Rostislav Fojtík: Zařizujeme učebnu výpočetní techniky

úterý 21. března 2000 ·

Poslední dobou se všude mluví o počítačích, softwaru a hardwaru, internetu a podobně. Školství v tomto ohledu není pozadu. I zde se postupně stále více prosazují moderní trendy informačních a komunikačních technologií. Nejedná škola se snaží držet krok s tímto vývojem a zařídit alespoň jednu odbornou učebnu výpočetní techniky. Po vyřešení prvotního problému, tedy zajištění financí, přichází na řadu problémy další. Vzhledem k tomu, že získaná finanční částka většinou nestačí na komplexní vybavení učebny specializovanou firmou (hardware, software, nábytek, kompletní instalace i spojení PC), buduje se mnohdy učebna částečně "svépomocně". Pro všechny učitele, kteří se ujali nelehkého úkolu vybudování či údržby učebny výpočetní techniky je určena následující krátká série článků.

Konečně jsme sehnali dostatečnou finanční částku, vybrali dodavatele hardwaru a softwaru, vyčlenili místnost, která od nynějška bude sloužit jako odborná učebna výpočetní techniky a rozmístili počítače a můžeme začít učit. Jenže ono to není tak jednoduché. Kvalitní počítačová učebna není jen výkonný hardware a nejnovější software, ale rovněž další zařízení a celková struktura učebny.
Počítače je samozřejmě potřeba umístit na stolech, jenže ne každý stůl je k tomuto účelu vhodný. Představit si téměř ideální nábytek k počítači není problém. Dokonce existují firmy, které tento speciální nábytek vyrábějí. Cena je většinou ovšem pro školy příliš vysoká.

Stůl musí být dostatečně stabilní, aby se při práci nehoupal, nevibroval a neposouval již při působení malé síly. Rovněž plocha stolu musí být dostatečně velká. Uvědomme si, že na ní potřebujeme umístit skříň počítače (case), monitor, klávesnici, podložku pro myš, případně tiskárnu a ještě musí zůstat prostor pro odkládání učebnic, sešitů a dalších pomůcek žáků. Běžné školní lavice nejsou v žádném případě vhodné. Nejenže mají malou nosnou desku, ale hlavně jejich stabilita a hmotnost není určena pro umístění počítače. Stačí zbrklejší pohyb neposedného žáčka a lavice se posune nebo dokonce převrátí. Dnešní pevné disky a další částí PC jsou sice lépe chráněny než v minulosti, přesto jim vibrace a otřesy nesvědčí a může dojít i k vážnějšímu poškození. Pamatujte, že nesmíte manipulovat, přenášet či třást se zapnutým stolním počítačem. Při zařizování učebny je tedy nutné zajistit dostatečně velké a stabilní stoly. Nenachází-li se v inventáři školy, bude je potřeba zakoupit nebo získat například od sponzora.

V okamžiku, kdy se podaří zajistit adekvátní nábytek, je potřeba se zamyslet nad jeho uspořádáním v místnosti. Klasické uspořádání třídy, tedy řady stolů za sebou v čele s tabulí, se mnohdy přejímá i pro odbornou učebnu výpočetní techniky. Jestliže pro běžnou výuku je toto uspořádání většinou nejvhodnější, tak při výuce informatiky můžeme zvolit i jiné možnosti. Pokusím se srovnat dva nejčastější typy uložení stolů v počítačové učebně.

Klasické uspořádání stolů v několika řadách
Klasické uspořádání s počítači v několika řadách má podle mne snad jen dvě větší výhody: do učebny se vejde o něco více počítačů než při uspořádání do "U" a žáci při pohledu na tabuli se nemusí otáčet. Osobně toto uspořádání doporučuji jen v případě nestandardních rozměrů učebny (velmi malá nebo členěná pomocí různých přepážek). Velké množství nevýhod mě však vede k tomu, abych osobně preferoval následující rozložení stolů.

Uspořádání stolů s počítači do tvaru písmene "U"
Stoly jsou umístěny po obvodu učebny s tím, že jedna z obvodových stěn (obvykle jedna z dvojice kratších) je vyčleněna pro tabuli a učitelský stůl. Zbylé tři (u menšího počtů počítačů dvě) stěny jsou základnou pro uložení stolů. Výhod tohoto uspořádání je povícero. Učitel má větší přehled o jednotlivých žácích. Na všechny monitory je lépe vidět, než když jsou uspořádány v řadách za sebou. Jen mírným pootočením hlavy může vyučující kontrolovat žáky například při zpracovávání samostatné práce. Nejen pro vizuální kontrolu, ale rovněž pro snadnější přístup k jednotlivým žákům a jejich PC je uspořádání stolů do písmene U vhodnější. Kdo se někdy prodíral úzkými uličkami mezi lavicemi, aby tápajícímu studentovi pomohl orientovat se v aplikaci, ví o čem asi teď píši. Nevýhodou je umístění tabule vůči žákům. Žáci se musí k tabuli otáčet, někteří i o 180°. Vzhledem k tomu, že výuka v odborné učebně by měla být hlavně praktická, však výklad a zápis nebývá rozsáhlý. A v případě, že učitel najednou zjistí, že je potřeba delšího vysvětlování a psaní na tabuli, není nic jednoduššího, než žáky poprosit, aby si vzali židle a přesunuli se před tabuli. Za další plus popisovaného uspořádání považuji i to, že učebna vypadá odlišně než všechny ostatní třídy. Pro žáky to představuje vítanou změnu a děti se do netradičně pojatých učeben více těší a raději v nich pracují. V případě dostatečně prostorné učebny je možné umístit uprostřed lavice se židlemi. Žáci zde mohou provádět zápisy do svých sešitů, psát písemky, poslouchat výklad učitele.

Pořádek v kabelech
Možná, že to znáte. Potřebujete projít od jednoho studenta k druhému a procházení mezi lavicemi se stává téměř životu nebezpečnou záležitostí. Mezi stoly se povalují hromady kabelů spojujících jednotlivé síťové karty, počítač s tiskárnou či se zdrojem napájení.
Při budování odborné učebny mějte na paměti, že z každého PC několik kabelů povede a že bude potřeba je nějakým způsobem zajistit. Volně se povalující kabeláž je nejen nepřítelem pohybu po učebně, ale hrozí i poškození techniky. Zakopnout o nezajištěný vodič není žádné velké umění a strhnout při tom monitor ze stolu či v lepším případě "jen" vytrhnout koaxiální kabel ze síťové karty a zajistit zhroucení počítačové sítě není událost, o kterou by někdo stál. Volný kabel lze rovněž lehce poškodit, například posunutím židle na vodič může dojít k jeho zlomení. Přitom stačí tak málo, vést veškeré vodiče v lištách, případně speciálních úchytkách po stěnách stolů, po zemi či po stěnách učebny. Již při vybavování učebny je potřeba mít na paměti, že je nutné investovat i do zajištění kabeláže. Nejjednodušší se jeví vést vodiče ve speciálních lištách, kterých je velké množství různých druhů. Osobně doporučuji lišty širší (například šířky 40 mm, typ LV 40x20, cena 25,-Kč za 1 metr), aby jste do nich mohli v případě rozšiřování učebny vložit další kabely. K lištám se vyrábějí různé spojovací části do rohu stěn, pro změnu směru, rozdvojení vedení kabeláže a podobně. Vodiče lze také vést v podlaze či stěnách místnosti. Vyžaduje to však stavební zásah a zde se bez odborné firmy neobejdete, navíc nejde vedení variabilně měnit. Při zajišťování kabelů se projeví další výhoda uspořádání stolů v učebně do písmene "U". Kabely jsou totiž vedeny v místech, kde se běžně žáci ani učitel nepohybují, tedy za stoly směrem ke stěně učebny.

Rostislav Fojtík

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.