V rámci akce Planeta Internetu byl pořádající společností Planeta.cz proveden hloubkový průzkum na českých školách, který se týkal vybavenosti, vzdělávání a využívání Internetu. Zde jsou výsledky. V rámci akce Planeta Internetu byl pořádající společností Planeta.cz proveden hloubkový průzkum na českých školách, který se týkal vybavenosti, vzdělávání a využívání Internetu. Na tento průzkum odpovědělo celkem 797 škol, což je více než 10 % všech základních a středních škol v České republice. Z uvedeného množství tvořily střední školy 31 % a základní pak 69 %. Tento poměrně reprezentativní průzkum každopádně přináší velmi zajímavé výsledky, přestože byl nepochybně motivován i komerčními zájmy partnerských firem.
Co brání rozvoji Internetu?
Uvedené odpovědi zachycují subjektivní názory respondentů. Podle Planety.cz se na tuto otázku v počátku projektu objevovala až v 90 % odpovědí cena, postupem času a po bližším seznámení s problematikou se faktor ceny dostal až pod hranici 60 %. Podle respondentů nemusí být rozhodujícím kritériem cena, ale stanovení jasných cílů ve školství.
Jakou rychlostí je vaše škola připojena?
Tento graf zobrazuje dva možné stavy: buď škola není připojena vůbec (33 %), nebo je připojena a uvádí jakou rychlostí. Je zřejmé, že převažuje typ připojení pomocí modemu a vytáčené linky při nižších rychlostech. V součtu pouze 10 % škol uvedlo takový druh a kvalitu připojení, které lze úspěšně využívat při výuce. Je zajímavé, že 12 % škol uvádí, že mají Internet, ale nejsou schopni určit rychlost ani druh připojení.
Vyučujete Internet?
Zde pouhých 41 % škol odpovědělo ano. V této odpovědi jsou obsaženy i ty školy, které vyučují Internet pouze v teoretické rovině, tedy bez připojení a bez možnosti získané znalosti prakticky vyzkoušet. 8 % škol se k otázce nedokázalo vyjádřit, což je nepříjemně vysoký počet.
Kolik máte počítačů určených pro výuku?
Je potěšující skutečností, že téměř 50 % škol má pro výuku určeno více než 10 počítačů, jedná se ovšem převážně o počítače několik let staré, nejčastěji s procesorem Pentium. Stav vybavenosti škol stále není uspokojivý.
Používáte Internet při správě školy?
Opět překvapil vysoký počet odpovědí ne nebo nevyplněno, celkem 42 % škol tedy nepoužívá Internet nebo e-mail pro správu školy ani pro komunikaci se školskými úřady. Pokud jsou tedy připojeny, tak pouze pro připojení samotné, které není efektivně využito.
Vnímáte nějaké negativní vlivy Internetu?
Názorem 63 % oslovených je to, že nevidí žádné negativní vlivy Internetu. V praxi velmi záleží na přístupu, s jakým jsou informace z Internetu předkládány, tedy jakou cestu žákům ukážeme. Dáme-li jim dostatek zajímavých podnětů, nebudou mít potřebu vyhledávat stránky s diskutabilním obsahem
Naráží vaši žáci při využívání Internetu na jazykové bariéry?
34 % odpovídá ano, angličtina tedy není až tak zažitým jazykem. Počet 37 % - nevyplněno zahrnuje ty školy, které uvedly, že nemají Internet určený pro žáky nebo jej nemají vůbec.
0 komentářů:
Okomentovat