Jan Wagner: Interaktivní tabule v roce 2011 (OPĚT AKTUALIZOVÁNO 16. 5. 2011)

pondělí 14. února 2011 ·

Interaktivní tabule se staly po více než deseti letech, kdy byly drahé a pro většinu škol nedostupné, běžnou pomůckou, kterou na český trh dodává bezmála dvacet výrobců. Ke klasickým interaktivním tabulím přibyly levné mobilní senzory, projektory s integrovaným interaktivním senzorem i dotykové obrazovky, které můžete vidět denně i v televizních studiích. Jaké jsou jejich výhody a nevýhody? Jaké jsou jejich ceny? Na co je třeba při výběru klást důraz? Vše se dozvíte v našem dnes zahájeném seriálu.

Články s tématem interaktivních tabulí patří na České škole k nejčtenějším, proto jsme pro ně vytvořili novou kategorii článků a připomínáme úvodem již téměř dva roky starý článek Jiřího Dostála Interaktivní tabule – významný přínos pro vzdělávání.

V posledních letech došlo k rozmachu dotykového ovládání počítačů všeho druhu: od takzvaných chytrých telefonů (například Apple iPhone nebo se systémem Android) přes tablety (například Apple iPad a mnoho dalších) po novou generaci osobních počítačů all-in-one. Zároveň se rozšířilo i bezdotykové či dálkové prostorové ovládání herních konzolí (například Nintendo Wiimote nebo MS Xbox Kinect). Rozvoj těchto nových technologií spolu s jejich masovým rozšířením výrazně ovlivnil i technologie v kategorii interaktivních tabulí a můžeme určitě očekávat i jejich další rozvoj.

Důležitým faktorem je i uvedení operačních systémů s podporou dotykových displayů. V roce 2009 byl uveden nový operační systém pro osobní počítače MS Windows 7, který po detekci připojené dotykové obrazovky přejde do režimu takzvaného Tablet PC. Ovládání dotykem je pak bezproblémové přímo na úrovni operačního systému.

S novou generací operačních systémů souvisí i podpora technologie multitouch, která je nyní standardem pro ovládání přístrojů všeho druhu. Většina interaktivních tabulí starších generací podporuje detekci jen jednoho stylusu nebo prstu (případně jen dvou) a neumožňují tak řadu vícedotykových operací, které jsou standardem ovládání například právě MS Windows 7.

Pokles cen hardware se projevil i ve výrazném poklesu cen interaktivních tabulí, projektorů i velkoplošných interaktivních obrazovek. Výroba veškerého hardware se přesunula do Číny a dalších asijských zemí a díky výrazně větším sériím, novým levnějším technologiím, ale i výhodnějšímu kurzu koruny vůči dolaru, poklesly i ceny většiny výrobců na českém trhu. V návaznosti na projekt EU peníze školám pak většina dodavatelů přizpůsobila ceny limitu 40 000 Kč s DPH.

Důležitou součástí interaktivních řešení je i software pro tvorbu výukového obsahu, dále jsou nabízeny i další spolupracující periférie, ať už to jsou dotykové obrazovky, ovládací tablety, hlasovací zařízení nebo třeba i vizualizéry i další. Těm se ale budeme věnovat v pokračování našeho seriálu, nyní se budeme věnovat především technologii..

Přehled technologií

V současnosti můžeme rozlišovat několik základních typů  interaktivních tabulí a obrazovek podle druhu snímání pohybu:

  • Měření odporu - dvě elektricky vodivé plochy pod membránou jsou odděleny malou vzduchovou mezerou. Stlačením membrány perem nebo i prstem dojde k propojení ploch a detekci místa stlačení.
  • Elektromagnetická - soustava vodičů za interaktivní plochou působí na cívku ve špičce pera, které může být buď aktivní (vyžaduje baterii) nebo pasivní (elektrické signály vysílá tabule bez potřeby zdroje napětí ve stylusu). Po stlačení špičky pera dojde k detekci místa dotyku.
  • Kapacitní - pracuje na podobném principu jako elektromagnetická, soustava vodičů je opět umístěna za plochou, ale v tomto případě dochází k ovlivnění elektrického pole pouhým prstem uživatele.
  • Laserová - laserové vysílače a snímače jsou umístěny zpravidla v obou horních rozích tabule nebo obrazovky. Paprsky jsou za pomoci natáčení otáčivých zrcátek promítány před celou plochu, zrcátka na pasivním peru odrážejí paprsek zpět a jeho pozice se vypočítá triangulací.
  • Kombinovaná ultrazvuková a infračervená - při stisku tlačítka na peru se vyšle ultrazvukový a zároveň infračervený paprsek. Po zpracování obou signálů se vypočte poloha pera. Tato technologie umožňuje použití jakéhokoli povrchu tabule, ale není citlivá na tlak.
  • Optická  - Při dotyku povrchu je prst nebo pero zaměřeno kamerami umístěnými zpravidla v obou horních rozích tabule nebo obrazovky, ze sejmutého obrazu se pak vypočte místo dotyku. U některých systémů může být kamera umístěná i v peru a snímá místo na tabuli, na které pero míří.
  • Infračervená - Po dotyku povrchu přeruší prst nebo pero paprsky mezi řadou infračervených zdrojů a senzorů umístěných kolem tabule nebo obrazovky, z přerušených paprsků se vypočte místo dotyku.
Interaktivní řešení pro školní třídy tedy můžeme rozdělit jednoduše do těchto kategorií:
  • klasické interaktivní tabule pro použití s projektorem,
  • projektory s interaktivním senzorem,
  • interaktivní obrazovky,
  • interaktivní senzory pro použití s projektorem, s obrazovkou nebo i universální.
Připomeňme, že projektory mohou být klasické nebo s krátkou či ultrakrátkou projekční vzdáleností, a mohou podporovat i 3D zobrazení..


Přehled výrobců na českém trhu

Jak jsme výše uvedli, na českém trhu nalezneme interaktivní tabule, interaktivní projektory, interaktivní senzory nebo interaktivní obrazovky více než dvaceti výrobců (AKTUALIZOVÁNO):
Vzhledem k dalším desítkám výrobců, kteří se snaží proniknout do Evropy, je možné, že další i na našem trhu ještě přibudou.



V pokračování našeho seriálu se budeme věnovat ještě technologiím, příslušenství a pak dojde i na software pro tvorbu výukových objektů a využití zdrojů a samozřejmě cenové srovnání.

Pokračování

25 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
14. února 2011 v 8:44  

P. Wagnere, děkujeme za informace, moc se hodí. Dnes je toho opravdu tolik, že sehnat informace je problém, každý prodejce chválí svoje zboží.

Mintaka řekl(a)...
14. února 2011 v 11:28  

Děkuji za článek a těším se na další z této série.

Považuji se za propagátora oživování a zefektivňování výuky (také pomocí ICT). Dataprojektor a počítač připojený k Internetu bych rád viděl v každé učebně, kde působí učitel, který je alespoň trochu dovede využít, nebo má chuť se to naučit.

Prozatím jsem ale odpůrcem bezhlavého nasazování interaktivních tabulí. Není to jen otázka ceny, nejlevnější řešení "zinteraktivnění" projekční plochy se pohybují pod 4000Kč, velmi záleží na konkrétních podmínkách, stylu výuky a pod.

Často se setkávám s tím, že učitelé, kteří chtějí "interaktivní tabuli" mají jen velmi malý přehled na to, aby dokázali posoudit vhodnost HW a SW řešení. Pro většinu jejich potřeb naprosto dostačuje projekce bez interaktivních senzorů. Pokud máte chuť s tímto mým názorem polemizovat, podívejme se například na výčet výhod využívání interaktivní tabule z odkazovaného článku http://www.ceskaskola.cz/2009/04/jiri-dostal-interaktivni-tabule.html
Která z oněch zmíněných výhod se týká přímo interaktivní projekční plochy a které výhody lze přisoudit projekci i bez interaktivní plochy?

Domívám se, že zlatý věk "interaktivních projekčních ploch" nás teprve čeká.

Má představa je:
* projekce bez potřeby dataprojektoru (LCD panely, raději však něco na bázi elektronického papíru známého z čteček knih, případně kombinace více technologií (pro statický/dynamický obraz))(v tomto vidím největší rezervy)
* nízká energetická náročnost (v řádech jednotek až desítek wattů)
* nehlučná
* výškově nastavitelná
* umožňující ovládání pomocí ruky, stylusu i ukazovátka
* vyladěné a rychlé senzory
* s dostatečnou jasností a kontrastem, aby nebylo třeba upravovat světelné podmínky ve třídě
* s dostatečným pozorovacím úhlem
* plocha umožňující psaní fixami (případně i křídami)
* snadno udržovatelná
* žákuvzdorná
* podporující multitouch (10 i více dotyků)
* za přijatelnou cenu
* s kvalitní SW podporou (nejlépe open source s importy/exporty ve standardizovaných formátech)

A jen zmíním, že sebelepší HW a SW nebude užitečný, pokud zůstane jen u něj a nebude propracovaný systém podpory a rozvoje práce s těmito nástroji pro učitele.

Leo K řekl(a)...
14. února 2011 v 11:52  

Pro Mintaku:
Také jsem promítal dataprojektorem na plátno; to je ale jen o něco málo lepší než zpětný projektor (bývalý Meotar).
Přece jenom ta interaktivita, chcete li, aby pracovali žáci, chybí.
Je to jako s frontálním a skupinovým vyučováním. Když s tabulí pracuje jenom učitel, může tam být klidně jenom projekční plátno. Aby žáci mohli pracovat jenom s plátnem, musí jít k ovládacímu prvku (nejčastěji k myši) a stojí k plátnu v nevýhodném úhlu. Opravdu nemohu souhlasit s tím, že by šlo o náhradu nebo alespoň o simulaci. Je to kvalitativní rozdíl.

Anonymní řekl(a)...
14. února 2011 v 12:31  

Pracuji s tabulí i plátnem. Když k PC přidám tablet s perem či bezdrátovou myš, tak získám (částečné) interaktivní prostředí celkem levně a jednoduše.
Jinak školím dva typy tabulí a na školách vidím neskutečné věci. Hlavně tabule jako velmi drahá promítací plátna, která se tam nějak dostala a nikdo netuší, co s nimi.
Osobně jako největší potíž nevidím ani tak velké množství hardwaru, ale softwaru. Na každé tabuli pustím přípravy pro jinou, ale je to často velmi matoucí pro začínající uživatele.

Mintaka řekl(a)...
14. února 2011 v 13:33  

Prozatím mám lepší zkušenosti s jinými zařízeními, které mi zajistí interaktivitu. Bezdrátová myš, klávesnice, trackball, tablet.
Kromě toho že nemusím stát žákům ve výhledu, neoslňuje mě dataprojektor (pokud je u stropu), nemusím uhýbat dataprojekotru (pokud je na rámu tabule), projekční plocha může být nahoře a je na ni lépe vidět.

Za ušetřené peníze mohu vybavit dataprojektorem a plátnem další dvě třídy.

Na druhou stranu, pokud si je učitel vědom možností a většiny negativ a přesto chce pracovat s interaktivní projekční plochou, nemám proti tomu žádných výhrad. Rád se chodím podívat do mateřské školy, kde máme smarta, jak ti naši drobci šmejdí po tabuli.

Malý tip pro MŠ:
hra Hidden World of Art
http://plnehry.idnes.cz/arkady/hidden-world-of-art-pozorna-umelkyne-dvh-/clanek.A091031_232240_bw-plnehry-arkady_var.idn

Anonymní řekl(a)...
14. února 2011 v 16:56  

Ukázka využití "pouze" plátna
http://is.gd/cEQhgp

Anonymní řekl(a)...
14. února 2011 v 22:28  

Mintaka:
uvedte mi prosim vetsinu negativ interaktivni tabule proti "holemu" projektoru.

Uvedte prosim take osobni zkusenost s vyukou, kde mate int. tabuli k dispozici - ze vidite deti ve skolce, to je stejne validni, jako ja vidim hokejistu hrat hokej (neumim ovsem bruslit)

Dekuji
Netusil

Mintaka řekl(a)...
15. února 2011 v 0:00  

RE. "uvedte mi prosim vetsinu negativ interaktivni tabule proti "holemu" projektoru."

Myslím, že tématu negativ by se mohl věnovat samostatný článek z této série. Negativa vychází z konkrétních technických řešení. Řada z nich se dá eliminovat výběrem vhodného řešení, která ovšem bývají dražší.
Některá z možných negativ:

* pořizovací cena
* nahrazování klasické tabule interaktivní projekční plochou na kterou se nedá psát fixami/křídou
* umísťování interaktivní projekční plochy na jiné místo v učebně (do stran / do zadu), tříštění pozornosti (projekční plátno/plocha bez interaktivních senzorů lze lépe skloubit s klasickou tabulí)
* projekční plocha dole, aby byla na dosah, ale tam je na ni hůře vidět
* malí žáci nedosáhnou k hornímu okraji, ani když je projekční plocha spodním okrajem až na zemi
* častější zastínění projekční plochy
* častější oslňování
* dataprojektor na rámu tabule, je častější překážkou
* kabeláž navíc
* další zařízení, které zvyšuje riziko technických problémů a vyžaduje správu navíc (byť malou)
* další kus HW, který je třeba chránit před žáky
* méně citlivé a méně přesné ovládání v porovnání s jinými polohovacími zařízeními
* pomalejší odezva na uživatelské akce

RE.: ze vidite deti ve skolce, to je stejne validni jako...
To nebudu rozvádět, o dětech ve školce jsem nemluvil proto, že bych tím chtěl něco validovat.

RE.: Uvedte prosim take osobni zkusenost s vyukou, kde mate int. tabuli k dispozici ...

Na škole (Tyršova ZŠ a MŠ v Plzni, která má jen první stupeň ZŠ) kde nyní působím máme jeden SmartBoardu v MŠ a infračervený senzor z Wii konzole, kterým jde "zinteraktivnit", libovolné místo v prostoru (mimochodem neznám levnější řešení zinteraktivnění projekční plochy, doporučuji mrknout na http://johnnylee.net/projects/wii/).

Dále tu máme 3 dataprojektory a 3 promítací plátna ve 3 učebnách z celkových 7. V lepším výsledku nás zabrzdil zřizovatel, ale pracujeme na tom, aby to bylo 7 na 7. (Dříve jsem působil i na jiných školách.)

Projekci používám téměř v každé vyučovací hodině.
Kromě klasického zobrazování dění na obrazovce si vypomáhám funkcemi jako freeze, blank a používám několik zajímavých programů, jako například ZoomIT http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897434.
Až na vyjímky mám zapnutý úsporný mód lampy.

S interaktivními tabulemi mám zkušenosti ze studií na Katedře výpočetní a didaktické techniky PEF ZČU a ze studií na Katedře informatiky FAV ZČU, z míst, kde jsem působil jako školitel, z veletrhů a veřejných prezentací, z učeben spřátelených kolegů informatiků, kde jsem buď pasivně přihlížel výuce, nebo se aktivně zúčastnil, coby externí spolupracovník.

Nedávno jsem byl členem hodnotící komise pro výběr řešení interaktivních tabulí pro cca 30 škol.

Uveďte mi prosím většinu pozitiv které mají interaktivních tabule na rozdíl od "holého" projektoru.

Uveďte mi prosím vaše osobní zkušenosti s výukou za použití interaktivní tabule. Především by mě zajímaly situace, kdy vyniknou klady interaktivní projekční plochy.

PS: Bruslím už od 4 let, začínal jsem na kačenkách s dvěma řadami břitů. Z bruslení mám i zápočet, ale byla to fuška.

Anonymní řekl(a)...
15. února 2011 v 0:18  

Vetsina pozitiv?
Nevim, patrne jenom jedno - JE interaktivni.
Vyuzivam ji nekolik let v ucebne IT vicemene nekolik hodin tydne a jakekoliv jine reseni (mysi, tablety...) proste nejsou tak interaktivni a pohodlne.

Aby bylo jasno, nejsem zaslepeny zastance IT, ale nemam rad texty pypu "vetsina negativ" od lidi, kteri tuto pomucku prakticky nepouzivaji ve vyuce.

Luděk Blaha řekl(a)...
15. února 2011 v 7:54  

Interaktivní tabule v učebně IT je jako kečupem přelitá rajčata.

Mintaka řekl(a)...
15. února 2011 v 8:19  

Děkuji za odpověď.

To víte že, když by mi bez ohledu na mé doporučení, strčili do třídy interaktivní tabuli, tak bych si na ni sem tam šáhnul, pokud bych zrovna neměl po ruce myš nebo tablet.
Zkrátka nechci utrácet peníze školy/ daňových poplatníků za řešení, které jsem si měl možnost vyzkoušel a které mi nevyhovuje. Místo toho chci aby se finance použily na projekci bez interaktivní plochy v ostatních učebnách.

Re.: nemam rad texty pypu "vetsina negativ" od lidi, kteri tuto pomucku prakticky nepouzivaji ve vyuce

Nemám rád texty typu "doporučení na dovolenou na lodi" od lidí, kteří žádnou loď nevlastní.

Anonymní řekl(a)...
15. února 2011 v 8:49  

řešení je zcela adekvátní :), máme to vyzkoušené. Trochu je problém s autorským softwarem, ale dnes se najde celá řada interaktivních online nástrojů....

Anonymní řekl(a)...
15. února 2011 v 9:42  

Mintaka:
Ja jsem nikomu NIC nedoporucoval. V te vyberove komisi jste predpokladam doporucil nekoupit zadnou tabuli...

Blaha:
Uz jsem to s Vama kdysi resil, budte rad, ze ucite zaky, kteri umeji cist a psat. V opacnem pripade byste mozna uvital i ten kecup...

Netusil

Mintaka řekl(a)...
15. února 2011 v 10:16  

Re. V te vyberove komisi jste predpokladam doporucil nekoupit zadnou tabuli...:

Nebyl jsem účasten fáze, kdy se stanovovaly podmínky výběrového řízení, byl jsem přizván až ve chvíli, kdy byly podány nabídky řešení. První co jsem udělal bylo to, že jsem požádal o radu pana Wagnera a ten mi poslal odkazy na užitečné materiály ze zavádění interaktivních tabulí v Británii.

V tomto případě, zasáhla vyšší moc a projekt byl ukončen těsně před zahájením realizace (známá kauza grantokopů z Českých Budějovic).
Pokud se podaří projekt zopakovat, snad bude mít lépe nastaveny vstupní a výstupní parametry a rozpočet cca 20 mil Kč bude vynaložen účelněji. (Spíš se ale obávám, že ty prostředky utratí někde jinde někdo jiný.)

I tato zkušenost mě utvrzuje v postoji, který mám k plošnému nasazování interaktivních projekčních ploch. Podle mě by tomu měla předcházet osvěta o možnostech HW a SW a vybudování propracované sítě podpory pro učitele, kteří takový HW a SW dostanou. Jinou stránkou věci je, často malý zájem učitelů o dovzdělání v této oblasti.

Když se někdo zeptá "chcete zadarmo (rozumějte za peníze daňových poplatníků EU) interaktivní tabuli do třídy?" jen málokterý učitel řekne že ne.
Když ale má dojít na to, že se učitel má seznámit s dostupnými možnostmi aby mohl vybrat pro něj vhodné řešení, nebo že by měl strávit třeba 100 hodin vzděláváním, jak takový HW a SW používat a připravovat si materiály, čeho se při tom vyvarovat,..., do toho už jde s nadšením málokdo. (Pravděpodobně by to bylo jiné, kdyby u nás bylo běžnou praxí, že za tuto práci bude učitel adekvátně finančně ohodnocen.)

Co se týče osvěty, děkuji panu Wagnerovi, že začal tuto sérií článků.

Leo K řekl(a)...
15. února 2011 v 11:32  

Opět do Plzně: Ten váš odkaz na johnnylee.net je zajímavý, ale je o něčem jiném. Interaktivitu na ZŠ chápu jako bezprostřední zpětnou vazbu, jako situaci, kde žák něco dělá, řeší, pracuje a není odkázán na vlastní manuální zručnost (má-li kreslit, psát, črtat apod). Interaktivitu tedy chápu jako reakci na žákovskou aktivitu. Váš příklad ze zmíněného odkazu má také své přednosti, ale domnívám se, že spíše ve výtvarné výchově. Myslím, že náš "spor" je vlastně nepochopení dané tím, že vyučujeme na rozdílných stupních ZŠ. Mně vyhovuje může li žák "vzít" jmenovatel zlomku a posunout jej na jiné místo, mně vyhovuje hlasovací zařízení, které mi dá okamžitou odpověď od celého vyučovaného vzorku, mně vyhovuje, že se žák může prostřednictvím tabule "vyzkoušet" sám. To mi projekční plátno nenahradí.

Luděk Blaha řekl(a)...
15. února 2011 v 12:38  

budte rad, ze ucite zaky, kteri umeji cist a psat

Tím jsem chtěl, pane Netušile, říci, že dokud nebude interaktivní tabule v každé třídě, je v učebně plné počítačů poněkud redundantní.

Mintaka řekl(a)...
15. února 2011 v 14:24  

RE. Myslím, že náš "spor" je vlastně nepochopení dané tím, že vyučujeme na rozdílných stupních ZŠ.
Co se tohoto tématu týče, občas se setkávám s nepochopením. Situace je matoucí tím, že je používán pojem "interaktivní tabule" který sdružuje několik technických prostředků. ( počítač + připojený ke zdrojům, zařízení pro projekci (dataprojektor, obrazovka), projekční plocha, polohovací zařízení. Často je polohovací zařízení zabudováno do projekční plochy.

Například i v tomto článku je uvedeno "můžeme rozlišovat několik základních typů interaktivních tabulí a obrazovek" a pod tím je výčet technologií polohovacích zařízení.

Počítač + projektor + projekční plochu nebo obrazovku doporučuji do každé učebny, kde je alespoň trochu využijí.
Při výběru polohovacího zařízení doporučuji být opatrný a zamyslet se nad výhodami a nevýhodami. Nezřídka cena tohoto kousku HW 3x převyšuje náklady na počítač + projektor a nezřídka nasazení takového kousku HW zhorší podmínky pro výuku.

RE.: Mně vyhovuje může li žák "vzít" jmenovatel zlomku a posunout jej na jiné místo:

Mí žáci také mohou provést přesun objektu z jednoho místa na druhé, ale udělají to pomocí tabletu nebo myši.

RE.: mně vyhovuje hlasovací zařízení

To jsme tady v diskuzi zatím neřešily, ale budiž, k hlasovacím zařízením mám veskrze kladný vztah.
Tam kde se zkouší paměťové znalosti může být hlasovací zařízení dobrý pomocník. Dá se využít i k signalizaci dokončené práce, nebo žádosti o pomoc. Pokud mají všichni žáci k dispozici počítače, lze ho zastoupit SW variantou.

Anonymní řekl(a)...
15. února 2011 v 15:17  

L. Blaha:
Vtip je v tom, ze v ucebne plne pocitacu presto neni redundantni.
Je to otazka osobni zkusenosti.

Netusil

Anonymní řekl(a)...
25. února 2011 v 9:36  

Zdravím,
jak může někdo srovnávat projekci na plátno s interaktivní tabulí, nechápu. Plátno použijete k frontální výuce, zatímco u interaktivní tabule pracují žáci a učitel je pouze řídí. Interaktivní výuka je o žácích ne o učitelích.

Mintaka řekl(a)...
25. února 2011 v 11:11  

To lze srovnávat velmi snadno. Projekce bez interaktivní plochy i ta s interaktivní plochou většinou slouží k tomu, aby na ní skupina/většina žáků sledovala nějaký děj který běží sám, nebo je ovlivňován/řízen někým.

Jestli ten děj bude ovlivňovat učitel, nebo žák, to je zcela nezávislé na tom, zda máme projekci s interaktivní plochou nebo bez ní.

Jaké použije vstupní zařízení pro ovlivňování děje, to už je různé. Může to být bezdrátová myš za 500Kč nebo interaktivní projekční plocha za 80 000Kč

Co se frontální a interaktivní výuky týče, to bychom si nejdříve museli definovat, co si pod tím ten, který znás představuje.
Já si například dovedu představit frontální výuku s interaktivními prvky, individuální výuku bez interaktivních prvků.

Také si dovedu představit, že každá ze zmíněných forem výuky, může být při učitém stylu vedení výuky, vhodnější než ty ostatní.

Anonymní řekl(a)...
8. dubna 2011 v 22:36  

Na inšpiráciu od susedov. Ak sú dobre pripravené digitálne zdroje, možno samozrejme dobre interaktívne pracovať aj žiakom, ak pracujú samostatne na počítačoch. Samozrejme je to náročné z viacerých dôvodov(cena, inštalácia, náročnosť vyučovania, ...). Skúste pozrieť na možnosť interaktivity žiakov v systéme podľa www.spspi.eu a prípadne porovnať s interaktívnou tabuľou.

Janek Wagner řekl(a)...
8. dubna 2011 v 22:54  

SPSPI není nic nového, před cca 6-7 lety něco podobného nabízel zcela bezúspěšně v ČR LANGmaster. Později na to navázal systém MultiMice (vyvinutý zčásti za peníze SIPVZ, ale jde jen o myši bez klávesnic) a nově plug-in do MS PowerPointu Mouse Mischief (opět jen myši), obě tato řešení jsou levnější alternativou hlasovacích zařízení.

SPSPI řekl(a)...
9. května 2011 v 10:35  

Anonym z 8.4. k Janek z 8.4.2011. Treba asi pozrieť pozornejšie. Je možná plnohodnotná interaktivita žiaka zo svojho miesta vo všetkých činnostiach , ktoré poskytuje výpočtový systém(nie len v hlasovaní). Určitá miera novosti v SPSPI predsa len je.

Janek Wagner řekl(a)...
16. května 2011 v 18:35  

To SPSPI: Přiznám se, že z textu a technického popisu mi rozdíl proti řešení LANGMaster (měl také myš a klávesnici pro každého žáka) moc jasný není.

A jaké je vymezení SPSPI například proti MS MultiPoint Server 2011 s ultratenkými klienty nebo obecně oproti ultratenkým klientům vůbec?

Ze stránek SPSPI mi není jasné technické řešení, jsou tam někde fotky a kolik to stojí? "Cenová úroveň vybavenia učebne na skupinové vyučovanie (12 žiackych pracovísk) so zahrnutím inštalácie žiackych pracovísk (nábytok) vhodnejšej konštrukcie pre SPSPI je zrovnateľná s cenou drahšej interaktívnej tabule doplnenej o hlasovacie zariadenia." je informace hodně nejasná!

SPSPI řekl(a)...
22. května 2011 v 15:08  

O „LANGMaster (měl také myš a klávesnici pro každého žáka)“ - nepoznám. Nenašiel som k nemu informácie – nemôžem porovnať. Prosím o ňom presnejšie – ďakujem.
SPSPI je alternatíva k interaktívnej tabuli (viď. úvodný príspevok z 8.4.2011.)
Systémy s tenkými klientmi sú iná kategória – špecializovaná LAN, kde klienti sú v podstate samostatné PC(môžu byť technicky ochudobnené) podporované a riadené zo servera. SPSPI je iné riešenie.
V stránke o SPSPI možno zväčšiť úvodné miniatúry pracovísk na prezretie(foto bežného počítača azda netreba) a dá sa nájsť aj slovný technický popis. V „ Získať SPSPI “ je okrem iného možnosť stiahnutia excel tabuľky orientačných cien.
Prosím, v prípade nejasností využiť kontakt zo stránky k SPSPI. Po objasnení nedorozumení môžno doplniť presnejší komentár. Ďakujem. S pozdravom.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.