Poslední dobou se s „učenými“ názory roztrhl pytel. Známkování ve školách se stalo předmětem dlouhých úvah a hodnocení. Popisují se výhody a nepopiratelné přednosti. Ještě ale nikdo nenapsal, či nemluvil o tom, jak to ve skutečnosti v Evropě i mimo ni, kde se slovní hodnocení používá (zdaleka to není všude), funguje. Jaké jsou postupy pro toto hodnocení a jak se podobných hodnocení využívá při přechodu na vyšší stupeň vzdělání?
Na „vysvědčení „ certifikátu se pak objeví vlastně hodnocení dvě. Hodnocení označené písmeny (A+, B+, C-.. atd) a následně pak dvě až tři věty, které samozřejmě v případě potřeby může učitel doplnit.
Povídal jsem si se svými kolegy a dostalo se i na „známkování“. Žádný učitel na světě nemá tento úkon příliš rád. Je nespravedlivý, ať již zvolíme ten který systém. Základní nedostatek všech slovních systémů je ale zcela zásadní. V okamžiku přechodu na další stupeň školy (střední škola, základní státní certifikáty) je VŽDY nutno přejít do hodnotitelné a srovnatelné škály. A tam už zase fungují body, známky, čísla či písmena.
Druhým, a ne nepodstatným momentem, je skutečnost, co si učitelé sami o hodnocení tímto způsobem myslí. Nejsou z něho dvakrát nadšeni (nadávají v podstatě stejně jako naši domácí). Říkají, že systém je strašně formální, že přednastavené stupnice jim nedávají šanci hodnotit podle svého. Na druhé straně, když jsem namítl, že psaní „zcela vlastního hodnocení“ je už úplně subjektivní a možná ještě méně objektivní, než jakási „předstupnice“, kývali hlavou. Oba, přestože jedna byla žena a druhý muž, z Holandska a Nového Zélandu, navíc dodali, že by si neuměli představit, že by své názory psali úplně sami. Poznámka, že by to bylo moc subjektivní, ale spíše zakrývala vnitřní obava z to, že by to bylo moc práce.
Vedli jsme diskuse dlouho do noci, a nejen o škole a hodnocení. Hodnocení, ať je jakékoli, vychází z tradic, kulturních zvyklostí, postojů rodičovské veřejnosti, z postavení kantorského povolání, ale hlavně z potřeb toho, kterého systému. Z potřeb, jak jsou nastaveny ostatní součásti vzdělávacího systému, z návazností, které vznikaly po desítky let v různých společenských podmínkách. Názor pana ministra, že systém hodnocení ve školách je možno změnit až v dlouhodobém výhledu, považuji za víc než rozumný. Podobný přerod musí nejdříve nastat v mysli nás všech, a pak, v případě, že bude opravdu potřebný, ho můžeme využít v praxi.
Milan Hausner
0 komentářů:
Okomentovat