných výsledků. Návrh by se prý mohl stát řešením, jak přesvědčit učitele, že kvalitní práce se žáky se vyplácí a je také finančně oceňována. Iniciativu Národní pedagogické asociace, která sdružuje 2,5 milionu amerických učitelů, od samého počátku podporují silné americké odbory učitelů základních a středních škol.
Po mnoha letech neměnné praxe tak dochází k průlomu v úvahách o citlivých otázkách finančního odměňování pedagogů ve školách, neboť platy amerických učitelů byly doposud založeny výhradně na délce pedagogické praxe a zkušenostech učitele. Podobné návrhy byly předloženy již v 80. letech, ale nesetkaly se s větší podporou, protože prosazovaly zvýhodňování některých věkových nebo profesních skupin učitelů. Příznivci plánovaných změn tvrdí, že změny v odměňování amerických učitelů jsou nutným předpokladem obsahových změn v oblasti vzdělávání žáků. První návrh materiálu vymezuje finanční odměny pro učitele, které jsou založeny zejména na rozšiřování jejich kvalifikace a osvojování nových kompetencí. Jejich hodnocení by ovšem nemělo podléhat často velmi subjektivnímu názoru na kvalitu jejich práce ze strany ředitelů škol. Odborové organizace ředitelů škol na druhé straně vyslovily řadu podmínek, které by měly být splněny před experimentálním ověřováním této alternativní formy odměňování učitelů.
Daleko vlažněji dokument doporučuje podporovat experimenty, při nichž by jednotliví učitelé byli odměňováni podle na základě zajišťování dalších školních povinností. Odmítány jsou zejména návrhy na odlišné odměňování učitelů podle jednotlivých předmětů, přestože část učitelů se doposud domnívá, že některé předměty jsou důležitější než ostatní. Velká diskuse je vedena kolem odměňování učitelů na základě testových výsledků dosažených žáky při každoročním testování v amerických školách. Výsledky testů by měly hrát určitou roli při posuzování kvality vyučování, ale vyvozování závěrů o kvalitách učitele pouze z výsledků testů má ve školách stále řadu vášnivých odpůrců. Není se co divit zejména učitelům v amerických veřejných školách, které praskají ve švech.
Americké učitelské odbory nepodporují zdaleka tak individuální formy odměňování jednotlivých učitelů jako spíše skupinové incentivní programy, které by vedly k odměňování všech učitelů dané školy za dosahování kvalitních vzdělávacích výsledků. Podmínkou odborů ovšem je, aby tyto programy obsahovaly jasně stanovená a objektivní kritéria, která by nezávisela na hodnocení ředitelů škol a úředníků školské administrativy.
Velkou naději vzbuzuje také zřízení Národního výboru pro standardy profesionální výuky, který prosazuje, aby se učitelé pravidelně podrobovali dlouhodobému hodnocení, které by bylo v kompetenci profesních svazů. Tento směr uvažování má podporu i amerických učitelských odborů. Národní pedagogická asociace však již v tomto stádiu projednávání návrhu získala poměrně širokou podporu v mnoha státech americké unie pro poskytování finančních bonusů školám, které trvale zaměstnávají především aprobované učitele. Diskutovány jsou také i speciální bonusy pro speciální pedagogy, učitele v nedostatkových oblastech školství a finanční dotace pro učitele, aby učili ve školách s dlouhodobě nízkými vzdělávacími výsledky.
Antonín Mezera
0 komentářů:
Okomentovat