Marek Šalanda: Svět na dlani

úterý 28. března 2000 ·

Zeměpis nepatří mezi předměty, které by působily žákům a studentům ve školách výrazné potíže, přesto mnozí z nich nenajdou na mapě známá místa a nedovedou si představit svět jako prostor. Přehled výuky zeměpisu

K tomu by jim mohl posloužit počítač, který si s prostorem přeci umí poradit.

Zeměpis ve mně vždycky probouzel zajímavé představy – snažil jsem se v duchu si vymýšlet a zobrazovat místa, o kterých učitel mluvil, která jsem ukazoval na mapě. Měl jsem na učitele zeměpisu štěstí – s rozumem se snažil otupit hrany tehdejšího školství, které prosazovalo pouze učení se zpaměti a potlačovalo kreativitu. Ta je však pro zeměpis asi nejdůležitější, protože geografie je tím, čím se geografové zabývají. A mnozí si i dnes zeměpis představují opravdu jako zeměpis a ne jako geografii. V tom tkví také problém současného výukového softwaru zeměpisu u nás. Je až na výjimky příliš -pisný.

Zavažte si oči, napíšeme test
Takový grund výuky zeměpisu spočívá v práci s prostorem – musí umět naučit prostorové vnímání světa. Opírá se přitom o základ, který vychází ze znalosti výskytu nejrůznějších objektů a jevů – tedy států, měst, řek, pohoří, přírodních zajímavostí apod. Tento základ je takovou zeměpisnou násobilkou, kterou je potřeba cvičit a cvičit. Produkty Terasoftu nejsou ani tak výukou zeměpisu, jako spíš testovým softwarem, který vyzkouší žáka klasickým způsobem v duchu slepých map. Určuje, kde leží jaké státy, jaká města, přírodní útvary apod. Bohužel prostor a plasticita chybí (vzhledem k době vzniku) a smysl zkoušení výskytu různých přírodních útvarů tak trochu s tím. Prostředí navíc pracuje s omezenou barevnou škálou, která připomíná počátky barev na počítačích. Podobnou cestou se vydal i Tomáš Holubec, který dokázal podchytit s větší pečlivostí a přesností již zmíněné osnovy a jeho testy pomohou žáku/studentovi v přípravě na klasické zkoušení, které obsahují přijímací testy ze zeměpisu kamkoli. Opět se však někam vytratilo pojetí prostoru – pravda, autor nepracuje s bílou plochou jako předchozí produkty, znázornění reliéfu kopečkovou metodou však ještě není to pravé. Ke školním testům zeměpisu patří neodmyslitelně také slepé mapy. Samostatně je nabízejí u Zonerů a také Calda’S – ty vypadají velmi podobně, navíc mají horší kvalitu zobrazení a editace. Slepé mapy od Zoner software můžete využít jako podklady pro různé kartogramy aj., jejich možnosti jsou ve spojení s Callistem opravdu velmi široké. Tomáš Holubec nabízí i pracovní listy do zeměpisu pro obohacení výuky a lepší pochopení látky. Místo doplňování některých slov přímo do souvislého textu bych však uvítal stručněji strukturovaný text s možností doplnění údajů, ne přesné citace slov.

Hledání barevného světa
Po zvládnutí této násobilky, která tvoří více jak 70 % podíl přijímacích zkoušek na některé vysoké školy, lze začít konečně s výukou zeměpisu. Jak snadný je zeměpis a jak nesnadné je dobře ho učit… Grada připravila produkty, které spojují testy s výukou. Kvalita prostředí je sice strohá, ale setkáme se již s barevným vyznačením reliéfu. Při výkladu se bohužel objevuje opakování formou doplňování přesných citací slov do textu. Produkty jsou sice „ozvučeny“, ale pouze zvukem doprovázejícím stisknutí tlačítka apod. K dispozici jsou i zajímavé testy zakončené hodnocením. Bohužel celý software tak trochu připomíná stručnou knihu. A to je na produkt vydaný v roce 1999 poněkud málo.
V MediaTradu distribuují již od roku 1997 programy zaměřené vždy na jeden konkrétní světadíl. Plně přitom využívají multimediálních schopností počítačů a snaží se podchytit prostor fotografiemi a videoukázkami. Výuka přírodních celků však opět probíhá na nepřírodním pozadí bez vztahů a vazeb, jednotlivé státy jsou popsány stručným encyklopedickým duchem a nad některými grafy, vyjadřováním a informacemi se občas geograf podiví. Hlasový a obrazový doprovod však živě provedou příběhem o kousku světa, který doplní řada názorných schémat a srovnání. Navíc je to již výuka obsahující širokou řadu tématických okruhů, které doplňuje test získaných znalostí. Nebyla by to BSP Multimedia, kdyby nelokalizovala něco i pro zeměpis. Stát se světošlápkem budou chtít spíše děti, ale nebraňte jim v tom. Kvalitně lokalizovaný produkt vystihl podstatu výuky zeměpisu a prostor pojal 3D animacemi, měřením vzdáleností, zvýrazněním zajímavostí aj. Nechybí ani slepé mapy. Produkt sice dítě nepřipraví k žádným zkouškám, ale probudí v něm zájem o zeměpis, resp. o svět kolem. A o to při výuce ve školkách a na základních školách jde především. Do zeměpisu je potřeba nosit i pořádný atlas, bez kterého se opravdu neobejdeme. Jimaz lokalizoval Atlas světa, který se může pochlubit svým rozsahem. Výborným doplňkem jsou nástroje jako aktuální měřítko nebo lokalizace místa z pohledu celého světa včetně zeměpisné šířky a délky. Oživení videem, textem, fotografiemi, přehlednými grafy, s kterými můžete také pracovat, přiblíží hledané lokality. Chyběly mi však nadmořské výšky jednotlivých bodů a nebylo by špatné doplnit atlas i o větší množství tematických map včetně morfologie oceánů a moří.

Svět stárne
Výuka zeměpisu je velmi náročná na aktualizaci. Učitel, který dokončí školu a jde učit, vystačí s vědomostmi ze školy průměrně dva roky, pak se spousta informací stane zastaralými a je potřeba je aktualizovat. Tento jev samozřejmě ovlivňuje i tvorbu výukového softwaru. Autoři se občas sice snaží do aktualit jít, ale neumějí je podat jinak, než encyklopedickým duchem. Přitom je tolik obecných informací vyžadujících schémata a animace, které právě geografii dělají geografií, které podporují kreativitu a myšlení…

Klokaním krokem
A tak se s produktem, který by bezpečně naučil zeměpis od A do Z u nás nesetkáme. Škoda. Kam se poděl obecný zeměpis, který umožňuje pochopit vazby, přírodní procesy a jevy? To je přeci ten druhý základ, který musí přijít po orientaci na mapě. Výrobci ho však přeskočili a rovnou se vrhli do světa lidí. Při popisech světadílů, států apod. již znalost zmíněných jevů předpokládají. Nejméně naučíte žáky svět tehdy, předložíte-li jim pouhá strohá fakta. Vezmete-li každý stát a uvedete k němu pouze stručné informace stejného rázu. To ale není výuka, tyto informace se dají získat v jakékoli encyklopedii. Je potřeba vyzdvihnout zajímavosti a odlišnosti, originalitu a nabídnout srovnání. To se také někam vytratilo a všimli si toho pouze zahraniční výrobci ve Světošlápkovi a v Atlase světa.
Když jsme před lety s otevřenými ústy sledovali nástup počítačů, představy výuky zeměpisu na nich nebraly konce – 3D grafika nabídne 3D simulace, prostor se stane samozřejmostí, světu se vrátí pravá podoba… Zatím se tak v Česku ještě nestalo. Opravdové výuce zeměpisu se výukový software tak trošku vyhýbá.

Produkty byly zapůjčeny od těchto firem a distributorů:
Calda´S, (0468) 97 22 64, Grada Publishing, (02) 20 38 65 11–2, Jimaz, (02) 33 37 23 01, Media Trade, (02) 22 21 11 55 nebo (0800) 12 37 66, Terasoft, (0316) 51 33 16, Tomáš Holubec, Pachner, (02) 33 37 40 58, Zoner software, (05) 43 25 72 44

Přehled a hodnocení zeměpisného výukového softwaru

Právě vyšlo nové číslo časopisu Computer.

Marek Šalanda

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.