Lze dyslexii předcházet a je možné ji léčit? Po Dekádě mozku máme jasné důkazy, že dyslexie ve škole je zbytečná. "Gram prevence je lepší než tuna terapie"
- dle Benjamin Franklina, který podle dnešních hodnocení zřejmě trpěl poruchou pozornosti a hyperaktivitou.
1. Neurogenetika
V roce 1997 byl identifikován gen, který přenáší dyslexii. Je také statistická asociace mezi poškozením při porodu a dyslexií.
Závěr: dyslexie je založena nejpozději po narození - dávno předtím, než se dítě učí číst.
2. Neurofyziologie
Studie činnosti mozku dyslektiků potvrzují specifickou mozkovou dysfunkci. Kvantitativní EEG (QEEG) a pozitronová emisní tomografie nalezly dysfunkci v postranní oblasti levé hemisféry (gyrus angularis). Dyslexie je vlastně dyschronie - nedostatečná koherence ve spolupráci center řeči a zpracování informací.
3. Psychofyziologie
V precizní prospektivní studii prokázal profesor psychologie Univerzity Illinois Molfese, že dyslexii lze diagnostikovat ihned po narození metodou evokovaných potenciálů (EP).
Ze 186 plně donošených a nepoškozených dětí, kterým zjistil EP 36 hodin po narození, mělo v 8 letech:
- specifickou poruchu čtení (čtenářský kvocient významně nižší než inteligenční) 9%
- poruchu učení nespecifickou (podprůměrný čtenářský i inteligenční kvocient) 4 %, --- tj. celkem 13 %.
Z těchto 24 dětí mělo specifické odchylky EP po narození 22. Tj. 92% těchto dětí mohlo dostat potřebnou nápravu ještě před nástupem do školy!
Studie také ukazuje, že
1. dyslexie jako neuropsychická porucha je mnohem častější, než uvádějí dosavadní učebnice.
2. získaných dyslexií je proti vrozeným malý podíl (9%) - aspoň v USA.
ZÁVĚR 1: POUČENÍ DIAGNOSTICKÉ
JAKMILE TYTO POZNATKY MÁME, PAK DÍTĚ S DYSLEXIÍ NEMÁ VE ŠKOLE CO DĚLAT.
Je velká chyba sociálního systému - především zdravotnictví a předškolního poradenství - že disponované děti donutí jít do školy, aby tam ne vlastní vinou selhaly. Je to hrubě neetické chování dospělých k dětem.
Dokud jsme nevěděli… ale teď víme!
ZÁVĚR 2: POUČENÍ TERAPEUTICKÉ
Psychofyziologická a neurofyziologická determinace poruchy ukazuje, kde se má začít: u zdroje.
ZÁVĚR 3: ŽÁDOUCÍ INTERVENCE DLE HIERARCHIE DYSFUNKCE
Od základu nahoru:
1. Neurofyziologie:
Zde, jako u jiných mozkových dysfunkcí, je na místě správná výživa CNS: vitaminy (zvl. B6), minerály (zvl. hořčík), nootropika (zvl. Piracetam).
2. Psychofyziologie:
Dyslexie je porucha specifické dovednosti, čtení. A to proto, že je dysfunkcí obecných neuropsychických funkcí, zejména sluchových, zpracování informací, a synchronie sluchových, zrakových a řečových center.
Zde je metodou volby EEG biofeedback, protože jeho specifita je právě v nápravě obecných funkcí. Specifický trénink posiluje nedostatečnou spolupráci mozkových center.
3. Psychologie:
Na úrovni manifestace jde o poruchu specifické dovednosti. Zde má svoje místo edukativní terapie, jakou provádějí pedagogicko-psychologické poradny (PPP).
Vzhledem k tomu, že dysfunkce je komplexní, projevuje se na různých úrovních, optimální terapie má být také komplexní.
Z naší poradenské a klinické praxe máme ověřeno, že na "mediační úrovni" je EEG biofeedback schopen napravit dyslexii samostatně - právě proto, že obecné mentální funkce jsou vztaženy jak k nervové konstituci, tak ke specifickým dovednostem.
Z výzkumů profesora Fabera víme, že edukativní terapie odstraní příznaky, ale nervová dysfunkce zůstává.
Zároveň jsou případy, kdy EEG biofeedback zlepší obecné funkce, ale ke zvládnutí specifické dovednosti je třeba i zároveň specifická náprava.
EEG biofeedback jako psychofyziologická intervence edukativní intervenci PPP a jako vzájemně se doplňující a pomáhající, plus nezapomínat na potřebnou specifickou výživu nervových buněk.
Znovu však: náprava by měla proběhnout v předškolním věku (nejlépe v 5 letech).
Kompletní texty studií možno získat:
EEG BIOFEEDBACK INSTITUT
zdravotnické zařízení v oboru klinické psychologie a neurologie
Fakultní poliklinika
110 00 Praha 1, Lannova 2
Tel/Fax: (02) 2480 2349
0 komentářů:
Okomentovat